Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:29

23
بهمن
چگونه عصبانیت کودکان را مديريت كنيم

چگونه عصبانیت کودکان را مديريت كنيم

زدن، گاز گرفتن، کشیدن موها و عصبانیت یکی از رفتارهای معمول در کودکان ...

چگونه عصبانیت کودکان را مديريت كنيم

 

 

زدن، گاز گرفتن، کشیدن موها و عصبانیت یکی از رفتارهای معمول در کودکان است. آنها با بروز این رفتارها در واقع می‌خواهند استقلال خود را تثبیت و رفتارهای اجتماعی را امتحان کنند و حد و حدود را بسنجند. کودکان گاه از این رفتارها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. معمولا آنها درخواستی دارند اما هنوز به رشد ذهنی کافی نرسیده‌اند که درخواست خود را به شکل بهتری مطرح کنند. خوشبختانه این رفتارهای عصبی و خشن به این معنا نیست که فرزند شما در آینده نیز رفتاری غیرعادی خواهد داشت.

 

 

راهکارهایی برای جلوگیری از رفتارهای عصبی در کودکان

  فوراً پاسخ دهید. رفتار کودک را سریع، محکم و ساده متوقف کنید.

  از عبارات ساده مانند «زدن درد دارد» یا «نباید کسی را گاز گرفت» استفاده کنید.

  در صورت امکان، قبل از اینکه فرزند شما یک رفتار خشن فیزیکی از خود بروز دهد، آن را مهار کنید. به محض مشاهده ناامیدی یا خشم در فرزندتان، در مشکل پیش آمده دخالت کرده و به او کمک کنید احساساتش را کنترل کند. اگر خیلی ناراحت است، کاری کنید که توجهش به فعالیتی جلب شود که حال او را بهتر می‌کند.

  راه‌های مختلف برقراری ارتباط را به فرزندتان بیاموزید. به او یاد دهید هنگام عصبانیت، به جای زدن و گاز گرفتن، از کلمات برای نشان دادن عصبانیت خود استفاده کند.

  به قربانی بیش از فردی که رفتار خشونت‌آمیز بروز می‌دهد توجه کنید. در کل توجه باعث تشویق افراد به کاری می‌شود که در حال انجام آن هستند. معمولا هنگامی‌که یک کودک از خود رفتار خشن بروز می‌دهد، همه توجه‌ها به سمت او جلب می‌شود، اما اگر برعکس این اتفاق بیفتد، فرد خشن زودتر از رفتار خود دست بر می‌دارد.

  رفتارهای خشونت‌آمیز فرزندتان را با احساسات قربانی پیوند دهید. به او بفهمانید که رفتارهایش دیگران را آزار می‌دهد.

  روش‌های حل مسأله را به فرزندتان بیاموزید. سعی کنید برایش الگوی مناسبی باشید و به او آموزش دهید چگونه می‌تواند با استفاده از کلمات یا درخواست کمک از یک بزرگ‌تر مشکلات خود را حل کند.

  فرزندتان را از موقعیت‌هایی که می‌دانید او نمی‌تواند در آنها خود را کنترل کند دور کنید.

  هر از چند گاهی از کلمه «نه» استفاده کنید. استفاده از کلمه «نه» در مواقع لزوم و با جدیت تاثیر بسیار بیشتری دارد.

  کنترل خود را از دست ندهید. فرزند شما به اینکه شما چگونه عصبانیت و ناراحتی خود را کنترل می‌کنید توجه دارد. اگر شما کنترل خود را کاملا از دست بدهید، او هم به این کار تشویق می‌شود و در صورت قرارگرفتن در موقعیتی مشابه، رفتاری مشابه رفتار شما از خود بروز خواهد داد.

 

 

راهکارهایی برای افزایش رفتارهای مثبت و سازنده در کودکان

رفتارهای مثبت را تشویق کنید. توجه، باعث ترغیب افراد به انجام برخی افعال می‌شود. اگر شما به رفتار مثبت توجه نشان دهید، افزایش می‌یابد و اگر توجه شما به رفتار منفی باشد نیز افزایش می‌یابد. پس به رفتارهایی توجه کنید كه دوست دارید در فرزندتان تقویت شود. مثلا اگر فرزند شما خوراکی خود را با کودک دیگری تقسیم کرد، او را تشویق کنید و بگویید که چقدر از این رفتار او خوش‌تان آمده است. مهم این است که فرزندتان را به خوب بودن تشویق کنید. سعی کنید به او بفهمانید که دقیقاَ از کدام رفتارش خوش‌تان آمده است.

از عبارات عکس مثبت استفاده کنید. به جای اینکه به فرزندتان بگویید آن کار خاص را انجام ندهد، از او بخواهید که بر عکس آن کار را انجام بدهد.

الگوی خوبی باشید. کودکان با تقلید یاد می‌گیرند، پس همیشه از خودتان بپرسید که شما با رفتارتان چه چیزی به فرزندتان آموزش می‌دهید.

 

 

چه زمانی به دنبال کمک باشید

اگر فرزند شما همچنان به رفتار خشن و عصبی خود ادامه داد، و یا اگر این احساسات آنقدر قوی بود که او را از یاد گرفتن برخی رفتارها مانند برقراری روابط اجتماعی، پیدا کردن دوست، یا بازی‌های گروهی بازداشت، وقت آن است که به یک مشاور مراجعه كنید. می‌توانید از پزشک کودک‌تان بخواهید یک مشاور خوب به شما معرفی کند. شما می‌توانید با کمک مشاور، این رفتارهای فرزندتان را به تدریج کاهش دهید.

برچسب ها: عصبانیت، زندگی آنلاین، خشونت‌آمیز فرزندتان تعداد بازديد: 546 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز