Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:17

6
دی
آمادگی برای فرزند دار شدن - بخش اول

آمادگی برای فرزند دار شدن - بخش اول

در آغوش گرفتن نوزاد، یكی از لذت‌بخش‌ترین جنبه‌های مراقبت از اوست و نزدیكی فیزیكی موجب ارتباط عمیق میان مادر و نوزاد و رشد جسمانی و عاطفی او می‌شود.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

 

نه ماه دوران بارداری را به سلامت گذرانده‌اید و زایمان شما نیز به راحتی انجام شده و یك كودك سالم و دوست‌داشتنی به دنیا آورده‌اید و حالا آماده رفتن به منزل و شروع زندگی جدید هستید؛ ولی واقعاً هیچ پیش‌فرضی از كارهایی كه باید انجام دهید، ندارید و از آنجایی كه تجربه مادر و پدر شدن را ندارید، كمی دچار دلهره می‌شوید و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید. اصلاً نگران نباشید؛ با رعایت نكات زیر می‌توانید به راحتی از نوزاد خود نگهداری كنید.

كمك گرفتن از دیگران پس از تولد نوزاد

از دوستان و خانواده خود تقاضای كمك كنید و اگر در بیمارستان هستید، از تجربه متخصصان استفاده کنید. امروز در بسیاری از بیمارستان‌ها، مشاوران تغذیه و شیردهی و مراقبت از كودكان به طور رایگان به والدین مشاوره می‌دهند. علاوه بر این، می‌توانید یك پرستار كودك استخدام كنید و از او كمك بگیرید. اگر شرایط مالی شما اجازه این كار را نمی‌دهد، می‌توانید از راهنمایی بستگان و دوستان خود استفاده كنید. گاهی خود آنها بیشتر از شما مشتاق كمك هستند. البته اگر احساس كردید راهنمایی‌های آنها مفید واقع نمی‌شود و برعكس موجب اذیت و آزار شماست، اصلاً احساس گناه نكنید و رفت و آمد مهمانان را به منزل محدود كنید.

دست زدن به نوزاد

سعی كنید خیلی اطراف نوزاد نباشید تا علاوه بر آرامش، سلامت او نیز تأمین شود.  قبل از دست زدن به نوزاد، دست‌های خود را بشویید، از آنجا كه سیستم ایمنی نوزاد قوی نیست و مستعد ابتلا به عفونت می‌باشد، قبل از اینكه کسی به كودك شما نزدیك شود، مطمئن شوید كه بیمار نیست و دستان او كاملاً تمیز است. 

مراقب سر و گردن نوزاد باشید

هرگاه كودك را از جای خود بلند می‌كنید، مراقب سر و گردن او باشید و حتماً با دست خود آن را نگه دارید. 

تكنیك‌های آرام كردن نوزاد

در آغوش گرفتن نوزاد، یكی از لذت‌بخش‌ترین جنبه‌های مراقبت از اوست و نزدیكی فیزیكی موجب ارتباط عمیق میان مادر و نوزاد و رشد جسمانی و عاطفی او می‌شود. علاوه بر آغوش گرفتن، ماساژ دادن نوزاد، به‌خصوص ماساژ نوزادان نارس یا دارای مشكلات پزشكی، یكی دیگر از روش‌های آرامش‌بخش برای آنهاست. البته مراقب باشید این كار را به آرامی انجام دهید؛

زیرا نوزادان بسیار ظریف و آسیب‌پذیرند. كتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی بسیاری در این زمینه وجود دارد. نوزادان به صدا بسیار حساس هستند. برای آنها آواز بخوانید، موسیقی پخش كنید و با آنها حرف بزنید. جغجغه و تلفن همراه از ابزارهایی هستند كه به راحتی می‌توان با صدای آنها شنوایی نوزاد را تحریك كرد. توجه داشته باشید كه برخی از نوزادان به لمس، نور و صدای غیرمنتظره حساسند و از جا می‌پرند و به گریه می‌افتند و همیشه كمتر از زمان مورد انتظار شما می‌خوابند؛

بنابراین با آنها با لطافت برخورد كرده و از ایجاد صدای ناگهانی خودداری ورزید و از نور و صدای ملایم استفاده كنید. قنداق كردن نوزاد نیز یكی از كارهای خوب دیگر است كه در چند هفته اول تولد موجب آرامش او می‌شود. قنداق علاوه بر اینكه نوزاد را گرم می‌کند، به نظر می‌رسد با فشاری که در اطرافش ایجاد می‌شود، حس امنیت و آرامش در او به وجود می‌آید. 

 ادامه مطلب

برچسب ها: نگهداری از نوزاد، بند ناف نوزاد، در آغوش گرفتن نوزاد، مراقبت از نوزاد، دست زدن به نوزاد تعداد بازديد: 805 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز