Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:44

2
دی
تأثير لالايی بر رشد نوزادان

تأثير لالايی بر رشد نوزادان

لالایی نوعی آهنگ و آواز ملایم است كه برای به خواب رفتن كودك توسط مادران خوانده می‌شود از زمان باستان و بخشی از فرهنگ سراسر جهان به حساب می‌آمد.

تحريريه كودك سالم

 

 

لالایی نوعی آهنگ و آواز ملایم است كه برای به خواب رفتن كودك توسط مادران خوانده می‌شود از زمان باستان و بخشی از فرهنگ سراسر جهان به حساب می‌آمد. موسیقی در تمامی فرهنگ‌ها وجود دارد و سال‌ها تحقیق نشان می‌دهد كه موسیقی و كلمات آرام، مثل لالایی، امواج دلتای مغز را تحریك كرده و موجب آرامش نوزادان می‌شود و او راحت‌تر می‌خوابد.

قابلیت فوق‌العاده كودكان در موسیقی اكتسابی نیست و مادران همیشه و همه‌جا برای كودكان آواز می‌خوانند و كودكان آن را درك می‌كنند؛ چرا كه موسیقی قسمتی از میراث زیست شناختی انسان‌ها است.  

قبل از تولد، در رحم مادر

تحقیقات نشان می‌دهد نمونه‌های واقعی از آنچه كه جنین در رحم مادر می‌‌شنود، ثبت شده است. این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند كه نوزادان صدای مادر خود را بهتر از صدای پدر خود تشخیص می‌دهند؛ چرا كه مادرها با صدای ملایم و آهنگین با نوزادان صحبت می‌كنند و از آنجا كه آنان به طور ذاتی موسیقی و آهنگ را دوست دارند، بدن خود را همراه با شنیدن صدای آهنگ و آوار مادر حركت می‌دهند.

قبل از اینكه كودكان هر نوع توانایی دیگری را یاد بگیرند (راه بروند و یا برقصند)، می‌آموزند كه آواز بخوانند. آنها قبل از حرف زدن آواز می‌خوانند.  

آموزش و یادگیری به وسیله لالایی 

قابلیت نوزاد خود را از بارداری تا یكسالگی تقویت كنید، رشد گوش نوزادان تا هفته بیستم تكامل می‌یابد و مغز كودك نیز تا قبل از هفته بیست و چهارم به صداهایی كه از بیرون از رحم می‌شنود، پاسخ می‌دهد. این پاسخ‌ها الكتریكی هستند. وقتی بچه‌ها از شنیدن صدایی لذت می‌برند، بهتر نفس می‌كشند و این آهنگ‌ها در خاطره آنها باقی می‌ماند؛ به همین دلیل است كه نوزادان به صداهایی كه قبل از تولد خود دررحم مادر و تا یكسالگی می‌شنوند، علاقه بیشتری نشان می‌دهند و یاد این صداها همیشه در ذهن آنها باقی می‌ماند.  

لالایی، روشی برای آموزش زبان 

هنگامی كه مادر برای كودك خود لالایی می‌خواند، به طور ناخودآگاه، او را با ریتم و البته كلام آشنا می‌كند و در واقع زبان مادری را به او آموزش می‌دهد. لالایی از صداهای كشیده زیادی تشكیل می‌شود. صحبت كردن نوزادان همچون آواز خواندن است و تفاوت زیادی میان آنها وجود ندارد.

همانطور كه كودك رشد می‌كند، از آواز خواندن لذت می‌برد. كه تطبیق كلمه‌ها به یادگیری سریع كودك می‌انجامد و كودك می‌تواند مدت طولانی‌تری آنها را در مغز خود حفظ كند و به همین دلیل است كه متن آهنگ‌هایی را كه در دوران طفولیت شنیده‌ایم، هنوز هم به یاد داریم. 

لالایی و رشد عقلی

مادرانی كه برای كودك خود لالایی می‌خوانند، كودك آنان شش ماه زودتر از سایر كودكان حرف می‌زند و به رشد عقلی بالاتری می‌رسد و عملكرد مغز او برای انجام پازل‌های هوشی ریاضی، موسیقی و شطرنج نیز بیش از سایرین خواهد بود. همچنین كودكانی كه زیاد به موسیقی گوش می‌دهند، ارتباطات مغزی آنان بسیار پیشرفت می‌كند و این پیشرفت بر راه و روش تفكر آنان نیز تأثیر می‌گذارد.  

لالایی و درك عاطفی

در مطالعه‌ای كه انجام گرفت با پخش 30موسیقی، كودكان 6 تا 12 ساله، احساسات متفاوتی از خود نشان دادند و هر كودك دقت و حساسیت عاطفی شگفت‌آوری داشت مثلاً با پخش آهنگ شاد و موزون، آنها حركات تند می‌كردند و با پخش موسیقی غمگین، حركت آنها آهسته و پیوسته می‌شد. 

 

برچسب ها: لالایی برای کودک، آموزش به وسیله لالایی، فواید لالایی برای کودک، خواباندن کودک با لالایی، تاثیر خواندن لالایی برای کودک تعداد بازديد: 790 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز