Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:10

15
فروردین
دو سال طلایی اولیه رشد مغز کودک

دو سال طلایی اولیه رشد مغز کودک

مغز در چند سال اول زندگی با سرعت شگفت‌انگیزی رشد می‌کند. وزن مغز یک کودک هنگام تولد 25 درصد وزن مغز او در بزرگسالی است و در 2 سالگی وزن مغز کودک 80 درصد وزن مغز او در بزرگسالی است.

هر چقدر نوزادان تحریکات حسی بیشتر داشته باشند، مغز آنها رابط‌های بیشتری را تشکیل می‌دهد.

برای مثال، مطالعات پزشکی نشان داده که رشد مغزی کودکانی که لمس نمی‌شوند یا بازی نمی‌کنند،‌ غالباً 20 تا 30 درصد کمتر از رشد مغزی همتایان آنها است.

شکل‌پذیری مغز به معنای انعطاف‌پذیری شدید نوزادان است، دو سال اول زندگی کودکان، تغییراتی باور نکردنی در رشد مغزی‌شان رخ می‌دهد.

راهکارهای زیر برای سرعت بخشیدن به رشد مغزی کودکان مفید هستند

- صحبت کردن آهنگین را با کودک خود تمرین کنید: همانطور که می دانید یکی از مهمترین وسایل ارتباطی موسیقی است.

لازم نیست صدای خوبی داشته باشید. فقط کافی است صدای آهنگین شما گوش کودک را نوازش دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوزادان، صدا و لحن مادران‌شان را به هنگام صحبت با آن‌ها تقلید می‌کنند.

این مسیر، اولین مرحله یادگیری زبان است و برای پرورش ریتم و آهنگ کلام کودک بسیار اهمیت دارد.

- کتاب خواندن برای کودک را به یکی از برنامه های روزانه خود تبدیل کنید: خواندن کتاب این امکان را به کودکتان می‌دهد تا به کمک شما، با تصاویر، رنگ‌ها و صداهایی که در مقابل اوست ارتباط برقرار کند.

خواندن کتاب، راه موثری برای کمک به کودک است تا لغات نوشته شده روی یک صفحه را با صداهایی که تولید می‌کند، ارتباط دهد.

- در مورد موضوعات اطرافتان با کودک خود صحبت کنید و نظر او را جویا شوید: به یاد داشته باشید که دیدن محیط یک باغ، اطراف خیابان هنگام ماشین‌سواری یا مسیری که هنگام پیاده‌روی طی می کنید برای کودک شما تازگی دارد.

حین قدم زدن در پارک،  گل‌ها، حلزون یا پروانه‌ را از قلم نیندازید. برای فرزندتان وقت بگذارید و در مورد رنگ‌ها، اینکه چطور و چرا تغییر می‌کنند، صحبت کنید. همه این چیزها برای کودکتان تازگی دارد.

به یاد داشته باشید کودکان به سادگی مجذوب اطراف خود می‌شوند. در حین اشاره کردن به گل‌ها یا موجوداتی که در راه با آنها برخورد می کنید وجه تشابهی بین آنها و وسایل کودک پیدا کنید تا به خوبی در ذهن کودک ماندگار شود مثلا شباهت رنگ گل با اسباب بازی کودک یا مثلا گردی صذف حلزون به توپ او.

به این ترتیب  فرزند شما براحتی ارتباط اشیا را به خاطر می سپارد.

- فرصت یادگیری را از کودک خود نگیرید: کودکان به طور طبیعی کنجکاوند، به او اجازه دهید با لمس یک تکه خمیر یا له کردن یک گوجه‌فرنگی بین انگشتانش لذت بدون جایگزینی را برای اوقات فراغت خود تجربه کند.

- کودک شما مهم‌ترین جزء برنامه روزانه زندگی شما است: تصور اینکه با حضور کودک شما به خیلی از فعالیت‌های خود مانند گذشته نمی رسید را از سر خود بیرون کنید.

کودک  شما مهم‌ترین جزء زندگی شما است در فعالیت‌های روزانه خود او را به حساب بیاورید. مثلا می توانید اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ شده است با کمک او کمی شیرینی بپزید، کودکان با دیدن کارهایی که انجام می‌دهید، از شما چیزهای بسیاری فرا می گیرند.

 

برچسب ها: تربیت کودک، کودک و کتاب، سلامت کودک، عملکرد مغز، یادگیری کودک، رشد مغز کودک، وزن مغز تعداد بازديد: 1553 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز