Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:19

28
بهمن
قيل و قال در قلب كودكان (2)

قيل و قال در قلب كودكان (2)

حركت خون در قلب و سرعت آن از این طریق مشخص می‌شود. از هر 100 كودك، 1 نفر با مشكلات مربوط به ساختار قلب و نارسایی‌های مادرزادی قلب، به دنیا می‌آید. این كودكان در همان روزهای نخستین پس از تولدشان علائم نارسایی قلبی را نشان می‌دهند.

نارسایی‌های مادرزادی قلب
برخی از صداهای اضافی نشان‌دهنده نارسایی قلبی هستند. اگر پزشك كودك شما به چیز دیگری غیر از یك سوفل خفیف پی ببرد، اقدام به انجام آزمایشات كامل‌تری می‌كند مثل عكسبرداری از قفسه سینه، EKG (ثبت ضربان قلب به وسیله برق) و اكو كاردیوگرام. در اكو، ساختار قلب از دیواره‌ها گرفته تا دریچه‌ها و بطن‌ها از طریق فراصوت به تصویر كشیده می‌شود.

حركت خون در قلب و سرعت آن از این طریق مشخص می‌شود. از هر 100 كودك، 1 نفر با مشكلات مربوط به ساختار قلب و یا به عبارتی نارسایی‌های مادرزادی قلب، به دنیا می‌آید. این كودكان در همان روزهای نخستین پس از تولدشان علائم نارسایی قلبی را نشان می‌دهند ولی گاهی اوقات ممكن است از سن 5 تا 6 سالگی هیچ علامتی از بیماری‌شان مشخص نباشد.

علائم
 برخی از علائم اصلی مربوط به نارسایی قلبی در نوزادان عبارتند از:  تند تند نفس كشیدن  مشكل در غذا خوردن (شیر خوردن)  كبود شدن لب‌ها   رشد كم و ناكافی   خستگی مفرط  مشكل در انجام فعالیت‌های فیزیكی و ورزش كردن به سختی   درد قفسه سینه اگر هر یك از این علائم را در كودك خود دیدید حتماً به پزشك مراجعه كنید.

نارسایی‌های شایع قلب
برخی از مشكلات قلبی باعث ایجاد صدای اضافی قلب می‌شوند. نارسایی‌های مربوط به دیواره قلب، اختلالات مربوط به دریچه‌ها، اختلالات مربوط به جریان خون در بطن‌ها و اختلالات مربوط به ماهیچه‌های قلب.

نارسایی جداری
این مشكل مربوط به دیواره بین بطن بالایی و پایینی قلب است. یك سوراخ در دیواره قلب و یا حفره‌های بین آن باعث می‌شود تا خون در بطن‌ها و سایر بخش‌های قلب به درستی جریان نداشته باشد. جریان زیاد خون در قلب در اثر وجود سوراخ در آن ایجاد صدای اضافی می‌كند و باعث می‌شود كه قلب به سختی كار كند و حتی ممكن است باعث بزرگ‌تر شدن قلب شود. برخی از سوراخ‌ها بزرگ هستند ولی سوراخ‌های كوچك‌‌تر خودشان كم‌كم برطرف می‌شوند.

اختلالات مربوط به دریچه قلب

این اختلالات در دریچه‌های قلب كه باریك و بسیار تنگ و یا بسیار كلفت می‌شوند ایجاد می‌شود. دریچه‌هایی كه تغییر شكل داده‌اند اجازه نمی‌دهند خون به آرامی از قلب عبور كند و جریان متلاطم ایجاد می‌كند. گاهی اوقات دریچه‌های غیرمعمولی ممكن است باعث برگشت خون شوند و خون را به قلب نرسانند. در هر صورت این شرایط باعث ایجاد صدای اضافی قلب می‌شود. 

اختلالات مربوط به ماهیچه‌های قلب

وقتی كه عضلات قلب به شكل غیرعادی ضخیم و ضعیف می‌شوند، توانایی قلب را برای پمپاژ خون كاهش داده و آن را دچار نقصان می‌كند.

دلایل ایجاد صدای اضافی قلب
فشار خون بالا، تب روماتیسمی، بارداری، كم‌خونی و پركاری شدید غده تیروئید می‌باشد. در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری‌های مربوط به دریچه قلب وجود ندارد. در مرحله آخر برای برطرف كردن مشكلات قلبی نیاز به عمل جراحی است. درمان نارسایی‌های قلبی بستگی به شدت و نوع نارسایی دارد. در هر صورت صدای اضافی قلب بیماری نیست.

 

 

برای خواندن بخش اول -قيل و قال در قلب كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری های کودک، سلامت کودک، قلب کودک، صدای اضافی قلب کودک، مشکلات قلب کودک تعداد بازديد: 1269 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز