Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:46

26
مهر
به کودکان بیاموزید در مکان‌های عمومی درست رفتار کنند!

به کودکان بیاموزید در مکان‌های عمومی درست رفتار کنند!

آيا کودک شما هم از آن دسته بچه‌هایی است که در رستوران به زیر میز می‌روند و دراز می‌کشند...

به کودکان بیاموزید در مکان‌های عمومی درست رفتار کنند!

 

 

آیا کودک شما هم از آن دسته بچه‌هایی است که در رستوران به زیر میز می‌روند و دراز می‌کشند؟ یا در فروشگاه می‌دوند و در اتوبوس فریاد می‌زنند؟ رفتار این کودکان والدین را کمی دستپاچه می‌کند و می‌ترساند. نگاه دیگران و ترس از قضاوت آن‌ها، اغلب باعث افزایش استرس والدین می‌شود.

 

مشکلاتی که در مکان‌های عمومی، در این رابطه تجربه کرده‌اید، دلایل مختلفی دارد!

 چنانچه کودک شما محدودیت‌های کمی داشته باشد و بطور معمول به تمام خواسته‌هایش می‌رسد، در این صورت هنگام خروج از خانه و روبرو شدن با محدودیت‌های جدیدی از سوی شما، کودک آن‌ها را بی‌عدالتی فرض کرده و به شدت واکنش نشان می‌دهد.

 در موارد دیگر، گاهی عدم توجه کافی والدین است که حتی کودکان مطیع را به سمتی سوق می‌دهد که تبدیل به شیطان‌های کوچکی می‌شوند.

 علاوه بر همه این‌ها، حتی برای کودکان 4 تا 5 ساله هم دشوار است که برای چندین ساعت متوالی آرام باشند، خصوصا در محیط‌هایی که مسائل جدید زیادی برای کنجکاوی و وسوسه آن‌ها وجود دارد. بنابراین بسیار عادی است که شما ناچار باشید در مکان‌های عمومی، زیاد از کلمه «نه» استفاده کنید.

 

 در مواقع بحرانی سریعاً، عکس‌العمل نشان دهید!

اگر با مشاهده اولین نشانه‌های بی‌قراری کودک واکنش نشان دهید بیشترین موفقیت را خواهید داشت. به عنوان مثال در گوشه‌ای خلوت از فروشگاه، اتوبوس و ... کودکتان را به کناری بکشید و با او صحبت کنید. به او فرصت جبران و بهبود اوضاع را بدهید و برایش بی‌پرده توضیح دهید اگر دفعه آینده دوباره این اتفاق بیفتد، فرصت بیرون رفتن را از دست می‌دهد: «انتخاب کن که کنار من در کنار سبد خرید، راه بروی یا اینکه نه، مجبور باشی بنشینی و تکان نخوری و یا حتی دفعه بعد دیگر به فروشگاه نیایی!؟» با این توضیحات کودک شما به خوبی از نتیجه کار خود آگاه می‌شود و یاد می‌گیرد سوءرفتار او به هیچ عنوان پذیرفته نخواهد شد. دقت کنید که در عمل به حرف‌های خود قاطع باشید.

 

 چگونه بیرون رفتن‌های آرام‌تری را با کودک خود تجربه کنیم؟

شما می‌توانید با پیش بینی خواسته‌های کودک به او کمک کنید که قوانین شما را رعایت کند: «تو دوست داری که جعبه خوراکی‌ها را تکان دهی که بفهمی چه چیز جالبی در آن هست؟ اما من می‌دانم که تو می‌توانی در حالی که دست‌هایت در جیبت هستند در کنار من راه بروی.» به تدریج زمان‌هایی که کودکتان را بیرون می‌برید (مثلاً برای خرید)، افزایش دهید. همچنین می‌توانید زمانی که به رستوران می‌روید چیزهایی را برای سرگرم نگه داشتن او (از جمله کتاب، مداد و ...) همراه خود ببرید؛ این کار کمک می‌کند که او بتواند تا آماده شدن غذا صبر کند و گذشت زمان را متوجه نشود.

یکی از بهترین راهکارها در فروشگاه: از او بخواهید در برداشتن مواد غذایی مورد نیازتان به شما کمک کند.

 

 در آموزش رفتار صحیح به کودکتان، صبور و ثابت قدم باشید!

بسیار اهمیت دارد که فرصت تجربه مجدد را به کودک خود بدهید؛ حتی اگر تجربه اول جالب نبوده باشد. چنانچه اولین باری که با کودکتان به فروشگاه رفته‌اید، خوب پیش نرفته است؛ می‌توانید بار دیگر هم این کار را تکرار کنید؛ اما برای داشتن تجربه‌ای بهتر، این بار قبل از رفتن قوانینی را برایش بگذارید. شما همچنین می‌توانید در خانه با او بازی کنید؛ به‌عنوان مثال ادای به رستوران رفتن و رفتار مناسب آن جا را در حین بازی به او آموزش دهید. در حین بازی، هنگامی که کودک شما رفتار صحیح را از خود نشان می‌دهد و باعث خوشحالی شما می‌شود، در تشویق کردن او تردید نکنید و برای نشان دادن خوشحالی‌تان برایش جایزه‌ای تعیین کنید. «من از اینکه تو یک جا نشستی و با ما غذا خوردی و حرف زدی، خیلی خوشحالم. دوست داری برای بازی به پارک برویم؟»

اینکه کودک خود را در خانه نگه دارید، راه حل مناسبی نیست چرا که کودکان نیاز دارند برای داشتن یک زندگی خوب در اجتماع، اجرای قوانین را فرا بگیرند.

 

 

برچسب ها: رفتار کودکان، زندگی آنلاین، آموزش رفتار صحیح تعداد بازديد: 634 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز