Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:48

19
بهمن
ديروز دل درد، امروز سردرد، فردا...

ديروز دل درد، امروز سردرد، فردا...

امروز سرش درد مي‌‌کند؛ دیروز دل درد داشت و فردا بعد از مدرسه زخم کوچکی را به شما نشان خواهد داد...

ديروز دل درد، امروز سردرد، فردا...

 

 

امروز سرش درد می‌‌کند؛ دیروز دل درد داشت و فردا بعد از مدرسه زخم کوچکی را به شما نشان خواهد داد. این مساله یک امر مسلم است: کودکتان به دنبال جلب توجه شماست. او همواره به شما می‌‌گوید که یک جایش درد می‌‌کند و هرگز نخواهید دانست که آیا حقیقتا این کار او نقش بازی کردن است یا نه. برای  تشخیص بهتر علت بوجود آورنده این مساله و کمک به حل آن، با کودکتان صحبت کنید و رفتار کودکان دیگر را با دقت تمام زیر نظر داشته باشید.

 

واقعیت یا نقش بازی کردن؟

کودکتان همواره بد خلق است و از درد شکایت می‌‌کند، درحالی که پزشک متخصص اطفال به شما می‌‌گوید که او در سلامت کامل بسر می‌‌برد. با در نظر گرفتن احتمال وجود مشکلی در سلامتی او و بدون بی‌توجهی به دردهایش، تلاش کنید تا شرایطی را که در آن بیشتر شکایت می‌‌کند، شناسایی نمایید.

 

کودکتان بیشتر در چه  اوقاتی، از درد شکایت می‌‌کند؟

به عنوان مثال اگر هر شب، درست در ساعتی که باید بخوابد، شروع به آه و ناله می‌‌کند، احتمال دارد جدا شدن از شما در طول شب برایش دشوار است و می‌‌خواهد  به این طریق شما را پیش خود نگه دارد. او از تنهایی و کابوس‌‌های شبانه می‌‌ترسد. کودک معمولا به همین شیوه متوسل می‌‌شود تا به مدرسه نرود و درست قبل از مدرسه رفتن، پاهایش درد می‌‌گیرد. این بدرفتاری کودک رابطه مستقیم با شرایطی دارد که او در آن‌‌ها احساس ناراحتی می‌‌کند. بسیاری از کودکان دوست دارند که والدین دائما در کنارشان باشند و بیماری، بهترین روش برای رسیدن به این خواسته است.

 

اخیرا موضوعی ناراحت کننده، آرامش خانواده را بر هم زده است؟

مرگ یکی از اقوام نزدیک، مشاجره و اختلاف والدین، تغییر محل زندگی و یا تولد خواهر یا برادری جدید، همه و همه شرایطی هستند که احتمال دارد منشا ناسازگاری کودک باشد. او سعی دارد توجه شما را به کمک دردی خیالی یا ناشی از اضطرابش جلب کند. هربار که همسرتان به ماموریت یا مسافرت می‌‌رود، او به یک بیماری مثلا عفونت گوش مبتلا می‌‌شود؟ کودک شما به علت دوری از پدرش ضعیف می‌‌شود و این دوری دلیلی است برای بیمار شدنش. مسلما باید عفونت گوش او را درمان کنید، ولی درعین حال در مورد تعداد دفعات تکرار آن در این شرایط، از خودتان سوال کنید.

 

با کودکتان صحبت کنید

مشکلات کودکتان را جدی بگیرید. از او بخواهید بگوید که دقیقا در کدام قسمت از بدنش احساس درد دارد؛ دمای بدنش را اندازه گیری کنید و یک وقت ملاقات از متخصص اطفال بگیرید. به محض اینکه درمان پزشکی تمام شد و مشکل او برطرف  گردید، به کمک صحبت کردن با کودک، آنچه را آزارش می‌‌دهد دریابید.

 

به حرف‌‌های او با دقت گوش بدهید

 این تنها روشی است که به کمک آن کودک می‌‌تواند آنچه ناراحت یا غمگینش می‌‌کند یا سبب ترسش می‌‌گردد به شما بگوید. همیشه او را تشویق کنید تا از نگرانی‌‌هایش با شما حرف بزند. از کودکتان حمایت و پشتیبانی کنید.

 

چگونه واکنش نشان دهیم؟

به جایگاهی که خودتان برای شکایت‌‌های کودکتان، در نظر می‌‌گیرید، توجه ویژه داشته باشید. به عنوان مثال در هنگام خوابیدن، برای از بین بردن مشکل کودک، او را به خوابیدن در تخت خودتان عادت ندهید. اگر بیش از اندازه به مشکلات او اهمیت دهید، به رفتارهای اشتباه خودش ادامه خواهد داد.

 

تحقیق کنید

به دیدن کارمندان مهد کودک یا مدرسه کودکتان بروید و از فردی که بیش از باقی افراد با  اوست، در مورد رفتار کودک با بچه‌‌های دیگر بپرسید. احتمال دارد بازی کردن با دیگران برای او سخت یا اعتماد به نفسش پایین باشد. مرتبا این کار را تکرار کنید چرا که متوجه خواهد شد که حواستان به او هست.

 

اجازه ندهید مشکلات ریشه دار شوند

 با پزشک خود در مورد شکایت‌‌های گاه و بی گاه  کودکتان صحبت کنید؛ او نیز به نوبه خود با پرسیدن سوال‌‌هایی از کودک می‌‌تواند به شناسایی مشکل کمک کند و اگر مشکل ریشه‌دار شده است در صورت نیاز، شما را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع خواهد داد. حتی گاه یک جلسه مشاوره هم کافی است: کودک متوجه خواهد شد که کسی به سخنان او گوش می‌‌دهد و شما به مشکلات او توجه دارید.

 

رفتار او سریعا تغییر نخواهد کرد

به تدریج به لطف صحبت کردن با کودک و آگاهی‌اش از توجهی که به او و محیط زندگیش دارید، اوضاع بهبود خواهد یافت. به این موضوع هم دقت داشته باشید که شاید او از شما تقلید می‌‌کند. به مسائلی که جلوی او مطرح می‌‌کنید دقت کنید. شما در مقابل کودکتان دائما از سردرد شکایت می‌‌کنید و او از شما تقلید می‌‌کند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، مهد کودک، روانپزشک، روانشناس تعداد بازديد: 662 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز