Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 12:03

29
آذر
برای خواب كودك برنامه‌ريزی كنيد

برای خواب كودك برنامه‌ريزی كنيد

اگر فرزند شما به خواب در سکوت مطلق عادت کند، خوابیدن در سایر شرایط برای او و شما مشکل می‌شود، خصوصا در طول روز.

تحريريه مجله كودك سالم

 

 

اگر می‌خواهید فرزندتان در طول شب خوابی آرام داشته باشد، باید از همان ابتدا، یک روال منظم برای خواب او ایجاد کنید. نوزادان نیز مانند سایر کودکان باید حد و حدود خود را بشناسند؛ بدین ترتیب آنها احساس امنیت بیشتری خواهند کرد. هرچه برنامه فرزند شما برای خواب منظم‌تر باشد، سود بیشتری به او خواهد رسید، زیرا با انجام اقدامات همیشگی و لازم پیش از خواب، او می‌داند که زمان خواب فرارسیده است و بدن او خود به خود آرام و آماده می‌شود.

شما باید فرایند آماده کردن کودک برای خواب را، هر روز از ساعت مشخصی شروع کنید. برای مثال، شما می‌توانید ساعت شش او را به حمام ببرید. حمام بردن کودک به صورت روزانه به آرام شدن بدن او کمک می‌کند. همچنین اینکار به نزدیک شدن شما به فرزندتان بیشتر کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که پس از حمام، کودکان باید حتما در یک محیط گرم قرار گیرند زیرا احتمال سرماخوردن آنها زیاد است. پس از حمام، کودک را در یک حوله نرم و گرم بپیچید و او را بر روی تخت قرار دهید. او را با دقت خشک کنید و پوشک او را بپوشانید.

شما می‌توانید از این فرصت برای ماساژ دادن یا بازی با فرزندتان استفاده کنید. سپس لباس خواب او را بپوشانید و از مناسب بودن تعداد ملحفه یا پتوهای او مطمئن شوید. شرایط کودک هنگام خواب باید به گونه‌ای باشد که نه احساس گرما کند و نه احساس سرما. در غیر این صورت، خوابیدن برای او مشکل می‌شود. نور چراغ‌ها را کاهش دهید و از کاهش سر و صداهای مزاحم مطمئن شوید. البته در این موارد نیز باید جانب اعتدال را رعایت کرد.

اگر فرزند شما به خواب در سکوت مطلق عادت کند، خوابیدن در سایر شرایط برای او و شما مشکل می‌شود، خصوصا در طول روز. به همین دلیل بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند فرزند خود را در شرایط عادی بخوابانند تا او به خواب حتی با وجود سروصدا عادت کند.

حال شما می‌توانید برای آخرین بار پیش از خواب به فرزندتان شیر دهید. در اکثر موارد، کودکان هنگام شیر خوردن خوابشان می‌برد. اما اگر می‌خواهید فرزندتان برای خوابیدن به شیر خوردن وابسته نشود، می‌توانید زمانیکه هنوز به طور کامل نخوابیده است، او را در تختش قرار دهید. در غیر اینصورت ممکن است از خواب بیدار شود و بهانه آغوش مادر را بگیرد. البته همه این موارد به خود شما بستگی دارد. اگر او بهانه نگرفت، می‌توانید او را هنگام شیر خوردن بخوابانید.

یک نوزاد کوچک را بر روی تخت بزرگسالان تنها نگذارید. در این مرحله، بهترین مکان برای خواباندن کودک، تخت خود اوست. امنیت این مکان برای او از سایر قسمت‌های خانه بیشتر است. ملحفه‌هایی که روی او می‌اندازید را حتما در کنار تشک فرو برید و او را به پشت بخوابانید. ایمنی را برای جلوگیری از خفه شدن او در تخت خوابش حتما رعایت کنید. بسیاری از خفگی‌ها در نتیجه خوابیدن نوزاد رو به شکم رخ داده‌اند. سعی کنید در خصوص برنامه خواب فرزندتان انعطاف داشته باشید تا زندگی شما مختل و محدود نشود. اگر می‌خواهید هر چند وقت یکبار به بیرون و گردش بروید، بپذیرید که برنامه خواب فرزندتان را نمی‌توانید مثل همیشه اجرا کنید. استراحت هر از چند گاهی هم برای شما مفید خواهد بود، هم برای فرزندتان. 

نکته‌ای مادرانه

به شما توصیه می‌کنيم برنامه‌ای برای حمام، شیردادن و خواب کودک ایجاد کنید که برای خود شما هم مناسب باشد. بدین ترتیب، شما حداقل زمانی را در اختیار خواهید داشت تا برای خودتان صرف کنید. در ابتدا مشکل خواهد بود، خصوصا اگر فرزندتان به خواب دیروقت عادت کرده باشد، اما با پشتکار شما، پس از چند هفته کودک به برنامه جدید عادت خواهد کرد. نوزادان از ساختار و برنامه‌ای که به آنها احساس امنیت دهد خوششان می‌آید؛ در نتیجه اگر شما بتوانید چنین برنامه‌ای را ایجاد کنید، هم برای خودتان مفید خواهد بود، هم برای فرزندتان. 

 روال عادی خواب

1 – زمانی را برای شروع آرام شدن پیش از خواب انتخاب کنید. از گرم بودن اتاقی که فرزندتان قرار است در آن بخوابد مطمئن شوید. همچنین اتاق نباید بیش از حد نورانی باشد. 

2 – کودک را به حمام ببرید و پیش از خارج کردن او از حمام، زمانی را برای شستن او صرف کنید. آب گرم در آرام کردن کودک موثر است. 

3 – کودک را در یک حوله نرم بپیچید و او را بر تشکچه‌ای که بر آن پوشک او را تعویض می‌کنید یا تختی که در آن می‌خوابد قرار دهید. او را کاملا خشک کنید و پوشک تمیز و خشک به او بپوشانید. 

4 – پیش از اینکه لباس خواب را بر او بپوشانید، کمی او را ماساژ دهید و با او بازی کنید. صحبت کردن با او و توضیح کارهایی که انجام می‌دهید را فراموش نکنید. حتی نوزادان نیز دوست دارند پدر یا مادرشان با آنها صحبت کنند. شاید آنها متوجه کلمات نشوند، اما حالت صدای شما را تشخیص می‌دهند و با آن آرام می‌شوند. 

5 – برای آخرین بار پیش از خواب به فرزندتان شیر دهید. 

6 – نهایتا او را برای خواب به پشت بر روی تختش قرار دهید.

 

برچسب ها: خواب کودک، خواب آرام کودک، روش های خواباندن کودک، نکات هنگام خواب کودک، روال عادی خواب کودک تعداد بازديد: 876 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز