Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:50

20
آذر
كج‌خلقی در كودكان

كج‌خلقی در كودكان

اگر فرزند خردسال‌‌تان بسيار كج‌خلقي مي‌كند، چندان تعجب نكنيد، اغلب كودكان ...

كج‌خلقی در كودكان

 

 

اگر فرزند خردسال‌‌تان بسیار كج‌خلقی می‌كند، چندان تعجب نكنید، اغلب كودكان نوپا معمولی بدون آنكه علت واقعی وجود داشته باشد، اوقات‌تلخی می‌كنند و عصبانی می‌شوند. در این زمینه همواره این موارد را به خاطر داشته باشید:

 

این وضعیت طبیعی و نرمال است

كودك نوپای شما وارد مرحله‌ای شده است كه فكر می‌كند برقراری ارتباط برای بیان آنچه كه نیاز دارد و می‌خواهد، موثر‌تر عمل می‌كند. بنابراین رد كردن این تمایلات و برآورده شدن خواسته‌های او دلیل اصلی خشم و غضبش می‌شود. وقتی كه می‌دانید این كج‌خلقی‌ها در كودكان طبیعی و عادی هستند، احساس راحتی بیشتری می‌كنید و دیگر با پرت كردن و عصبانی شدن فرزندتان نگران نمی‌شوید.

 

منصرف نشوید

وقتی كه تصمیمی می‌گیرید و آنرا به طور صریح و روشن به كودكتان می‌گویید، سَر حرف خود بمانید و موضوع خود را تغییر ندهید. اجازه ندهید دست و پا كوبیدن‌های فرزندتان شما را منصرف كند در غیر اینصورت شما یك راه جدید دیگر برای به دست آوردن آنچه‌ كه می‌خواهد به او یاد می‌دهید.

 

موضوع خود را مشخص كنید

وقتی‌كه دیگر جای عقب‌نشینی برای شما نیست، بهتر است كه اهمیت آنچه را كه می‌گویید را باور داشته باشید. قبل از‌ آنكه جنگی را با او شروع كنید ابتدا مطمئن شوید كه آیا واقعاً باید آن جنگ را به راه انداخت یا می‌‌توان جلوی آن را گرفت. به خاطر لجبازی كردن با او، زمینه كج‌خلقی و پرخاشگری او را فراهم نكنید.

 

مراقب محرك‌ها باشید

 اگر كودكتان همواره با توجه شما به خواهرش، ناراحت می‌شود و شروع به كج‌خلقی می‌كند و یا به هر دلیل مشابه دیگری می‌توانید محیط اطراف او را از تمام محرك‌ها پاك كنید تا او نیز كمتر خلج‌خلقی و بهانه‌گیری كند.

 

4-0 ماهگی

یك خبر خوب، اغلب نوزادان از 16 ساعت خواب شبانه‌روز لذت می‌برند. آنها مرتباً خمیازه می‌كشند و در هر حالتی نیاز به خواب دارند اما این 16 ساعت به بخش‌های كوچكتر در طول شبانه روز تقسیم می‌شود. معده نوزادان فقط تا حدی پُر می‌ماند كه به آنها 4-3 ساعت انرژی بدهد. با بزرگتر شدن معده او می‌تواند غذای بیشتری را در معده‌اش نگه دارد و در مدت زمان‌های طولانی‌تر بخوابد و به خاطر گرسنگی از خواب بیدار نشود. در مورد نوزادانی كه شیر مادرشان را می‌خورند كمی فرق می‌كند، آنها بیشتر از نوزادان كه شیر خشك مصرف می‌كنند گرسنه می‌شوند و هر دو ساعت یكبار نیاز به غذا دارند خصوصاً در هفته‌های اول بعد از زایمان تقریباً چند هفته طول می‌كشد تا مغز نوزاد سیگنال‌های مربوط به روز و شب را دریافت كند و به مغز برساند. اما شما می‌توانید در این كار به او كمك كنید. مثلاً ‌صبح‌ها با او تماس چشمی برقرار كنید و با او حرف بزنید، اینكار باعث افزایش ضربان قلب او می‌شود. شبها، نور چراغ‌ها را كم كنید و در حین شیر دادن با او تماس چشمی برقرار كنید و با صدای آرام با او حرف بزنید.

 

 

8-5 ماهگی

در این چند ماه غذا خوردن شیرخوارتان تغییراتی می‌كند و از غذاهای جامد نیز كم‌كم استفاده می‌كند. نوزاد شما هنوز نمی‌داند كه چگونه باید از قاشق استفاده كند حتی ممكن است به هنگام خوردن برنج، بینی‌اش را نیز وارد بشقاب غذا كند. شما باید آرامش خود را حفظ كنید و دوباره تلاش كنید. منبع اصلی غذایی او همچنان شیر مادر است (یا شیرخشك) غذای جامد، حكم غذای كمكی را دارد. بهترین انتخاب برای نخستین غذای جامدی كه به نوزادتان می‌دهید غلات برنج است زیرا هم آهن دارد و هم طعم خوبی دارد. می‌توانید پوره گوشت نیز به او بدهید زیرا پوره گوشت نیز سرشار از آهن است. بهتر است غذای كودكتان را در خانه تهیه كنید و تا جائی‌كه ممكن است از غذاهای آماده استفاده نكنید به این ترتیب‌ آنها با تهیه غذاها نیز آشنا می‌شوند.

 

 

12-9 ماهگی

از هر 5  كودك آمریكایی 1 نفر عادت دارد به چیزی مثل یك پتوی نرم یا یك عروسك بچسبد و به آن وابسته شود. این مسئله بسیار طبیعی است و نباید زیاد نگران باشید، زیرا علاقه و عشق نوزادتان به شما باعث می‌شود كه بتوانید این عادت را كم‌كم از بین ببرید. او اغلب نمی‌داند كه در اطرافش چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. احساسی كه به شما دارد باعث می‌شود به محض جدایی از شما با نرمی پتو و بغل كردن و گرفتن آن غم جدا شدن از شما را تحمل كند.

 او به این شكل می‌خواهد احساس امنیت بیشتری كند. تنها چیزی كه در این‌باره ممكن است ایجاد نگرانی و دغدغه خاطر كند این است كه پرزها و نخ‌های ریز پتو سلامت او را تهدید كنند. شما می‌توانید برای جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه خطر، خودتان پتوی نرم و بدون پرزی را انتخاب كنید كه رنگ‌های شاد و درخشان دارد و مرتباً نیز پتو را بشوئید تا از نظر بهداشتی هم مشكلی نداشته باشد.

برچسب ها: پرخاشگری، زندگی آنلاین، كج‌خلقی، شیرخوارتان تعداد بازديد: 513 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز