Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:47

16
شهریور
علت دیر نشستن نوزادان چیست ؟

علت دیر نشستن نوزادان چیست ؟

دیر نشستن نوزاد گاهی طبیعی است، اما باید علت دیر نشستن نوزاد را پیگیری کرد تا در صورت وجود مشکل هرچه سریع‌تر درمان را آغاز کرد. به علاوه روش‌هایی نیز برای کمک به نوزادان به منظور نشستن وجود دارد.

تماشای مستقل شدن کودکان و روند رشد طبیعی آنها برای والدین بسیار هیجان انگیز است. نشستن یکی از رفتارهای کودک است که می‌تواند پدر و مادر را به وجد آورد، اما برخی از نوزادان دیرتر می‌توانند به طور مستقل بنشینند. این موضوعات سوالاتی را در ذهن والدین به وجود می‌آورید، پرسش‌هایی نظیر، زمان نرمال نشستن نوزادان چند ماهگی است؟ علت دیر نشستن نوزادان چیست و آیا تاخیر در آن خطرناک است؟ اگر این سوالات ذهن شما را نیز درگیر کرده، با ما همراه باشید. در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم و راهکارهایی را نیز برای کمک به نشستن نوزاد معرفی می‌کنیم.

علت دیر نشستن نوزادان

تمامی نوزادان در سال‌های ابتدای زندگی خود نیاز به بررسی‌های مختلفی از سوی والدین و پزشکان دارند، زیرا این دوران بهترین زمان برای بررسی وضعیت تکاملی آن‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند نشانگر مسائل بسیاری باشد. هر نوزادی در طول بازه زمانی مشخص، باید رفتاری مانند نشستن، راه رفتن و حرف زدن را از خود نشان دهد که تاخیر طولانی مدت در بروز این رفتارها، زنگ خطری برای والدین است، به عنوان مثال دیر نشستن، دیر راه رفتن،  دیر حرف زدن و ... همگی می‌توانند خبر از وجود مشکل در نوزاد شما بدهند. زمان نرمال نشستن در نوزاد ۴ الی ۹ ماهگی است، به بیان دیگر هر نوزادی از ۴ ماهگی تا اواخر ۹ ماهگی باید مهارت نشستن را یاد بگیرد، در غیر این صورت دیر نشستن کودک را باید جدی تلقی کرد و علت آن را جویا شد.

 

علت دیر نشستن نوزادان چیست؟

 

بنا بر گفته پزشکان اطفال، علت دیر نشستن نوزادان وجود مشکل در سیستم اعصاب مرکزی، نخاع و مغز کودکان است. حتی اختلال در اندام آن‌ها و ضعف در سیستم عضلانی نوزادان نیز می‌تواند سبب بروز این تاخیر شود. از سوی دیگر وجود برخی از مشکلات مادرزادی نیز نتیجه‌ می‌توان علت این مشکل باشد.

 

آموزش نشستن به نوزادان

اگر می‌خواهید نوزاد شما تمامی مهارت‌ها را به موقع فراگیرد، می‌توانید به آنها آموزش دهید. دکتر كورت هیرمن (پزشک متخصص اطفال) معتقد است روش‌هایی برای آموزش مهارت نشستن به نوزادان وجود دارد که والدین می‌توانند از آن بهره بگیرند.

اولین قدم این است که نوزاد شما تا نه ماهگی برای نشستن زمان دارد، بنابراین عجله نکنید. به دکتر هیرمن شما باید مطمئن شوید که نوزاد برخی از مهارت‌های حرکتی ویژه را کسب کرده است، مثلا او باید بتواند گردن خود را بالا نگه دارد و تعادل خود را حفظ کند، در حالی‌که عضلات بدن او سفت و محکم شده باشند.

به گفته دکتر کورت هیرمن، کودک شما از بدو تولد روی شکم خود می‌خزد و بازی می‌کند لذا زمان لازم برای تقویت عضلات گردن، معده و کمر او وجود خواهد داشت. به طور کلی، ماهیچه‌های نوزادان از سر به انگشتان پا تقویت می‌شوند، بنابراین بعد از اینکه عضلات گردن او قدرت پیدا کرد، نوبت به تقویت عضلات کمر و پشت می‌رسد. پس هنگامی که او شروع به بلند کردن گردن خود می‌کند ( گردن گرفتن نوزاد)، به این معناست که عضلات او تقویت شده‌اند. با این حال شما می‌توانید در مسیر آماده شدن نوزاد برای نشستن به او کمک کنید، برای این منظور از راهکارهای زیر استفاده کنید.

 

آموزش نشستن به نوزادان

 

۱. موقعیت‌های نوزاد را تغییر دهید

برای اینکه مهارت نشستن را در کودک خود تقویت کنید، بهتر است موقعیت‌های او را تغییر دهید. البته پس از این تغییر باید به او زمان دهید، زیرا ممکن است این تغییر موقعیت را دوست نداشته باشد. این تغییر موقعیت می‌تواند به نقطه عطفی برای تقویت مهارت نشستن نوزادان تبدیل شود.

هنگامی که کودک شما بتواند سر خود را بالا نگه دارد (معمولاً حدود سه تا چهار ماه)، می‌توانید کم کم او را روی صندلی بنشانید. فقط توجه داشته باشید که همواره او را تماشا کرده تا به محض از دست دادن تعادل، مانع از افتادن فرزندتان شوید. به علاوه می‌توانید از چند بالشت برای حمایت و کمک کردن به نوزاد در نشستن استفاده کنید.

هرچه کودک شما بزرگ‌تر شود، نشستن برای او راحت‌تر شده و می‌تواند بدون نیاز به کمک اینکار را انجام دهد. البته نوزادان قبل از آنکه نشستن را یاد بگیرند، باید تعادل داشتن عصبی و عضلانی را آموزش ببینند که البته این کاملا بستگی به میزان سفت شدن عضلات آن‌ها دارد. برای کمک به او، نوزاد خود را در گوشه صندلی یا نیمکتی قرار دهید تا او بتواند احساس نشستن را تجربه کرده و رفته رفته خود را آماده سازد.

 

۲. حرکت کردن را به او آموزش دهید

یکی از روش‌های خوب برای تقویت مهارت نشستن در کودکان این است که حرکت کردن را به آن‌ها آموزش دهید. به این منظور می‌توانید کودک خود را روی تشک یا بالش قرار دهید و او را به آرامی بچرخانید تا بتواند حرکت کردن را فراگیرد.

 

۳. نشستن را به او نشان دهید

شاید یکی از بهترین راه‌های آموزش نشستن به نوزادان، این است که در برابر چشمان او به آرامی بنشید و طریقه آن را آموزش دهید. توجه داشته باشید که نوزادان و کودکان هرآنچه را که می‌بینند، تکرار کرده و یاد می‌گیرند.

 

زمان نشستن نوزادان در روروک

 

زمان نشستن نوزادان در روروک

بسیاری از والدین برای کمک کردن به نوزاد خود در راه رفتن و حتی نشستن، از روروک استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که زمانی می‌توانید از این وسیله استفاده نمایید که کودک شما قادر به حفظ تعادل سر و گردن خود باشد. در واقع زمان نشستن در روروک چیزی بین ۴ الی ۱۶ ماهگی است، در این زمان عضلات نوزاد شما مقداری سفت شده و پا‌های او هنگام نشستن در روروک به زمین می‌رسد.

 

آیا دیر نشستن نوزادان خطرناک است؟

اکثر نوزادان پس از اتمام ۶ ماهگی، بدون نیاز به کمک والدین می‌توانند بنشینند. پس از آن رفته رفته چهار دست و پا راه رفتن را فرا می‌گیرند. اکثر کودکان تا یک سالگی قادر به راه رفتن خواهند بود. البته همواره توجه داشته باشید که سن‌های ذکر شده، در مورد تمام کودکان یکسان نیست و بروز آن‌ها در برخی از نوزادان با تاخیر همراه خواهد بود. در صورتی‌که تاخیر در نشستن طولانی شد، باید به سرعت به متخصص کودکان مراجعه کرده و علت دیر نشستن نوزادان را جویا شوید.


سخن پایانی

همانطور که گفته شد زمان نرمال نشستن نوزاد ۴ الی ۹ ماهگی است، البته گاهی بدون هیچ مشکلی ممکن است تا ۹ ماهگی کودک نتواند بدون نیاز به کمک بنشیند. در این صورت حتما باید به متخصص اطفال مراجعه کرده  علت را جویا شوید. به علاوه همانطور که در مقاله گفته شد، می‌توانید از روش‌های کمکی نیز استفاده کنید.

 

منبع: ستاره

برچسب ها: زبان باز کردن کودک، علت دیر نشستن نوزادان، علت دیر راه افتادن کودک، گردن گرفتن نوزاد، آموزش نشستن به نوزادان، راه افتادن کودک تعداد بازديد: 3952 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز