Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:35

29
اسفند
کودک و دید و بازدیدهای نوروزی

کودک و دید و بازدیدهای نوروزی

نوزادان و کودکان خردسال از دوست‌ داشتنی‌ترین و بانمک‌ترین موجودات هستی می‌باشند و به ندرت می‌توانیم با دیدن لپ‌های برجسته و تپل‌شان، خود را از بوسیدن‌شان محروم کنیم.

اعظم اسلامی مجد

 

نوزادان و کودکان خردسال از دوست‌ داشتنی‌ترین و بانمک‌ترین موجودات هستی می‌باشند و به ندرت می‌توانیم با دیدن لپ‌های برجسته و تپل‌شان، خود را از بوسیدن‌شان محروم کنیم.

در ایام تعطیلات نوروزی به دلیل افزایش دید و بازدیدها، معمولا شرایطی پیش می‌آید که غریبه‌ها، از لپ و صورت نوزادان می‌بوسند.

حتی پدر و مادر نوزاد هم می‌توانند میکروب‌ها را از طریق بوسیدن وارد بدن نوزاد کنند، در جایگاهی که پدر و مادر نوزاد مرتب اینکار را انجام دهند، سایرین نیز با توجه به اینکه از جانب پدر و مادر حساسیت نمی‌بینند، راحت‌تر این کار را انجام می‌دهند.

برای نشان دادن عشق و علاقه به نوزاد، روش‌های مختلفی وجود دارد و مهم‌ترین آنها حمایت کردن از سلامت نوزاد و تلاش برای حفظ آن است.

اگر بتوانید ممانعت از بوسیدن نوزاد را به صورت یک قانون در آورید، کمک زیادی به حفظ سلامت او کرده‌اید.

شاید بیشترین توجه پدر و مادرها در این‌گونه موارد، دقت در شستشوی دست‌ها به هنگام در آغوش کشیدن آنها است.

گاهی اوقات ویروس معمولی بزرگسالان که فقط باعث بیماری و بی‌حالی آنها می‌شود می‌تواند نوزاد را به کام مرگ بکشاند.

ویروس‌ها می‌توانند در بدن نوزادان تبدیل به عفونت‌های حاد و کشنده شوند و در پی آن بیماری‌های قلب، مغز، ریه و کبد ایجاد شود.

گاهی اوقات زخم روی پوست، حساست چشمی، تبخال و ... در پی بوسیدن نوزاد از فرد به او منتقل می‌شود.

گاهی اوقات دیده می‌شود که والدین حتی به بوسیدن روی لپ‌ها، پیشانی و چانه هم کفایت نمی‌کنند و از لب‌های نوزاد می‌بوسند.

این کار بسیار خطرناک است هر عفونتی که از این طریق به نوزاد منتقل می‌شود، می‌تواند جان او را تهدید به مرگ هم بکند، لذا در تعطیلات سال نو اصلا به هیچ یک از عزیزان و دوستان خود این اجازه را ندهید.

سیستم دفاعی بدن نوزاد بسیار حساس و شکننده است خصوصا در سه ماه نخست زندگی‌شان عفونت تبخالی نوع 1، نوعی عفونت بسیار جدی است و اگر روی مغز، ریه‌ها و کبد کودک اثر بگذارد حتی ضرورت پیدا می‌کند که کودک را در بیمارستان بستری کنید تا تحت مراقبت ویژه باشد.

گاهی اوقات حتی با مراقبت بسیار جدی و دقیق هم، این ویروس منجر به مرگ کودک می‌شود.

کودکی که تحت اثر این ویروس عفونی شده باشد در تمام زندگی‌اش ویروس آن را در بدن خود دارد.

ویروس در سلول‌های عصبی او در حالت غیر فعال باقی می‌ماند و زمانی که بزرگ‌تر شد و ویروس در بدنش فعال‌تر شد، معمولا با سرماخوردگی‌های ساده و سرپایی هم دچار مشکلاتی می‌شود.

مشکلات ناشی از بوسیدن نوزادان

ویروس‌های پیچیده تبخالی می‌توانند بسیار دردسرساز شوند و تا آخر عمر نیز درمان نشوند.

این ویروس‌ها می‌توانند روی مغز نوزاد اثر بگذارند و در آینده توانایی‌های هوشی کودک را کاهش دهند و یا اینکه باعث کاهش شنوایی و بینایی او شوند.

دلیل اینکه نوزادان به سرعت دچار این ویروس می‌شوند و آن را از دیگران می‌گیرند، ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن آنها است.

مواد آرایشی و حتی عطر و ادکلنی که بزرگترها مصرف می‌کنند و با بوسیدن آن مواد را به پوست لطیف و حساس نوزاد انتقال می‌دهند، حاوی فرمالدهید، پارابن‌ها و رنگ‌های مصنوعی می‌باشند.

برخی از این مواد می‌‌توانند در ترشح غدد درون ریز بدن نوزاد نیز اختلال ایجاد کنند و حتی نوزاد را در معرض خطر سرطان قرار دهند.

تقریبا همه پدر و مادرها در مورد مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها به فرزندان خود توصیه‌هایی دارند و تذکراتی می‌دهند، اما مسواک نزدن تنها عامل پوسیدگی دندان نیست.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که حتی بوسیدن از دهان کودک نیز باعث فساد و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

بزاق دهان حاوی نوعی باکتری است که باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

با بوسیدن از دهان کودک استرپتوکوکوس موتان‌ها وارد دهان آنها می‌شوند و با ورود این نوع باکتری از دهان بزرگترها به دهان نوزاد یا کودک خردسال، پوسیدگی‌های خفیف و کوچک ایجاد می‌شود که کم کم بزرگ می‌شوند.

خوردن غذای دهنی با کودک نیز همین عواقب را در پی دارد، بنابراین لازم است هرگز خودتان اینکار را انجام ندهید و اجازه این کار را به دیگران نیز ندهید.

نوزادان با سیستم دفاعی ضعیف‌شان از ضعیف‌ترین مخلوقات خدا هستند. لذا شستشوی دست‌های خودتان و کسانی که ممکن است فرزندتان را ببوسند بسیار ضروری می‌باشد.

حتی اگر سرماخوردگی خفیف دارید نیز نباید هیچ تماس مستقیمی با کودک برقرار کنید.

اگر در ایام نوروز، تماس با فردی که بیمار است پیش می‌آید حتما توجه کنید که فرزندتان را از او دور نگاه دارید.

سرماخوردگی که همراه با سرفه است، به سرعت به نوزادان سرایت می‌کند و معمولا اگر نوزادی قبل از تولد یک سالگی درگیر این نوع از سرماخوردگی شود، حتما باید به بیمارستان منتقل شده و به سختی مداوا می‌شود، لذا حتی اگر خواهر و یا برادر بزرگتر نوزادتان نیز درگیر سرماخوردگی است او را از فرزند کوچکترتان دور نگاه دارید.

تا یک سالگی لازم است به برخی نکات توجه بیشتری کنید و اصلا فرزندتان را به مهمانی‌ها و جشن‌هایی که افراد زیادی در آنجا حضور دارند، نبرید و در صورتی‌که نمی‌توانید از کسی بخواهید که مراقب فرزندتان باشد خودتان هم عذرخواهی کنید و در مهمانی شرکت نکنید.

چه باید کرد؟

اولین و موثرین کاری که می‌‌توانید انجام بدهید این است که نوزادتان را از تماس مستقیم با دیگران دور نگاه دارید و اجازه ندهید دیگران صورتش را ببوسند، خصوصا زمانی که می‌خواهند فرزندتان را در آغوش بگیرند.

بنابراین بدون خجالت و رودربایستی از دیگران بخواهید که نوزادتان را نبوسند مخصوصاً از صورت! از گفتن این حرف خجالت زده نباشید.

 

برچسب ها: مراقبت از کودک، سلامت کودک، کودک و نوروز، سلامت کودک در نوروز، مراقبت از کودک در نوروز، بوسیدن کودک، ضررهای بوسیدن کودک، کودک و دید و بازدید نوروزی تعداد بازديد: 631 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز