Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:24

17
آذر
راهنمای تغذيه ای کودکان مبتلا به شيلوتراكس

راهنمای تغذيه ای کودکان مبتلا به شيلوتراكس

چربی‌های معمول غذایی باید بسیار محدود شوند و به جای آن باید از چربی دیگری به نام ام‌.سی‌.تی استفاده شود که باعث افزایش ترشحات نمی‌شود. كودك ما نیاز به انرژی دارد.

مریم آریافر؛ کارشناس ارشد صنایع غذایی، مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی

 

شیلوتوراكس درکودکان ممكن است خود به خود و یا به دنبال عمل جراحی ایجاد شود.

در این حالت مایعی به نام شیل در قفسه سینه‌ بیمار تجمع می‌یابد.

این مایع حاوی چربی، پروتئین و سلول‌های دفاعی بدن می‌باشند. جمع شدن مایع در فضای سینه‌ای بیمار باعث تنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه می‌گردد.

به همین دلیل بسیار مهم است كه این مایعات تجمع یافته از بدن كودك خارج شده و همچنین از تجمع مجدد آنها جلوگیری شود.

یكی از موارد بسیار مهم در كاهش حجم ترشحات، حذف چربی‌های غذایی از رژیم غذایی كودك می‌باشد زیرا با مصرف چربی بیشتر در غذا میزان مایع دفعی از بدن هم بیشتر می‌شود.

بنابراین حتما سعی شود غذای كودك كاملا بدون چربی طبخ شود.

چربی‌های معمول غذایی باید بسیار محدود شوند و به جای آن باید از چربی دیگری به نام ام‌.سی‌.تی استفاده شود که باعث افزایش ترشحات نمی‌شود.

كودك ما نیاز به انرژی دارد و در صورت حذف روغن‌های معمولی از غذا چربی ام‌.سی‌.تی باید به غذای او اضافه شود.

حذف كامل چربی ممكن است عوارضی هم برای كودك به دنبال داشته باشد، زیرا تركیبات مهمی در چربی‌ها وجود دارند كه برای رشد مهم هستند و به نام اسیدهای چرب ضروری معروف می‌باشند.

كودكانی كه از رژیم بدون چربی استفاده می‌كنند بعد از مدتی دچار كمبود اسیدهای چرب ضروری می‌شوند كه علائم آن اسهال، دیر خوب شدن زخم‌ها، ریزش مو و پوسته پوسته شدن پوست بدن می‌باشد.

در صورت مشاهده این علائم حتما پزشك كودك را مطلع سازید. باید برای جلوگیری از بروز كمبود اسیدهای چرب ضروری موارد زیر را اجرا كنید.

برای كودك 3-1 ساله یك قاشق سر خالی مربا‌خوری (4 گرم) مخلوط روغن سویا و كانولا و برای كودك 6-4 ساله یك قاشق مرباخوری كامل (6 گرم) از مخلوط روغن سویا و كانولا در غذا استفاده شود مابقی چربی مورد نیاز بدن كودك باید از چربی ام،سی،تی و طبق نظر كارشناس تغذیه مصرف شود.

از آنجایی كه مایع دفع شده حاوی آب و مواد معدنی و پروتئین هم می‌باشد و این مواد مهم را از بدن كودك دفع می‌كند باید حتما جبران شده و مجددا به بدن كودك وارد شوند وگرنه باعث ضعیف شدن كودك می‌گردد.

همچنین به خاطر حذف چربی از غذای كودك و نرسیدن ویتامین‌های محلول در چربی به بدن او باید ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، D، E و K طبق نظر پزشك تجویز شود.

در رژیم غذایی روزانه كودك حتما یك لیوان آب میوه تازه و دو عدد میوه تازه همچنین 60 گرم انواع گوشت (3 تکه گوشت خورشی یا یک ران مرغ یا یک کف دست ماهی) و حبوبات (نصف فنجان) وجود داشته باشد تا جبران مواد دفع شده از بدن او بشود. 

نمونه برنامه غذای روزانه 

صبحانه: انواع نان (لواش، تافتون و سنگک) + مربا یا عسل یا سفیده تخم‌مرغ، پنیر تهیه شده از شیر بدون چربی یا فرنی تهیه شده از شیر بدون چربی 

میان‌وعده صبح: انواع میوه، آب‌میوه، ژله یا کمپوت یا شیر موز با شیر بدون چربی. 

ناهار و شام: برنج کته بدون روغن، انواع خورش با گوشت قرمز کاملا بدون چربی، خورش فیله مرغ و سبزیجات یا جوجه کباب یا ماهی کبابی یا هویج پلو و یا استانبولی پلو با مرغ بدون روغن همراه با سبزیجات.

 

برچسب ها: بیماری کودکان، تغذیه کودک بیمار، کودکان مبتلا به شيلوتراكس، تغذیه کودک مبتلا به شيلوتراكس، تغذیه کودکان مبتلا به شيلوتراكس، شیلوتوراكس، تغذیه مناسب شیلوتوراكس تعداد بازديد: 1008 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز