Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:13

21
تیر
رشد و تکامل کودک

رشد و تکامل کودک

والدین باید مرتب رشد و نمو و مهارت‌های حرکتی و زبانی و ... فرزندانشان را بررسی نمایند و در صورتی که کودک دچار تاخیر در رشد باشد، حتما به پزشک اطلاع دهند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه کودک

 

کودکان معمولا از الگوی خاصی در طول تکامل فعالیت‌های بدنی (مهارت‌های حرکتی)، زبان و تفکر عبور می‌کنند که «جاده تکامل» خوانده می‌شود.

کودکانی که به درستی در جاده تکامل طی مسیر نمی‌کنند ممکن است بیماری خاصی داشته یا دچار تاخیر تکاملی باشند.

جدولی که در این بخش اینجا آورده شده تنها راهنمایی در مورد سیر طبیعی حرکت در جاده تکامل است و برای اطلاع والدین گنجانده شده است. این جدول برای تشخیص تاخیر تکامل است.

اگر شما در مورد رشد و تکامل فرزندتان نگرانی دارید باید در نوبت بعدی ملاقات با پزشک‌تان با او در میان بگذارید.

بهترین وضعیت رشد و تکامل کودک زمانی رخ می‌دهد که کودک تعامل زیادی با والدین و خواهر و برادرانش داشته باشد؛ شما باید مرتب با کودک خود حرف بزنید، با کودک خود با زبان معمول صحبت کنید.

هیچ گاه، کتاب خواندن برای کودک زود نیست. سرعت تکامل کودک به حجم زیاد تعاملات او وابسته است (تلویزیون، رادیو و دیگر منابع صدا جایگزین تماس و تحریک توام با محبت انسانی نمی‌شود).

جاده تکامل

 

رشد

شیرخواران با سرعتی قابل پیش‌بینی رشد می‌کنند. هر چند قد و وزن کودکان بسیار متنوع و متفاوت است ولی رشدشان در منحنی طبیعی مرتبط با صدک آنها به پیش می‌رود.

مثلا کودکی که در صدک 60 از نظر قد و وزن قرار دارد، از 59 درصد تفاوت 10 درصد تا 15 درصد به رشد خود ادامه می‌دهد.

پزشک شما رشد کودک تان را به عنوان یک شاخص سلامت کودک پیگیری می‌کند.

 

برچسب ها: رشد کودک، سلامت کودک، تکامل کودک، نمو کودک، الگوی رشد کودکان، تاخیر رشد کودک، حرکات کودک، منحنی رشد کودک تعداد بازديد: 1775 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز