Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 03:24

3
دی
بهترین وسیله حمل کودک

بهترین وسیله حمل کودک

قرار دادن نوزادان در کالسکه یا کریرهای دستی، که امروزه استفاده از آنها میان مردم بسیار رایج است، برای طولانی مدت از لحاظ فیزیکی و روحی برای آنها استرس‌زاست و در رشد متعادل آنها اخلال ایجاد می‌کند.

تحریریه كودك سالم

 

 

انتخاب وسیله مناسب برای حمل کودک به نقاط مختلف و در شرایط متنوع از اهمیت زیادی برخوردار است. وسیله مناسب نه تنها موجب راحتی بیشتر والدین در مراقبت از فرزندشان می‌شود، بلکه در آرامش کودک نیز موثر است. اما برای خرید وسیله مناسب، چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟ آیا هر وسیله‌ای که در عرف و توسط عموم مردم مناسب شناخته می‌شود به راستی برای کودک مناسب است؟ هنگام انتخاب وسیله حمل کودک، تا چه حد باید به نکات ایمنی و بهداشتی توجه کنیم؟ سلامت بدن کودک، بالاخص ستون فقرات او با چه وسیله‌ای بیشتر تامین می‌شود؟ از کجا باید بدانیم که کودک در چه وسیله‌ای راحت‌تر است؟ در ادامه، پاسخ‌هایی مناسب برای این پرسش‌ها به شما ارائه می‌کنیم. 

وسیله مناسب حمل به سن كودك وابسته است 

در چند سال اخیر، با افزایش تنوع وسایل حمل کودک، متخصصان به بررسی هر چه بیشتر این وسایل و تاثیر آنها بر سلامت بدنی نوزادان و کودکان پرداخته‌اند. متخصصان معتقدند که وسیله مناسب برای حمل کودک، بستگی زیادی به سن او دارد. برای مثال استخوان‌ها و ستون فقرات نوزادان بسیار نرم و انعطاف پذیر و هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است.

حالتی که کودک اکثر اوقات در آن قرار دارد بر شکل بدن او تاثیر زیادی می‌گذارد. شاید شما هم شنیده باشید که در گذشته‌های دور، برخی والدین برای مسطح کردن پشت سر نوزادشان، او را در طول روز رو به بالا می‌خوابانده‌اند. شاید به نظرتان این حرف عجیب و غیر ممکن به نظر رسد، اما اتفاقا چنین امری کاملا ممکن و محتمل است. بدن نوزاد در هر حالتی که برای طولانی مدت قرار گیرد، تغییر شکل می‌دهد. 

 كالسكه و كریر دستی  

 قرار دادن نوزادان در کالسکه یا کریرهای دستی، که امروزه استفاده از آنها میان مردم بسیار رایج است، برای طولانی مدت از لحاظ فیزیکی و روحی برای آنها استرس‌زاست و در رشد متعادل آنها اخلال ایجاد می‌کند. برخلاف تصور عامه مردم، این وسایل برای نوزادان ایده‌آل نیستند و نباید همیشه از آنها استفاده کرد. ستون فقرات بزرگسالان به طور کامل صاف نیست.

شاید کمر هر فردی صاف به نظر رسد، اما واقعیت این است که ستون فقرات همه افراد دارای چهار انحنای بزرگ (به شکل S) است. هر یک از این انحناها باعث افزایش انعطاف پذیری بدن شده و از فشار بر یک قسمت خاص از ستون مهره هنگام فعالیت می‌کاهد. این انحناها از بدو تولد وجود ندارند بلکه به تدریج شکل می‌گیرند.

ستون فقرات نوزادان هنگام تولد به شکل حرف C انگلیسی است. همچنین بدن او توان کافی برای نگهداشتن سر و کنترل گردن را ندارد. اما به‌تدریج ستون فقرات او به شکل طبیعی نزدیک‌تر شده و استخوان‌ها و ماهیچه‌های او قوی‌تر می‌شوند. خواباندن کودک رو به بالا برای طولانی مدت موجب کشیده و صاف شدن ستون فقرات می‌شود، یعنی موجب می‌شود حالت ستون فقرات برخلاف شکل طبیعی‌اش بشود. خواباندن کودک رو به بالا نه تنها برای ستون فقرات او مضر است، بلکه به حالت طبیعی لگن او نیز ضرر می‌رساند.

متاسفانه وسایلی نظیر کالسکه و کریرهای دستی باعث می‌شوند کودک عملا ساعات زیادی را رو به بالا بخوابد. امروزه در جوامع صنعتی و محیط‌های شهری، والدین برای رسیدگی به امور روزانه خود ترجیح می‌دهند فرزندشان را در یکی از این دو وسیله حمل کنند. گاه پیش می‌آید که کودک ساعاتی طولانی را بدون خارج شدن از کالسکه یا کریر، رو به بالا می‌خوابد.

در چنین حالتی مطمئن باشید که فرزند شما احساس ناراحتی می‌کند اما متاسفانه عموما نمی‌تواند حس خود را ابراز کند. البته برای کودکانی که بزرگتر هستند و توانایی ابراز احساسات و تکان دادن اعضای بدن خود را دارند مانعی برای استفاده از این وسایل وجود ندارد. 

بهترین وسیله برای حمل كودك

حال با توجه به همه این نکات، بهترین وسیله برای حمل کودک چیست؟ کدام وسیله می‌تواند در عین فراهم کردن راحتی والدین، سلامت و راحتی کودک را نیز تضمین کند؟ در پاسخ به این پرسش یک گزینه بیش از سایرین خودنمایی می‌کند: آغوشی. با استفاده از آغوشی، بدن نوزاد یا کودک نوپا به حالت عمودی قرار می‌گیرد که همین مسئله موجب شکل‌گیری صحیح ستون فقرات می‌شود.

انحناهای ستون فقرات در این حالت بیش از سایر حالات حفظ می‌شوند. البته بهتر است نوزادان بلافاصله پس از بدو تولد در آغوشی قرار نگیرند زیرا مهره‌های گردن آنها هنوز به طور کامل شکل نگرفته‌اند. آغوشی‌هایی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت عموما استاندارد نبودند. این آغوشی‌ها به‌طور کامل از گردن و ستون فقرات کودک محافظت نمی‌کردند و گاه امنیت کودک نیز در آنها به خطر می‌افتاد. اما هنگام خرید آغوشی باید به نکات ایمنی نهایت دقت را داشته باشید.

اینکه کودک در آغوشی رو به جلو باشد یا رو به پدر یا مادر نیز از دیگر نکات مهم و قابل توجه است. اگر کودک رو به بیرون باشد، فشار مضاعفی بر سینه و شانه‌های او وارد می‌شود و ستون فقرات او نیز از حالت طبیعی خارج می‌شود. علاوه بر این، خطرات گوناگون بیرونی نیز می‌توانند کودک را در این حالت تهدید کنند.

همچنین، این حالت معمولا برای کودکان استرس‌زاست. به همین دلیل عموما به والدین توصیه می‌شود کودک را رو به خود در آغوشی قرار دهند. البته با وجود آغوشی‌های استانداردی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، حتی اگر کودک رو به جلو باشد نیز می‌توان اطمینان داشت که خطری سلامت بدن او را تهدید نمی‌کند.

استفاده از آغوشی برای حمل کودک نسبت به سایر وسایل مزایای بسیاری دارد. این وسیله هم برای والدین و هم برای کودک راحت و کم هزینه است. خرید، جمع آوری خانه، پیاده‌روی، رسیدگی به امور سایر فرزندان و بسیاری کارهای دیگر را می‌توان در حالی انجام داد که کودک را به وسیله آغوشی حمل می‌کنید.

از طرف دیگر، کودکی که به والدین خود نزدیک است احساس آرامش بیشتری می‌کند. تحقیقی که در سال 1989 در این رابطه بر روی 99 مادر و فرزند صورت گرفت نشان داد کودکانی که در طول روز حداقل 3 ساعت را در آغوشی سپری می‌کنند، 43 درصد کمتر از سایر کودکان بهانه گیری و گریه می‌کنند. همچنین مادرانی که فرزند خود را در آغوشی حمل می‌کنند راحت‌تر به او شیر می‌دهند. 

 

برچسب ها: کودک، بهترین وسیله حمل کودک، کالسکه، کریر دستی، ویزگی های وسیله حمل کودک تعداد بازديد: 2301 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز