Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:53

17
مرداد
راه های پیشگیری از بلوغ زودرس در کودکان

راه های پیشگیری از بلوغ زودرس در کودکان

برای پیشگیری از بلوغ زودرس فرزندتان باید به تغذیه وی اهمیت ویژه ای بدهید همچنین تماشای تلوزیون را نیز برایش محدود کنید زیرا باعث اختلال در تعادل هورمونی می شود.

بلوغ زودرس یکی از معضلات نوجوانان دنیای مدرن امروزی است که در این راه تغذیه, شبکه های ماهواره ای, رفتارهای نادرست و البته نا آگاهانه ی والدین نقش مهمی دارند. بلوغ زودرس علائمی دارد که با شناختن آنها تا حدودی میتوان آن را کنترل کرد.پیشگیری از بلوغ زودرس

پیشگیری از بلوغ زودرس

براساس شناخت فعلی محققان از علل بلوغ زودرس، گرینسپن و دردروف توصیه هایی برای مدیریت و کنترل سموم محیطی و ایجاد سبک زندگی سالم ارائه می کنند. پیشنهادهای زیر برای شما والدین بسیار مهم هستند، چون جنین و کودکان از "دوران و پنجره آمادگی" عبور می کنند، که آن ها را به طور منحصر به فرد در برابر تاثیرات هورمونی، چاقی و  استرس در زمان بلوغ آسیب پذیر می سازد. 

راه هایی برای جلوگیری و یا کم کردن روند بلوغ زودرس:

-مواد پلاستیکی کمتری مصرف کنید:

از غذاهای کنسروی (اغلب با BPA یا مواد شیمیایی پلاستیکی جایگزینی)، پختن غذا در تفلون، غذاهای مایکروویوی در پلاستیک یا نگهداری غذا و نوشیدنی در ظروف پلاستیکی به ویژه پلی کربنات خودداری کنید. از بطری های آب استیل ضد زنگ استفاده کنید.

-میزان شکر را محدود کنید:

یکی از عاملان اصلی در اپیدمی چاقی و بلوغ زودرس در دروان کودکی مصرف بیش از حد شکر است.کاهش انسولین در مصرف غذاهایی با شکر بالا می تواند منجر به غلظت های بالاتر هورمون های جنسی مرتبط با پریودهای قبلی شود. در حقیقت، مطالعات اخیر به طور خاص حتی مصرف نوشابه را توسط دختران جوان با بلوغ زودرس مرتبط دانسته اند.

-غذاهای آماده نخورید:

به جای استفاده از عناصر ناسالم، مانند موادی که در غذاهای کنسرو شده، پردازش شده و آماده شده وجود دارد، از غذاهای نشاسته ای استفاده کنید.

- میوه ها و سبزیجات زیادی بخورید:

مشخص شده است که مصرف فیبر، از دختران در دوران قاعدگی زودرس محافظت می کند.در صورت امکان، برای دوری از قرار گرفتن در معرض آفت کش ها، خوراکی های ارگانیک را بخرید، اما اگر توانایی خرید محصولات ارگانیک را ندارید، مصرفتان را محدود کنید.

علت بلوغ زودرس

تغذیه مناسب برای جلوگیری از بلوغ زودرس

بهترین نکات برای پیشگیری از بلوغ زودرس

-سعی کنید که مستقیما از بازار کشاورزان خرید کنید:

این یک راه شگفت آور برای رسیدن به محصولات تازه، محلی و گاهی ارگانیک (یا حداقل عاری از آفت کش) با قیمت های ارزان تر است. البته حتی یک گزینه بهتر هم این است که در باغچه خود محصولات را بکارید و پرورش دهید.

-گوشت کمی مصرف کنید و گوشت های کم چرب، عاری از  آنتی بیوتیک و ارگانیک را انتخاب کنید:

آنتی بیوتیک ها برای کمک به پیش گیری از بیماری ها و پروار و فربه کردن به دام ها داده می شود و باعث می شود که آن ها سریع تر رشد کنند. اما تاثیر آن ها بر بلوغ انسان همچنان نامشخص است.

-لبنیات ارگانیک بخورید:

محصولات لبنی کم چرب و تا حد ممکن ارگانیک را انتخاب کنید.

-پرهیز از عطر و یا ادکلن ها و سایر مواد آرایشی:

تریکلوزان و تریکلوکربن های یافت شده در صابون های ضد باکتری و خمیردندان ها، آلومینیم کلر هیدرات یافت شده در دئودورانت ها، فتالات ها و دیگر هورمون های خرابکار هستند که به طور قابل توجهی بلوغ را زودرس خواهند کرد.

توصیه می شود از روغن درخت چای و اسطخدوس برای زیبایی پوستتان استفاده کنید، چون این مواد به طور مرتب در محصولات شخصی و محصولات پاک کننده یافت می شوند.

- از امن ترین کرم های ضدآفتاب استفاده کنید:

از لباس و کلاه، و کم ضد آفتاب بر روی صورت و دیگر مناطق بدن تان برای محدود کردن آسیب های آفتاب استفاده کنید. 

برای پیشگیری از بلوغ زودرس فرزندتان بخوانید..

-پاک کننده های غیر سمی را انتخاب کنید:

افراد زیادی استفاده از بوراکس و اسید بوریک را توصیه می کنند که قابل توجه است، چون بوراکس اغلب به عنوان یک پاک کننده طبیعی تلقی می شود. 

-هوای داخلی منزل را تازه و سالم نگه دارید:

اغلب پنجره های باز، تغییر A / C و فیلترهای گرمایشی در هر 3 - 6 ماه، تمیز کردن سالانه مجراها، اجتناب از خوشبو کننده های هوا راه های مناسبی برای تازه و سالم نگهداشتن محیط داخلی است.

-کاهش گرد و غبار خانه:

برای محدود کردن مواد شیمیایی است که دارای سرب، و دیگر مواد شیمیایی سمی هستند. اغلب با فیلتر HEPA، پاک کننده های مرطوب، و تمیز کننده های سطوح و پنجره ها از این اتفاق جلوگیری کنید.

-تشک ها و مبلمان ساخته شده از مواد طبیعی (مانند پنبه, پشم و لاستیک طبیعی) را انتخاب کنید:

فوم های پلی یورتان به مرور زمان متلاشی می شوند و ذرات ریز و مضر را آزاد می کنند. از مواد غیر آتش سوز و مواد شیمیایی مقاوم در برابر آب اجتناب کنید. از محصولات تولید شده با چوب اجتناب کنید که معمولاً فرمالدهید و دیگر مواد شیمیایی مضر را از بین می برند.

-آفت کش ها و علف کش های غیر سمی را انتخاب کنید:

ما با موفقیت با مورچه ها, سوسک, پشه و مگس میوه بدون استفاده از یک آفت کش یا استفاده از حشره کش های ثبت شده سازمان حفاظت از محیط زیست مبارزه کرده ایم.

-به اندازه کافی خوابیدن:

واضح است که استفاده از صفحه led (به ویژه قبل از خواب), که طول موج ویژه نور را منتشر می کند, ترشح هورمون خواب یا ملاتونین را مختل می کند، که احتمالاً می تواند در شروع بلوغ زودرس نقشی را ایفا کند. صفحات led در تبلت ها رایج هستند که باید تا حد ممکن از آنها بخصوص در هنگام خواب دوری کنند.

خواب کودکان

چه مواردی باعث پیشگیری از بلوغ زودرس می شود؟ 

راه های پیشگیری از بلوغ زودرس کودکان

-یک سطح سالم از تناسب اندام را در خانواده مشخص کنید:

ریسک آسیب را با شرکت در انواع ورزش ها و فعالیت ها کاهش دهید. 

-انتخاب مدرسه مناسب:

یک مدرسه ای را انتخاب کنید تا دختر و پسر شما به بزرگسالان مورد اعتمادی (معلمان سابق) دسترسی پیدا کند و این فرصت را برای ایجاد همدلی برای بچه های کوچک تر در دوران نوجوانی اش فراهم کند.

 -خانواده خوب:

محیط خانوادگی حامی و مهربان را در طول دوران کودکی و نوجوانی حفظ کنید. 

-از منابع طبیعی سویا مانند توفو, ادامام و شیر  سویا نترسید:

اگرچه سویا طبیعی حاوی ایزوفلاون ها است, اما هورمون های های واقعی نیستند و ممکن است در واقع مانع از بلوغ یا تاخیر در بلوغ شوند. متخصصان معتقدند که سویا طبیعی ممکن است به بدن کمک کند حساسیت کمتری به استروژن، بعدها از زندگی داشته باشد.

 -کفش هایتان را دم در بگذارید:

کارشناسان برآورد کرده اند که میزان آلودگی در خانه ها (از جمله سرب, آفت کش, کود و خاکستر سیگار) از خارج به داخل خانه می آید. برداشتن کفش هایتان باعث می شود که بسیاری از آلاینده های مضر از خانه, از کف زمین, از دستان کودکان و از دهانشان دور نگه داشته شوند.

دراوردن کفش به ویژه در صورتی مهم است که خانه شما فرش داشته باشد و یا یک کودک نوپا داشته باشید که زمان زیادی را بر روی کف زمین صرف می کند و اشیا را می خورد. 

-از خانواده خود در برابر اثرات مضر دخانیات محافظت کنید:

اجازه سیگار کشیدن در منزل یا اتومبیل خود را به کسی ندهید. اصرار کنید که مقررات سیگار کشیدن در محل کار شما اجرا شود. رستوران ها - کافه ها, اتاق های هتل و مراکز مراقبت کودک را انتخاب کنید.

- لیست ترکیبات محصولات زیبایی خود را نیز چک کنید:

محصولات را تا جای ممکن طبیعی انتخاب کنید، از جمله محصولات بهداشتی زنانه. نمی توانید کاملاً طبیعی انتخاب کنید؟ سعی کنید از عطرهای مصنوعی اجتناب بکنید و به جای آن بدون بوها را انتخاب کنید.

فتالات ها اغلب برای بو دادن به محصولاتی مثل مواد شوینده، پارچه های نرم کننده و محصولات زیبایی استفاده می شوند.

لوازم آرایشی

نحوه مقابله با بلوغ زودرس و راه پیشگیری از آن

برای پیشگیری از بلوغ زودرس چه کنیم؟

ویتامین D:

مطالعه ای از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان نشان داد که دختران 5 تا 12 ساله که دچار کمبود ویتامین D هستند، دو برابر بیشتر از آن هایی هستند که دارای سطوح بالاتر ویتامین هستند.

در معرض خورشید قرار گرفتن یک راه برای افزایش مصرف ویتامین D در دختران است که برای جلوگیری و آهسته شدن بلوغ زودرس مفید است. البته، این همیشه بسته به جایی که شما زندگی می کنید، امکان پذیر نیست. 

خوشبختانه، غذاهایی هم وجود دارند که شما می توانید به رژیم غذایی دختر خود ضمیمه کنید تا مصرف ویتامین D او را افزایش دهید:

  • ماهی چرب مثل ماهی تن و ماهی سالمون
  • آب  پرتقال
  • شیر سویا
  •  پنیر
  •  زرده تخم مرغ

تا به حال، هیچ رابطه روشنی بین کمبود ویتامین D و بلوغ زودرس پسران وجود ندارد. 

-پروبیوتیک مصرف کنید:

استروژن ها یک ترکیب طبیعی است که در بدن پسران و دختران در دوران بلوغ به اوج خودش می رسد.از طرف دیگر، BPA یک ترکیب مصنوعی است که از استروژن تقلید می کند.

بسیاری از کارشناسان رواج BPA را در همه چیز از پول کاغذی گرفته تا پلاستیک، تجهیزات ورزشی و کالاهای مصرفی برای افزایش بلوغ زودرس سرزنش می کنند.در حالی که حذف تمام آثار BPA از زندگی کودک دشوار است، اما پروبیوتیک ها می توانند تاثیر خود را بر رشد و پیشرفت او کاهش دهند. 

پروبیوتیک ها را می توان در موارد زیر یافت:

  • ماست
  • کلم ترش
  • پنیرهای نرم
  • نان خمیرترش
  • خیار شور

 -اطمینان حاصل کنید که با کودک خود ارتباط برقرار کنید:

زمانی که کودک شما یکی از معدود افرادی است که در میان اطرافیان خود و یا همسالان خود در حال عبور از دوران بلوغ است، این زمان می تواند یک زمان پر استرس باشد.

مطمئن شوید که از طریق این فرآیند با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و از او بپرسید در هر مرحله از مسیر چه حسی دارد. در مورد هر گونه شوخی از طرف همسالان خود و رفتار با آن به طور مناسب، تحقیق کنید و سعی کنید که بهترین عملکرد را داشته باشید. 

و مواردی دیگر برای پیشگیری از بلوغ زودرس:

-از پرده های پارچه ای حمام استفاده کنید. 

-سعی کنید محصولاتی را بخرید که در شیشه هستند. 

-غذا و نوشیدنی ها را در شیشه ذخیره کنید نه پلاستیک. هرگز در ظرف پلاستیکی غذا را گرم نکنید. 

-فقط از بطری های شیشه ای برای نوزادان استفاده کنید. 

-اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد شیمیایی پلاستیکی مانند BPAs و BPSs نیستند. 

-سعی کنید حداقل یک سال نوزادانتان را شیر بدهید و از شیرخشک دور بمانید.

 -از جایگزین های طبیعی برای تمیز کردن خانه خود استفاده کنید. 

-محصولات بهداشتی امن تر را در نظر بگیرید. 

-هر آبی که برای آلاینده ها مصرف می شود را بررسی کنید.

بلوغ زودرس دختر

نحوه پیشگیری از بلوغ زودرس کودکان دختر و پسر

برای جلوگیری از بلوغ زودرس در دختر و پسرتان این موارد را هوش یارانه تر بررسی کنید

نبود پدر

مطالعات ثابت کرده است که نبود پدر در خانواده به دلایل مختلف علاوه بر تمام پیامدهایی که دارد، سیستم هورمونی دختران را به هم می ریزد و او را با مشکل بلوغ زودرس دچار می کند.

تماشای زیاد تلویزیون

بارها و بارها در مورد عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان صحبت کرده ایم و این بار هم باید بگوییم که مطالعات ثابت کرده است که تماشای بیش از اندازه تلویزیون می تواند موجب اختلال در تعادل هورمونی در نوجوانان و در نتیجه بلوغ زودرس شود.

مصرف گوشت زیاد

بخش مهمی از بلوغ به واسطه ی تغذیه دچار مشکل می شود پس برای سلامت فرزند تان به رژیم غذایی سالم روی آورید و از مصرف پی در پی گوشت در پخت و پز خودداری کنید، چراکه محققان می گویند مصرف زیاد گوشت می تواند موجب بروز بلوغ زودرس در دختران شود.

پول توجیبی زیاد

بله درست متوجه شدید ، اگر سعی دارید از بلوغ زودرس فرزند تان جلوگیری کنید به او کمتر پول توجیبی بدهید. در توضیح این مورد یک کلام کافی است که پول تو جیبی زیاد راهی است برای قرار گرفتن در شرایطی که میتواند منجر به بلوغ زودرس فرزندتان شود.

 

منبع :نمناک

برچسب ها: قاعدگی، اضافه وزن، تعادل هورمونی، ویتامین D، بلوغ زودرس، استروژن، زندگی آنلاین، علائم بلوغ زودرس، هورمون جنسی، سن رشد تعداد بازديد: 1202 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز