Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:58

14
مرداد
آبله مرغان؛ كم اهميت يا خطرناك؟!

آبله مرغان؛ كم اهميت يا خطرناك؟!

مشخص‌ترین علامت این بیماری ضایعات پوستی آن است که ابتدا بر روی سر، صورت یا تنه ظاهر می‌شوند و در ابتدا به صورت ضایعات مسطح قرمزرنگ و خارش‌دار است، سپس تبدیل به ضایعات برجسته‌ای که گاهاً به شکل تاول یا جوش‌‌های کوچک دیده می‌شوند...

آبله مرغان یک بیماری ویروسی تبدار حاد است که بسیار شایع و مسری است، علت این بیماری ویروس واریسلا زوستر است. این بیماری در پی تماس‌های خانگی در 56 تا 58 درصد موارد سرایت می‌کند. اغلب موارد بیماری درفصل بهار و زمستان رخ می‌دهد. آبله مرغان از 42 تا 84 ساعت قبل از ظهور ضایعات پوستی تا وقتی‌که تمامی ضایعات بطور کامل پوسته ببندند که حدود 5 تا 7 روز طول می‌کشد، قابل سرایت است. ویروس آبله مرغان از راه ترشحات تنفسی و همچنین مایع داخل ضایعات پوستی قابل انتقال است. این بیماری معمولاً 41 تا 61 هفته پس از تماس با ویروس خود را نشان مي‌‌دهد ولیکن گاهی تا 3 هفته بعد نیز مي‌‌تواند باشد. تقریبا تمام کودکانی که با این بیمار تماس داشته باشند دچار ضایعه پوستی مي‌‌شوند ولی ممکن است گاهی ضایعات بسیار محدود باشد. علائم اولیه این بیماری که در کودکان بزرگتر شایع‌تر است شامل تب، ضعف، بی‌اشتهایی، خستگی، سردرد و گاهی دل‌درد است که گاهی یک تا دو روز قبل از بروز ضایعات پوستی ظاهر می‌شوند، تب در اغلب موارد بطور متوسط افزایش مي‌‌یابد. بیشتر علائم بیماری در دو تا سه روز اول پس از ضایعات پوستی نیز در برخی موارد باقی مي‌‌مانند.

علائم بيماري
مشخص‌ترین علامت این بیماری ضایعات پوستی آن است که ابتدا بر روی سر، صورت یا تنه ظاهر می‌شوند و در ابتدا به صورت ضایعات مسطح قرمزرنگ و خارش‌دار است، سپس تبدیل به ضایعات برجسته‌ای که گاهاً به شکل تاول یا جوش‌‌های کوچک دیده می‌شوند که حاوی مایعی روشن است، مي‌گردند. در مرحله بعد (حدود یک تا دو روز بعد) این ضایعات کدر شده و سپس رویه آن پوسته می‌بندد، در این زمان همزمان ضایعات جدیدی بر روی تنه و سپس اندام‌ها ظاهر می‌شوند. تعداد ضایعات معمولا 200-300 تاست ولی در کودکان از کمتر از 10 تا و بیشتر از1500 تا نیز دیده می‌شود. در مواردی‌که ضایعات گسترده‌تر است در نواحی مخاطی دهان، واژن، روی پلک‌ها و حتی داخل چشم نیز ظاهر مي‌‌شود. در مواردی که کودک نفر دوم مبتلا در خانواده است و همچنین در کودکان بزرگتر، بیماری دارای تعداد ضایعات بیشتری است و در مدت طولانی تری نیز ضایعات جدید ظاهر می‌شوند. ضایعات پس از بهبودی تا چند هفته کمرنگ‌تر یا پررنگ‌تر باقی مي‌‌مانند ولی نهایتا بطور کامل بهبودی مي‌‌یابند و اثری از آنها باقی نمی‌ماند.

تشخيص بيمـاري

به منظور تشخیص این بیماری در کودکان سالم نیازی به انجام هیچ بررسی آزمایشگاهی نمی‌باشد و در اکثر موارد با توجه به شکل ظاهری ضایعات و سیر بیماری معمولا تشخیص صورت می‌گیرد، اما تخمین زده می‌شود با کاهش شیوع آن جهت تشخیص دقیق ممکن است به انجام تست‌های آزمایشگاهی نیاز باشد. درمان ضد ویروسی طول دوره بیماری را کوتاه‌تر می‌کند اما بطور روتین برای تمام کودکان مبتلا توصیه نمی‌شود، بلکه در برخی موارد و تنها با نظر پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایر اقداماتی که می‌تواند موثر واقع شود عبارتند از: مصرف استامینوفن جهت کنترل تب، دوش گرفتن روزانه با آب ولرم، مصرف بعضی از آنتی هیستامین‌‌های خوراکی و یا پمادهای موضعی جهت کنترل خارش.

عوارض بيماري
آبله مرغان در اغلب موارد یک بیماری بسیار خوش‌خیم بوده که در کودکان سالم، بدون عارضه بهبودی مي‌‌یابد و تنها در مواردی که بیمار دچار نقص سیستم ایمنی باشد، خطر بروز عوارض بیشتر است ولی حتی در موارد نادر نیز برخی عوارض جدی مثل عفونت‌های ریوی، درگیری سیستم عصبی و عفونت‌های پوستی در کودکان سالم رخ می‌دهد که بعضی از این عوارض گاهی بسیار خطرناک و کشنده است. ابتلای مادران باردار به آبله مرغان نیز با توجه به سن بارداری آنها باعث بروز علائم متفاوت در جنین و یا نوزاد شده که خود منجر به بروز عوارض شدید و گاهی حتی مرگ و میر نوزاد می‌شود. به طوریکه ابتلاي مادر از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از تولد باعث ایجاد خطر برای نوزاد خواهد شد. اما ابتلاي مادر به آبله مرغان در حدود 3 تا 4 ماه ابتدای بارداری باعث احتمال ابتلاي جنین به عوارضی از جمله درگیری چشم، مغز، پوست و اندام‌ها خواهد شد.

پيشگيري
پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان بسیار مشکل است چراکه بیماری از 24 تا 48 ساعت قبل از ظهور ضایعات پوستی واگیردار است. آبله مرغان گرچه یک بیماری قابل پیشگیری با واکسن است، ولی در ایران در حال حاضر تزریق این واکسن جزو پروتکل واکسیناسیون کشوری نمی‌باشد.

  دكتر ريحانه بركتين؛ متخصص اطفال

 

برچسب ها: کودک، آبله مرغان تعداد بازديد: 2542 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز