Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:46

20
بهمن
همه چيز در مورد ماساژ كودك (1)

همه چيز در مورد ماساژ كودك (1)

ماساژ دادن كودكان تأثیر بسیار خوبی روی مشكلات رفتاری و روانی در كودكان دارد. كودكانی كه به اختلال بیش فعالی (ADHD) دچارند، با روش درمانی ماساژ، به شكل طبیعی‌تر و عادی‌تر رفتار می‌كنند.

اعظم اسلامی مجد

 

ماساژ كودك یك مفهوم جدید و تازه نیست. در بسیار از فرهنگ‌ها و در میان باستانیان ما، ماساژ نوزادان و كودكان خردسال بسیار رواج داشت مخصوصاً در كشورهای آسیایی و آفریقایی. با وجود تكنولوژی مدرن و زندگی‌های پر از عجله و شتاب زده كنونی، شاید فرصت اندكی برای اینكار داشته باشیم و یا اصلا به آن توجه نكنیم و به سوی زندگی بی‌كیفیت‌تر با سرعت بیشتری حركت كنیم.

حس لامسه، نخستین حسی است كه در انسان به وجود می‌آید و رشد می‌كند. حس لامسه برای سلامت و احساس راحتی و خوشبختی ما بسیار مهم است. كودكانی كه جنبه مثبت و مفید ماساژ دادن و نوازش كردن را تجربه می‌كنند نه تنها رشد فیزیكی خوبی دارند بلكه از تأثیرات روانی آن نیز برخوردار می‌شوند و یكی از اثرات مثبت ماساژ دادن، افزایش حس خود دوستی و عزت‌نفس در كودك است.

اثرات ماساژ دادن 
ماساژ دادن یكی از بهترین راه‌ها برای كاهش استرس و مقابله با آن در كودكان است. استرس برعكس تصور اغلب مردم، فقط مختص بزرگسالان نیست حتی نوزادان بسیار كوچك و كودكان خردسال نیز دچار آن می‌شوند. بیماری‌های شدید در خانواده، مشكلات و مصائب سخت مالی، طلاق و جدایی و... روی كودكان اثر می‌گذارد و باعث پاره شدن زنجیره‌‌های عاطفی می‌گردد.

یكی از تأثیرات فوق‌العاده ماساژ كاهش سطح استرس در بدن است. همواره یك رابطه مستقیم بین استرس و سیستم دفاعی بدن وجود دارد. اگر هورمون‌های استرس بالا بروند، هورمون كورتیزول باعث از بین رفتن سلول‌های سالم ایمنی می‌شود. این سلول‌ها باید با ویروس‌ها و تومورها مقابله كنند و به سالم نگه داشتن سیستم دفاعی بدن كمك كنند.

كاهش استرس نه تنها باعث كاهش سطح تولید هورمون‌های استرس می‌شود بلكه به سیستم دفاعی بدن این اجازه را می‌دهد تا در صحت و سلامت به كار خود ادامه بدهد. ماساژ دادن كودك باعث می‌شود كه كودك احساس راحتی و شادی و نشاط كند. بعد از ماساژ راحتی را می‌توانید به وضوح در او مشاهده كنید و این مسئله باعث می‌شود تا شب راحت و آسوده به خواب برود.

در مورد نوزادان یك دست كشیدن آرام و نوازش كردن ساده نیز كافی است ولی وقتی كه نوزاد كمی بزرگتر می‌شود، ماساژ دادن او كمی پیچیده‌تر می‌شود، چرا كه انگشتان دست، پا و برخی قسمت‌های دیگر بدن نیز باید ماساژ داده شوند. معمولا نوجوانان از ماساژ دادن چندان لذت نمی‌برند و ترجیح می‌دهند والدینشان روی بدن آنها دست نكشند.

 

یكی از بهترین راه‌ها برای آنكه به فرزندتان احساس امنیت بدهید این است كه به‌طور پیوسته او را ماساژ بدهید و این كار را به یك عادت همیشگی تبدیل كنید. ماساژ نوزادان باعث رشد بهتر سیستم عصبی‌شان می‌شود و حتما به تكامل سریع‌تر مغز و حافظه نیز كمك می‌كند.

با بهبود جریان خون در بدن، تنفس، گوارش، دفع مواد زائد بدن و... نیز بهبود می‌یابد و علاوه بر آن حس راحتی و آرامش خاصی به كودك دست می‌دهد، مخصوصاً در كودكانی كه به یبوست دچار هستند، ماساژ یك روش درمانی فوق‌العاده محسوب می‌شود. طبق تحقیقات به عمل آمده كودكان دبستانی كه والدینشان آنها را به طور مرتب ماساژ می‌دهند، در مدرسه عملكرد بهتری دارند و مهارت‌های هوشی بالاتری دارند.

آنها بهتر و راحت‌تر می‌خوابند، كمتر دچار بیش‌فعالی می‌شوند و به‌طور كلی رفتارهای بهتری دارند، كودكانی كه دچار بیماری‌های حاد و جدی هستند، با ماساژ وزن بیشتری می‌گیرند و ضعف عمومی بدنشان در اثر بیماری كاهش می‌یابد، آنها شب‌ها راحت‌تر می‌خوابند و در زمان بیداری نیز سطح هوشیاری بالاتری دارند. استرس حتی اگر عامل و ریشه اصلی بیماری نباشد، ولی باعث تشدید علائم آن می‌شود و ماساژ تأثیر فوق‌العاده‌ای در كاهش آن دارد.

كنترل استرس بدن در كودكان مبتلا به دیابت، آسم، مشكلات پوستی و... بسیار ضروری است چرا كه با افزایش سطح استرس، علائم این بیماری‌ها تشدید می‌شود و در مواقعی كودك را تا كام مرگ نیز می‌كشد. ماساژ دادن باعث بهبود و تنظیم قندخون می‌شود، عملكرد ریه‌ها در بیماران آسمی را بهبود می‌بخشد، دردهای ناشی از بیماری‌های روماتیسمی را كم می‌كند و باعث بهبود شرایط پوست می‌شود.

ماساژ دادن كودكان تأثیر بسیار خوبی روی مشكلات رفتاری و روانی در كودكان دارد. كودكانی كه به اختلال بیش فعالی (ADHD) دچارند، با روش درمانی ماساژ، به شكل طبیعی‌تر و عادی‌تر رفتار می‌كنند.

تأثیرات ماساژ دادن كودكان 
روحی: باعث احساس نزدیكی و عشق قوی‌تر و محكم‌تر بین والدین و فرزند می‌شود.

جسمی: باعث بهبود جریان خون در بدن، رشد بهتر كودك، كاهش گرفتگی عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری بدن، كاهش انواع دردها و.... می‌شود.

ذهنی: باعث افزایش مهارت‌های فكری و كلامی در كودكان می‌شود.

احساسی: باعث ایجاد حس آرامش و راحتی بیشتر در كودكان می‌شود و كمك می‌كند به‌طور موثرتری مدیریت استرس داشته باشند.

اجتماعی: باعث افزایش مهارت‌های زبانی می‌شود و به تقویت حس اعتماد، دوستی و احترام در كودك كمك می‌كند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -همه چيز در مورد ماساژ كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد کودک، مراقبت از کودک، سلامت کودک، اثرات ماساژ دادن کودک، فواید ماساژ کودک تعداد بازديد: 1016 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز