Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 04:16

27
بهمن
وقتی كودك زبان باز می كند (1)

وقتی كودك زبان باز می كند (1)

كودك خردسال شما می‌تواند از فعل به صورت زمان گذشته و آینده و ضمایر استفاده كند. كنترل او روی اندام‌های بدن بسیار بیشتر از سابق شده است؛ فقط تجربه كافی ندارد و باید تحت نظر والدینش باشد تا خطری تهدیدش نكند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

كودك خردسال شما در حال جمع‌آوری كلمات و لغات از محیط پیرامونش است. او كلمات را در كنار هم قرار می‌دهد تا نشان دهد كه می‌تواند كلمات پیچیده و دشوار را هم بفهمد. او طی دو سه سال به سرعت مهارت‌های زبانی‌اش رشد كرده است. در آغاز دو سالگی اغلب كودكان تا بیش از 200 كلمه را می‌فهمند. در شش سالگی این لغات به حدود 15 هزار عدد می‌رسد.

كودك خردسال شما می‌تواند از فعل به صورت زمان گذشته و آینده و ضمایر استفاده كند. كنترل او روی اندام‌های بدن بسیار بیشتر از سابق شده است؛ فقط تجربه كافی ندارد و باید تحت نظر والدینش باشد تا خطری تهدیدش نكند.

 او با آب بازی می‌كند، گل‌ها را می‌بوید، با شنیدن موسیقی شاد می‌شود، اما در این میان كشفیاتش درباره زبان مهم‌ترین بخش از كارهای اوست. چرا، چگونه و چطورهای او مدام بیشتر و بیشتر می‌شود.

در ابتدا زبان را فقط برای علاقه و حس كنجكاوی‌اش یاد می‌گیرد، اما به زودی از آن برای توصیف كردن، ربط دادن، بحث كردن، سوال كردن و ... استفاده می‌كند. گاه حرف زدن كودك شما همانند یك قطار است كه باید به آن كمك كنید تا شروع به حركت كند. شما به پیشرفت او كمك می‌كنید و اینكار را از طریق یاد دادن كلمات جدید انجام می‌دهید.

استفاده جسته و گریخته از دستور زبان 

یكی از پیچیده‌ترین جنبه‌های زبان، روش تغییر كلمات برای ایجاد معانی مختلف است. مثلاً در ادبیات زبان انگلیسی با اضافه كردن s به آخر كلمات به آنها معنی جمع می‌دهیم. اما همین اضافه كردن s گاهی اوقات برخی پیچیدگی‌ها را به وجود می‌آورد؛ مثلاً برخی كلمات با افزودن s جمع نمی‌شوند و وقتی از آنها به حالت جمع استفاده می‌كنیم ظاهرشان كاملاً تغییر می‌كند. مثل mous (موش) كه در حالت جمع mice می‌شود.

او قبل از دو سالگی احتمالا به جای «سگ روی زمین نشسته است» می‌گوید: «سگ نشست روی زمین» یا به جای «به موش‌ها نگاه كن» می‌گوید: «به همه موش‌ نگاه كن» ولی حالا دیگر می‌تواند دستور زبان را نیز وارد زبان محاوره‌اش كند. نیازی نیست كه تمام اشتباهات فرزند خود را تصحیح كنید؛ فقط آنچه را اشتباه گفته است، به حالت درست به او بگویید. 

زبان كمی پیچیده‌تر می‌شود

نخستین جملات كودك نوپای شما مثل «بابا رفت» یا «شام بخور» بسیار ساده به نظر می‌رسند، اما بسیار قابل توجهند، زیرا تقریباً اولین جملات را كودك از نظر دستور زبانی درست استفاده می‌كند، اما وقتی كه بزرگ‌تر می‌شود، پیچیدگی‌های زبان بیشتر می‌شود. او حروف ربط را سریع‌تر از بقیه یاد می‌گیرد، اما بیشتر از همه از «بعد» و «چونكه» استفاده می‌كند.

در این سن گاهی اوقات یادگیری ضمایر برایش دشوار می‌شود او نام خودش را می‌داند، اما از من، برای من، به من، ... نمی‌تواند به درستی استفاده كند. اغلب كودكان تا سن شش سالگی كاملاً روان صحبت می‌كنند، اما رشد این بخش‌های زبان تا دوران مدرسه و سال‌های بالاتر ادامه دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -وقتی كودك زبان باز می كند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد کودک، صحبت کردن کودک، حرف زدن کودک، زبان باز کردن کودک، تکامل کودک تعداد بازديد: 869 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز