Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 06:00

23
بهمن
دوست خیالی فرزند شما

دوست خیالی فرزند شما

دوستان خیالی می‌توانند تاثیرات مثبتی بر فرزند شما بگذارند. با خواندن این ...

دوست خیالی فرزند شما

 

 

دوستان خیالی می‌توانند تاثیرات مثبتی بر فرزند شما بگذارند. با خواندن این مطلب علت این موضوع را می‌فهمید و یاد می‌گیرید چگونه می‌توانید به فرزندتان در این بازی خیالی کمک کنید. بسیاری از کودکان (حدود 65 درصد از آنها) در سنین سه تا پنج سالگی دوستانی خیالی دارند. خوشبختانه این موضوع  خطری ندارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که داشتن دوست خیالی در دوران کودکی می‌تواند منجر به خلاقیت بیشتر در دوران بزرگسالی شود. توانایی‌های زبانی و درک و فهم بالا از دیگر نتایج داشتن یک دوست خیالی است.

تصور داشتن یک دوست به کودکان این امکان را می‌دهد که پیچیدگی‌های روابط با دیگران را در یک محیط سالم تجربه کنند. معمولا دوستی‌های خیالی زمانی شکل می‌گیرد که هویت و شخصیت کودکان در حال شکل‌گیری است و آنها در حال یادگیری و تشخیص حد و مرزها و تفاوت بین امور واقعی و غیر واقعی هستند.

 

 

فواید دوستان خیالی

 محرم اسرار هستند: تمام کودکان رازها و اسراری دارند و گاهی می‌خواهند برای خود حریم شخصی داشته باشند. دوستان خیالی محرمان اسرار خوبی هستند!

 همراهان خوبی هستند: دوستان خیالی همبازی‌های بسیار مناسبی هستند.

 کمک زیادی به رشد اخلاقی کودکان می‌کنند: فرزند شما می‌تواند رفتار بد خود را تقصیر دوست خیالی خود بیندازد. برای مثال ممکن است بگویید «من آن بستنی را نخوردم مامان... دوستم خورد!» در این مرحله فرزند شما به‌تدریج تفاوت بین خوب و بد را یاد می‌گیرد اما هنوز به اندازه‌ای از رشد نرسیده است که بتواند مسؤولیت را به‌طور کامل بپذیرد، به همین دلیل دوست خیالی‌اش را مقصر می‌داند.

  به فرزند شما این امکان را می‌دهند که به درون خود و دنیای احساساتش توجه کند. گاه ممکن است توصیه‌ای که شما به فرزندتان کرده‌اید را در حین بازی از زبان او خطاب به دوست خیالی‌اش بشنوید. مثلا ممکن است به دوستش بگوید: «نگران نباش، من مطمئنم که همه با تو مهربان خواهند بود». گاه نیز ممکن است فرزند شما احساس خود را نسبت به یک واقعه مهم در زندگی (مثلا تولد یک خواهر یا برادر جدید یا رفتن به پیش دبستانی) به دوستش بگوید.

 

 

نحوه برخورد با دوستان خیالی

اینکه شما نسبت به این موضوع، رفتاری مناسب از خود نشان دهید و طوری رفتار نکنید که فرزندتان از داشتن دوستی خیالی خجالت بکشد، بسیار مهم است. برای این منظور به نكات زیر توجه كنید:

  به دوست خیالی فرزندتان احترام بگذارید. مثلا اگر از شما می‌خواهد که کمی آنطرف‌تر بنشینید تا برای دوستش نیز جا باشد، در صورت امکان به حرف او گوش و این کار را انجام دهید.

  اگر در بازی فرزندتان دخالت کردید، تحت فرمان او باشید. مراقبت باشید که بر او مسلط نشوید و زیاده‌روی نکنید. این یک فرصت مناسب برای ساختن داستان‌های جدید و کشف عواطف و احساسات درونی برای فرزند شماست.

  از این دوست خیالی به نفع خودتان استفاده کنید. اگر فرزند شما اشتباهاتش را تقصیر دوست خیالی خود می‌اندازد، شما از این فرصت برای آموزش نکات اخلاقی به او استفاده کنید. مثلا اگر بعد از ریختن آبمیوه روی زمین می‌گوید که این کار را او نکرده و دوستش کرده است، شما بگویید اشکالی ندارد اما بهتر است به دوستت کمک کنیم تا این کثیفی را پاک و تمیز کند.

 

چه زمانی باید نگران دوستان خیالی شد؟

نگران دوستان خیالی فرزندتان نباشید؛ مگر اینکه آنها مانع فرزند شما برای برقراری یک رابطه واقعی با کودکان دیگر شوند یا كودك با بودن کنار  کودکان عادی احساس ناراحتی کند.اگر چنین شرایطی پیش آمد، بهتر است این مشکل را با یک مشاور کودک در میان بگذارید، زیرا در چنین شرایطی این دوست خیالی می‌تواند برای فرزند شما در روابط اجتماعی فشارهای روانی خاص و مضاعفی ایجاد کند.

جالب است بدانید که کودکان دوستی‌های خیالی خود را طولانی‌تر از مدتی که شما فکر می‌کنید، نگه می‌دارند. تعدادی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بعضی کودکان حتی تا سن هفت سالگی نیز دوست خیالی دارند؛ اما همانطور كه رشد می‌كنند، به مرور متوجه اطراف و روابط اجتماعی واقعی می‌شوند و می‌فهمند که این دوستان، خیالی بوده و واقعیت ندارند.

برچسب ها: فشارهای روانی، زندگی آنلاین، فواید دوستان خیالی، عواطف و احساسات درونی تعداد بازديد: 566 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز