Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:51

27
آبان
زردی نوزاد

زردی نوزاد

در هفته اول بعد از تولد، بسیاری از نوزادان به ویژه نوزادان نارس دچار زردی می‌شوند که اغلب در روز دوم یا سوم زندگی شروع و تا روز دهم برطرف می‌شود. نباید بترسید زیرا این مساله در اکثر موارد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه کودک

 

در هفته اول بعد از تولد، بسیاری از نوزادان به ویژه نوزادان نارس دچار زردی می‌شوند که اغلب در روز دوم یا سوم زندگی شروع و تا روز دهم برطرف می‌شود. نباید بترسید زیرا این مساله در اکثر موارد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این مساله باعث زردرنگ شدن پوست و چشم‌ها می‌شود. این وضعیت، بیماری نیست و معمولا به این علت رخ می‌دهد که کبد نوزاد شما به قدر کافی بالغ نشده است که ماده‌ای به نام «بیلی‌روبین» را بشکند.

اگر سطح بیلی‌روبین به طور غیر معمولی بالا نرود، زردی به فرزند شما آسیب نمی‌رساند و بیشتر زردی‌ها، درمان لازم ندارند.

اما اگر سطح بیلی‌روبین در خون نوزاد از حد مشخصی برای سن و وزن او بالاتر رود ممکن است باعث ایجاد عوارض غیر قابل برگشت و جبران‌ناپذیر در سیستم عصبی مرکزی و مغز وی می‌گردد لذا پزشک متخصص اطفال در مراجعات معاینه فرزند شما به دنبال علایم زردی خواهد بود.

ضمن آنکه شما باید در صورت هر گونه تغییر رنگ پوست نوزاد به زردی، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. 

تغذیه با شیر مادر و زردی (یرقان)

توصیه‌های خانگی در مورد زردی نوزادان

زردی در کودکان شیرمادر خوار، بیشتر دیده می‌شود. این امر معمولا به این دلیل است که نوزادان شیر مادرخوار چند روز طول می‌کشد تا بخ خوبی پستان بگیرند و مکیدن را درست انجام دهند.

گذشته از این تولید شیرمادر چند روز طول می‌کشد که به اندازه نیاز شیرخوار افزایش یابد. دفعه‌های بیشتر شیردهی باعث تحریک پستان‌ها برای تولید شیر بیشتر می‌شود.

دفعه‌های بیشتر شیردهی همچنین می‌تواند به دفعه‌های بیشتر اجابت مزاج شیرخوار منجر شود. این دو عامل به پایین نگه‌داشتن میزان بیلی‌روبین کمک می‌کند.

اگر شیردهی به نوزاد برای شما دشوار است، می‌توانید از یک متخصص در امر شیردهی کمک بگیرید. شیر دادن را متوقف نکنید! شیر مادر بهترین غذا برای شیرخوار است.

زردی ممکن است در نوزاد شیرمادرخوار کمی بیش از نوزاد شیر خشک‌خوار طول بکشد که مساله مهمی نیست.

در صورت زردی شدید ممکن است پزشک توصیه کند نوزاد را زیر نور آبی قرار دهید (نور درمانی) هر چند نور خورشید به درمان زردی کمک می‌کند اما توصیه نمی‌شود که شما نوزاد را لخت کنید و در معرض نور آفتاب قرار دهید.

برای موثر بودن این روش، بهتر است که از لامپ‌های مخصوص نور درمانی استفاده شود. در موقع نوز درمانی چشم و آلت تناسی نوزاد را بپوشانید. توصیه می‌شود در خصوص نور درمانی در بیمارستان یا در منزل با پزشک خود مشورت نمایید.

به نوزاد خود به دفعه‌های بیشتر شیر دهید. این کار باعث می‌شود نوزاد شما به دفعه‌های بیشتری اجابت مزاج داشته باشد و احتمال جذب بیلی‌روبین از روده کمتر می‌شود.

دادن آب یا اب قند کمکی به کاهش زردی نمی‌کند بلکه مصرف شیر مادر را نیز کم می‌کند بنابراین استفاده از آب قند توصیه نمی‌شود.

خوشبختانه برای کنترل زردی، آزمایشگاه‌ها معمولا نتیجه آزمایش سطح بیلی‌روبین در خون را در کمتر از 2 ساعت به شما تحویل می‌دهند.

ضمن آنکه دستگاه‌های اندازه‌گیری زردی به روش پوستی و بدون نیاز به خون‌گیری در حال حاضر در برخی مراکز درمانی به کار می‌روند.

 

برچسب ها: تغذیه با شیر مادر، فواید شیر مادر، سلامت کودک، سلامت نوزاد، مراقبت از نوزاد، علل زردی نوزاد، رنگ پوست نوزاد، یرقان نوزادی، زردی و شیر مادر تعداد بازديد: 1966 تعداد نظرات: 2

نظرات

  • من بیش از صد نوزاد رو دیدم ک زردی داشتن و با رعایت این توصیه همه بعد از یک هفته سلامت کامل خود را بدست آوردن.
    توصیه ها
    ۱_مادر کودک از خوردن غذاهای چرب به مدت دو هفته خودداری کند
    ۲_مادر کودک از خوردن غذاهای مقوی مثل گوشت و پسته .... خوداری کند
    ۳_سوپ بدون گوشت و ماهی کباب و سبزیجات میل کند

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز