Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:35

1
اسفند
اصول گردش و خريد با كودكان (1)

اصول گردش و خريد با كودكان (1)

گاهی در یك سوپرماركت می‌خواهد روی زمین بنشیند یا جیغ و داد به راه بیاندازد. گاهی از خرید كردن مادر خسته می‌شود و بنای ناسازگاری می‌گذارد و خلاصه گاهی گردش را به یك میدان جنگ تمام عیار تبدیل می‌كند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

بیشتر كودكان دوست دارند همراه با مادرشان و حتی همراه با دیگر آشنایان به خیابان و گردش بروند. حتی گاهی مادرانی كه صبح تا عصر خسته كننده و پر سر و صدایی را تنها با كودكشان در منزل گذرانده‌اند، ترجیح می‌دهند بیرون بروند و آب و هوای حوصله را عوض كنند. اما متاسفانه برای بعضی مادرها بیرون رفتن از خانه با كودكان كار طاقت فرسایی است. چون كودك آنها هر لحظه می‌خواهد دست آنها را رها كند و به دنبال كشف محیط اطراف به هر جا برود.

گاهی در یك سوپرماركت می‌خواهد روی زمین بنشیند یا جیغ و داد به راه بیاندازد. گاهی از خرید كردن مادر خسته می‌شود و بنای ناسازگاری می‌گذارد و خلاصه گاهی گردش را به یك میدان جنگ تمام عیار تبدیل می‌كند و مادرو پدر‌ها هم  در اكثرموارد نمی‌دانند در این شرایط و در جلوی چشم مردم با كودكشان چه رفتاری داشته باشند. در این جا می‌خواهیم برخی رفتارهای مناسب را به پدر و مادرها بیاموزیم:

از همان ابتدا به كودك خود بیاموزید كه نزدیك شما بماند
از همان اولین باری كه با كودكتان بیرون می‌روید، حتی اگر سنش خیلی هم پایین باشد به او بیاموزید كه نزدیك شما بماند. حتی اگر دست او را نگرفته باشید. البته شما هم هرگز نباید از كودكتان غفلت كنید یا او را در خیابان تنها بگذارید یا جلوتر از او راه بروید و گمان كنید او مانند یك سرباز پشت سر شما خواهد آمد. آموزش به كودكتان باید جدی ولی با محبت و با زبان خوش باشد. 

انتظار بی‌مورد از كودكان را كنار بگذارید
از یك كودك خردسال توقع نداشته باشید كه از یك خرید طولانی و خسته كننده لذت ببرد و صدایش هم درنیاید. در چنین خرید‌هایی اغلب كودكان بی‌تاب می‌شوند و اگر كمی سر به هوا باشند شروع می‌كنند به كشف چیزهای اطراف تا برای خود تنوع ایجاد كنند. بنابراین شما باید با ایجاد زنگ تفریح‌های بموقع جلوی این مسئله را بگیرید. خریدن یك خوراكی یا بردن به اسباب بازی فروشی و پارك‌های كوچك سر راه می‌تواند مفید باشد.

قوانین بیرون رفتن را برای كودكان تكرار كنید
هر بار كه با فرزندان خردسال خود بیرون می‌روید قوانین را برای آنها بازگو كنید. به آنها بگویید توقع دارید چه كارهایی را بكنند و چه كارهایی را انجام ندهند. به او بیاموزید همیشه دست شما را نگه دارد و اگر شما خواستید پول پرداخت كنید و دست او رها شد باید لباستان را نگه دارد. از خطرهایی كه وجود دارد برای آنها صحبت كنید. مانند تصادف با ماشین، افرادی كه ممكن است كودك را با خود ببرند و موارد مشابه. البته او را نترسانید و منطقی خطر‌ها را برایش توضیح دهید.

به كودكتان برای تبعیت از شما در بیرون از منزل پاداش بدهید
رفتار‌های مثبت كودكتان را تقویت و تحسین كنید. برای این كه دست شما را می‌گیرد و نزدیك به شما می‌ماند به او امتیاز بدهید و بعد در ازای مثلا هر پنج  امتیاز به او پاداش بدهید. برایش بستنی یا چیزی را كه دوست دارد بخرید.

برای بیرون رفتن با كودكتان، از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید
وقتی در بیرون زیاد كار دارید به كودكتان روشی برای اندازه‌گیری زمان بیاموزید. یعنی به او كمك كنید تا بفهمد بیرون رفتن شما چقدر طول می‌كشد. برای یك كودك كم سن و سال می‌توانید مدت زمان را این طور توضیح دهید كه مثلا به اندازه رفتن تا منزل خاله یا مادربزرگش طول می‌كشد.

حتی می‌توانید كارهایتان را روی كاغذ یادداشت كنید و به او بدهید تا هر كدام را كه انجام دادید به او نشان دهید تا با مداد رویش خط بكشد. آخر سر هم می‌توانید كودك را با دادن یك خوراكی یا بردن او به جایی كه دوست دارد خوشحال كنید.

از وسایل مورد علاقه كودك كمك بگیرید
اگر خرید طولانی مدت دارید در طول خرید می‌توانید عروسك یا وسیـله‌ای از اسباب بازی‌های كودك را بیاورید تا در فواصل خرید با آن مشغول شود. به هر حال خرید كردن برای كودكان كار طاقت فرسایی است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -اصول گردش و خريد با كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، بیرون رفتن با کودک، گردش با کودک، ارتباط با فرزند، خرید با کودک تعداد بازديد: 1005 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز