Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:16

26
مهر
عـادات اشتبـاهی که سلامـت کـودک را به خطـر می‌اندازنـد

عـادات اشتبـاهی که سلامـت کـودک را به خطـر می‌اندازنـد

والدین به عنوان الگوی اصلی کودک هستند.کودکان چگونگی حس‌شان در رابطه با بدن‌شان، توانایی‌ها و هر چیز دیگری را از گفته‌ها و عملکردهای والدین فرا می‌گیرند آنها از والدین خود تقلید می‌کنند...

عـادات اشتبـاهی که سلامـت کـودک را به خطـر می‌اندازنـد

 

 

والدین به عنوان الگوی اصلی کودک هستند.کودکان چگونگی حس‌شان در رابطه با بدن‌شان، توانایی‌ها و هر چیز دیگری را از گفته‌ها و عملکردهای والدین فرا می‌گیرند آنها از والدین خود تقلید می‌کنند. قدرتمند‌ترین روش برای آموزش عادات سالم به کودکان پاداش دادن یا تنبیه کردن نیست. درعوض، والدین باید مثبت عمل کرده و مدلی از رفتارهای سالم باشند ایجاد مثالی خوب برای کودک به شاد بودن او و حفظ یک وزن سالم كمك می‌کند آیا باید تغییراتی در خود ایجاد کنید تا به یک الگوی نمونه برای کودکتان تبدیل شوید؟ اشکالی ندارد، شما می‌توانید شکل‌گیری عادات سالم را با یکدیگر انجام دهید.

 

 

 

 عادت اشتباه: ظاهر خود را مورد نکوهش قرار دادن

انتقاد از ظاهرتان این پیغام را در بردارد که اعتماد به نفس باید بر اساس سایز لباسی که به تن کرده‌اید و یا میزان وزن فرد شکل بگیرد. کودکان- به ویژه دختران- می‌توانند تحت تاثیر شنیده‌هایشان از سوی مادر قرار گیرند. این شنیده‌ها می‌تواند باعث شود که کودک آنچه را در آینه می‌بیند دوست نداشته باشد- و منتهی به دوره‌ای طولانی از موضوعات خودبینی و تصویر غلط بدنی گردد. هر دو حالت می‌تواند کودک را به سمت عادات ناسالم همچون رژیم‌های یویو یا افزایش ریسک نارسایی‌های خطرناک غذایی سوق دهد.

 

 

 

 عادت اشتباه: احساسی غذا خوردن

چنانچه از غذا برای ایجاد احساس بهتر در زمان ناراحتی یا ناامید بودن استفاده می‌کنید، پیغام‌های ناسالمی را به کودکان خود مخابره می‌کنید. شما به آنها نشان می‌دهید که غذا روشی برای ایجاد احساس خوب نسبت به خود است. در عوض، بر روش دیگری برای بهبود احساس‌تان در شرایط به هم ریختگی روحی کار کنید. به کودکان اجازه دهید که ببینند شما با دوستان‌تان صحبت کرده یا به پیاده‌روی می‌روید تا حس بهتری در خود ایجاد کنید. کودکان درست مانند خودِ شما عادات سالم یا ناسالم را انتخاب خواهند کرد

 

 

 عادت اشتباه: استفاده بیش از حد از تلفن، کامپیوتر و اینترنت

منصفانه نیست که به کودکان خود بگویید نباید در وقت ناهار یا شام با گوشی یا وسایل شخصی خود کار کنند، در حالی‌که خود در حال صحبت با تلفن هستید. آنچه شما انجام می‌دهید پیغام قوی‌تری نسبت به آنچه می‌گویید ارسال می‌کند. قوانین خانوادگی در رابطه با وسایل الکترونیک وضع کنید كه همه از جمله خود والدین به رعایت آنها پایبند باشند. غالباً کودکانی که وقت زیادی در جلوی تلویزیون صرف می‌کنند مشکلات خواب، عملکرد مدرسه‌ای، و مسائل مرتبط با وزن دارند. اما کودکانی که غذا را با خانواده می‌خورند ریسک کمتری از چاقی دارند.

 

 

 عادت اشتباه: اهمیت دادن به مادیات و ظواهر

بسیاری از دختربچه‌ها خاله بازی می‌کنند که گاهی اوقات می‌تواند منعکس کننده چگونگی رفتار بزرگترها در مهمانی‌ها باشد. محققین اظهار داشته‌اند که دقت کنید مهمانی‌های تجملاتی نداشته و مهمانی‌ها مهم‌تر از زمان‌های دیگر زندگی‌تان نشوند. زمانی تحت عنوان «زمان دخترانه» تعریف کنید و در این زمان به دنبال جذاب ساختن عادات سالم باشید- به پیاده‌روی بروید، و یا ورزشی را به او آموزش دهید. او خواهد آموخت که می‌تواند قوی، قدرتمند و یک دختر باشد. به علاوه، او در می‌یابد که فعال بودن و ورزش کردن یک روش فوق‌العاده استرس‌زا است. همچنین اطمینان حاصل کنید هر بار که از زیبایی او تعریف می‌کنید به مهربانی یا باهوش بودن او نیز اشاره کرده و تمجید کنید

 

 

 عادت اشتباه: زیاده‌روی در مصرف قهوه برای رفع خستگی یا ایجاد حس بهتر

چنانچه بعد از یک روز کاری سخت به خانه می‌آیید و برای حس بهتری به قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های ناسالم پناه می‌برید، به کودک خود نشان می‌دهید که این نوشیدنی‌ها راه خوبی برای رفع استرس و انرژی گرفتن هستند. در عوض، روش‌های سالم‌تری برای استرس‌زدایی و یا تجدید انرژی بیابید. ورزش، فعالیت بدنی و مدیتیشن را امتحان کنید و همه افراد خانواده را نیز وارد کنید. ورزش و مدیتیشن بهترین روش برای تسکین یافتن و تجدید قوا محسوب می‌شوند

 

 

 عادت اشتباه: همه چیز را به رقابت تبدیل کردن

به رخ کشیدن ورزشکار‌تر بودن دیگر کودکان (کودک همسایه، همکلاسی‌ها و یا خواهر و برادر او) به‌ندرت یک تحریک کننده خوب می‌شود. در عوض، از محرک‌های مثبت کمک بگیرید. او را برای به کار گرفتن تمام تلاشش تشویق کنید؛ به او کمک کنید تا بر فعال بودن تمرکز کرده و یا با خودش رقابت کند و پیشرفت‌هایش را مشاهده کند. همچنین می‌توان به او کمک کرد تا فعالیت مورد علاقه‌اش را پیدا کرده و در تمرین آن به او کمک رسانید. با او در میان بگذارید که چگونه به تحرک و فعالیت بدنی روزانه نیاز دارید و چطور این روش به شما کمک می‌کند که حس خوبی داشته باشید.

 

 

 عادت اشتباه: دعواهای مزمن و مستمر

چنانچه همواره با همسر خود مشاجره می‌کنید، کودکان شما می‌آموزند که با تنش عمل کردن مشکلی ندارد. معمولاً استرس یک محرک شروع کننده دعواها به شمار می‌رود.

آیا به خوبی استرس‌های خود را کنترل می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است سعی در پیدا کردن برخی تکنیک‌های کنترل استرس کنید. دعوا و مشاجره در ابتدا ممکن است حس خوبی ایجاد کند اما در ادامه شرایط را وخیم‌تر و بدتر خواهد کرد. به علاوه، استرس ناشی از دعواها و مشاجره‌های والدین تاثیر منفی و مخربی بر کودکان دارد. به علاوه مطالعات نشان داده‌اند که استرس منفی ریسک چاقی را افزایش می‌دهد. چنانچه خود را در حال اجرای رفتاری منفی در برابر دیدگان کودک‌تان می‌یابید، رفتار خود را نادیده نگیرید به این امید که شاید او متوجه رفتار شما نشده باشد. به اشتباه خود اشاره کرده و از آن به عنوان یک لحظه آموزشی استفاده کنید. از کودک بخواهید تا در کنار گذاشتن رفتار نادرست به شما کمک کند و بدین شکل او را در شکل‌گیری تغییرات مثبت وارد و سهیم کنید. مطالعات نشان می‌دهند که خانواده‌ها در صورتی‌که یکدیگر را در انتخاب‌های سالم حمایت کنند به موفقیت دست خواهند یافت.

برچسب ها: زندگی آنلاین، کامپیوتر و اینترنت، سلامـت کـودک تعداد بازديد: 458 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز