Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:31

23
آذر
دردسرهای کرمک در کودکان

دردسرهای کرمک در کودکان

کرمک یک بیماری انگلی است. این انگل حدود یک سانتیمتر طول و چند میلی‌متر قطر دارد. تخم انگل معمولا در اثر آلودگی دهانی و از راه دهان وارد معده و روده می‌شود و در روده بزرگ زندگی می‌کند.

دکتر علی اصغر متقی؛ متخصص کودکان

 

کرمک یک بیماری انگلی است. این انگل حدود یک سانتیمتر طول و چند میلی‌متر قطر دارد.

تخم انگل معمولا در اثر آلودگی دهانی و از راه دهان وارد معده و روده می‌شود و در روده بزرگ زندگی می‌کند.

علامت شایع کرمک

نوع ماده انگل معمولا در زمان تخم‌ریزی، شب‌ها از مقعد خارج می‌شود و در اطراف مقعد تخم‌ریزی می‌کند و در نتیجه در بچه‌هایی که کمی بزرگ‌تر هستند، معمولا شب‌ها احساس خارش در مقعد ایجاد می‌شود.

درست همان زمانی که کودک احساس می‌کند مقعدش می‌خارد، وقتی است که انگل ماده در حال تخم‌ریزی در آن محل است.

معمولا این تخم‌ها از طریق خاراندن، به وسیله انگشت یا ملحفه پخش می‌شوند و به افراد دیگر هم سرایت می‌کنند.

خود انگل عوارض شدیدی از نظر سوء‌جذب و سوء‌تغذیه وارد نمی‌کند و ممکن است از نظر موضعی، موقع تخم‌ریزی مقدار کمی برای بیمار ناراحتی ایجاد کند. مخصوصا شب‌ها که می‌تواند در خواب بچه‌ها ایجاد اشکال کند.

بیماری خانوادگی!

معمولا وقتی در خانواده‌ای یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود، تقریبا می‌توان گفت همه افراد خانواده به این بیماری مبتلا هستند که بعضی از آنها علامت دارند و در برخی دیگر بی‌علامت است.

برای درمان هم معمولا به درمان همه افراد خانواده می‌پردازیم.

چگونه جلوی کرمک را بگیریم؟

راه پیشگیری، رعایت بهداشت است. اگر دست یا چیز آلوده‌ای وارد دهان نشود، تخم انگل وارد بدن نمی‌شود.

بنابراین اگر قبل از خوردن هر ماده‌ای دست‌ها را با آب و صابون بشوییم، حتی اگر تخم انگل در آن محیط و یا در لای انگشتان باشد، وارد بدن نمی‌شود.

بهبودی کرمک

درمان بیماری کرمک یک درمان دارویی چند روزه است که معمولا بعد از یک دوره درمانی کامل بهبود می‌یابد و ریشه‌کن می‌شود، مگر اینکه دوباره وارد بدن شود.

آیا کرمک فقط مخصوص کودکان است؟

این بیماری در هر سنی دیده می‌شود، اما معمولا بچه‌ها بیشتر واکنش نشان می‌دهند.

چون تنها علامتی که این انگل از خود نشان می‌دهد، معمولا خارش مقعد است و این خارش مقعد را بچه‌ها بهتر نشان می‌دهند.

آیا تغذیه خاصی نیاز است؟

از نظر سنتی گفته می‌شود که برخی از مواد برای بهبود این بیماری مفید هستند، ولی واقعیت این است که هیچ کدام از این مواد تاثیری روی پیشگیری یا درمان کرمک در کودکان ندارند و همانطور که گفته شد، بعد از یک دوره درمان دارویی چند روزه بیماری بهبود می‌یابد.

این بیماری بر عکس اینکه خیلی شایع است، معمولا شخص را از نظر تغذیه دچار مشکل نمی‌کند و باعث بروز سوء تغذیه در کودک نمی‌شود و عوارض شدیدی ندارد.

 

برچسب ها: بیماری های کودک، مراقبت از کودک، کرمک در کودکان، سلامت کودک، کرمک کودک، علائم کرمک، بیماری انگلی، تخم انگل، تغذیه و کرمک، درمان کرمک تعداد بازديد: 1243 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز