Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:30

26
مهر
به كودكان بياموزيد مودب باشند

به كودكان بياموزيد مودب باشند

حتی کودک بسیار کم سن هم می‌تواند مودب بودن را بیاموزد! او قوانین رعایت ادب را از توجه کردن به رفتارهای پدر و مادرش فرا می‌گیرد....

به كودكان بياموزيد مودب باشند

 

 

حتی کودک بسیار کم سن هم می‌تواند مودب بودن را بیاموزد! او قوانین رعایت ادب را از توجه کردن به رفتارهای پدر و مادرش فرا می‌گیرد. کودک بعد از اینکه حرف زدن را آموخت، به تدریج گفتن کلمات جادوییِ «لطفاً» و «متشکرم» را یاد می‌گیرد. با این حال برای آموزش ادب به کودکان باید صبور باشید و حتی ممکن است به دفعات ناچار باشید به کودک‌تان یادآوری کنید که از «کلمات جادویی» استفاده کند. تمام تلاش‌های شما با وجود زحمتی که دارند، ارزش دارد چرا که وقتی کودک شما مودب باشد به راحتی می‌تواند دوست پیدا کند و آن‌ها را نگه دارد. به‌طور معمول، بازتاب عبارات مودبانه، از حدود سن 4 سالگی خودش را نشان می‌دهد.

 

 

 آموزش ادب

ما در اینجا راهکارهایی آورده‌ایم که به وسیله آن‌ها می‌توانید کودک را به مودب بودن تشویق کنید:

 الگوی فرزندتان باشید! اگر او شما را در حالی ببیند که با خودش و دیگران مودبانه صحبت می‌کنید، تمایل پیدا می‌کند که از شما تقلید کند.

 کودکتان را تشویق کنید! خصوصاً زمانی که بدون اینکه به او گفته باشید، رفتار مودبانه‌ای را از خود نشان می‌دهد.

 رفتارهای مودبانه را حین بازی به او آموزش دهید! به عنوان مثال با کودک خود بازی «خرید کردن» را انجام دهید و به او رفتار درست را در حین بازی یاد بدهید. با انجام این بازی‌ها به کودک این امکان را می‌دهید تا قوانینی را که به صورت تئوری آموخته، در عمل و هنگامی که در حال لذت بردن از بازی است، انجام دهد. آموزش دست دادن می‌تواند برای او در عین حال هم سرگرم کننده باشد و هم آموزنده.

 با صحبت کردن در مورد رفتار مودبانه کودک، به او اجازه بدهید که از اثرات مثبت کلمات و رفتارهای مودبانه اش آگاهی پیدا کند! به عنوان مثال اگر او در اتوبوس روی پای شما نشست تا خانمی باردار یا مسن سر جایش بنشیند، به او بگویید: «لبخند زیبای این خانم را نگاه کن، او از اینکه تو جایت را به او دادی بسیار خوشحال است».

 برای او کتاب‌هایی در مورد مودب بودن بخوانید! همانند تمام کتاب‌هایی که برای بچه‌ها نوشته شده‌اند و شخصیت‌های کوچک و مودب دارند؛ او از اینکه رفتار قهرمان کوچک داستان‌ها را تقلید کند، خوشحال می‌شود.

 

 

 اگر کودک از مودب بودن سرباز زد، چه کنیم؟

اگر کودكتان با شما مودبانه صحبت نکرد، می‌توانید به عنوان مثال تا زمانی که کلمه «لطفاً» را از او نشنیده‌اید از دادن لیوان آبمیوه به او امتناع کنید. صریحاً برایش توضیح دهید که برای رسیدن به خواسته‌هایمان باید آن‌ها را مودبانه درخواست کنیم. البته دقت کنید که لحن شما با آرامش و بدون عصبانیت باشد. اگر کودکتان نمی‌خواهد در عوض کادویی که مادربزرگش برایش گرفته او را ببوسد، شاید فقط به این خاطر باشد که از بوسیدن دیگران می‌ترسد.

اگر مودبانه تشکر کرده است به او احترام بگذارید و مجبورش نکنید که حتما مادربزرگش را ببوسد. با آرامش به او بگویید که یک بوسه کوچک تا چه حد می‌تواند مادربزرگ را خوشحال کند. همچنین می‌توانید با مهربانی برای مادر بزرگ توضیح دهید که کودک شما خیلی بوس کردن را دوست ندارد. در حضور یک غریبه، لحظه مناسبی برای بحث در مورد مودب بودن نیست. به عنوان مثال کافی است با لحنی جدی و برای دومین بار بدون اینکه عصبانی شوید، از او بخواهید «سلام» کند. او خواهد فهمید که از رفتارش ناراضی هستید. یا از طرف او از مخاطبتان - با گفتن اینکه به‌طور مثال کودک‌تان امروز به خاطر سرماخوردگی، روز خوبی نداشته - عذرخواهی کنید

 

 

 در مورد آموزش ادب به فرزندان دیگران، مسئولیت ما چیست؟

اگر به عنوان مثال دوست مهدکودک فرزندتان به شما سلام نکرد یا خواهرزاده شما فراموش کرد تشکر کند، رفتار مناسب چیست و چه باید کرد؟ اگر در آن زمان مسئولیت نگهداری آن کودک بر عهده شما است، برایش توضیح دهید که رفتارش نادرست است ولی چنانچه والدین او در آن جا حضور دارند، تصحیح رفتار فرزندشان بر عهده خود آن‌ها است..

 

برچسب ها: آموزش به کودکان، زندگی آنلاین، آموزش ادب تعداد بازديد: 602 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز