Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:30

29
آذر
کودک چه موقع نياز به بخيه دارد؟

کودک چه موقع نياز به بخيه دارد؟

در منزل خود نشسته‌اید و تلویزیون تماشا می‌کنید که ناگهان یک صدای مهیب و بلافاصله صدای جیغ فرزندتان از اتاق او به گوشتان می‌رسد........

کودک چه موقع نياز به بخيه دارد؟

 

 

در منزل خود نشسته‌اید و تلویزیون تماشا می‌کنید که ناگهان یک صدای مهیب و بلافاصله صدای جیغ فرزندتان از اتاق او به گوشتان می‌رسد. سراسیمه وارد اتاق او می‌شوید و می‌بینید که فرزند سه ساله شما بر روی زمین نشسته، دستش را بر روی پیشانی اش گذاشته است و خون از سرش جاری است. شما نگاهی به محل بریدگی می‌اندازید ولی تنها چیزی که می‌توانید ببینید خون است. تا زمانیکه خودتان را به مرکز درمانی برسانید، تمام لباس فرزندتان به خون آغشته می‌شود، اما به نظر می‌رسد خود او حالش خوب است. شما گیج شده‌اید و حتی شاید از اینکه آنقدر اوضاع را در برابر پزشک و پرستاران وخیم جلوه داده‌اید خجالت هم می‌کشید. پرستار نگاهی به زخم می‌اندازد و می‌گوید: «چیزی نیست، تنها یک زخم ساده است. نگران نباشید!»

این سناریو تقریبا برای همه والدین حداقل یکبار اتفاق می‌افتد. معمولا ارزیابی شدت و حدت یک بریدگی در آغاز به دلیل خونریزی زیاد دشوار است. اما در اکثر موارد، زخم‌هایی که خونریزی زیادی دارند نیاز به بخیه دارند. در ادامه، به نکاتی در رابطه با اقداماتی که لازم است پس از ایجاد بریدگی در بدن کودک توسط شما انجام شود و اینکه چه نوع بریدگی‌هایی نیاز به بخیه دارند می‌پردازیم. نحوه نگهداری از زخم‌ها و بخیه‌ها نیز مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

 

 اگر قسمتی از بدن فرزندم دچار بریدگی شود، اولین کاری که باید انجام دهم چیست؟

برای زخم‌هایی که خونریزی زیادی دارند:

 اولین گام این است که وحشت نکنید! اگر شما آرامش داشته باشید، فرزند شما نیز آرام خواهد بود.

 دومین گام این است که محل بریدگی را با نزدیک‌ترین وسیله در دسترس بپوشانید. هر چه شما بتوانید سریع‌تر زخم را بپوشانید، فرزند شما کمتر می‌ترسد.

 

 گام سوم ارزیابی زخم است. به زخم نگاه کنید و ببینید که آیا عمیق است یا سطحی؟

 گام چهارم به جلوگیری از خونریزی مربوط می‌شود. یک وسیله مناسب‌تر، نظیر یک هوله یا پارچه تمیز پیدا کنید و بر روی زخم قرار دهید. محل بریدگی را رها نکنید و همواره بر آن فشار وارد کنید. سعی کنید هر 10 ثانیه یکبار به زخم نگاه کنید و حداقل چند دقیقه پارچه را ثابت در جای خود حفظ کنید.

 اگر زخم با ضربه و تورم همراه است، مانند ضربه به سر، می‌توانید مقداری یخ نیز بر روی زخم قرار دهید.

 پس از کاهش یا قطع خونریزی، به محل بریدگی نگاه دقیق‌تری بیندازید.

 

 همه جا را خون گرفته است! آیا فرزندم خون زیادی از دست داده است؟

سعی کنید آرام باشید. آیا تا به حال شنیده‌اید کسی به خاطر یک بریدگی ساده خون بدنش تمام شود؟! معمولا بریدگی در قسمت‌هایی نظیر سر و صورت بیش از سایر قسمت‌های بدن خونریزی دارد، زیرا پوست این نواحی دارای رگ‌های زیادی است. بسیاری از والدین نگران کم خون شدن فرزندشان هستند. اما نگران نباشید، ظاهر قضیه حادتر از خود آن است.

 

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زخم‌ها و بریدگی‌های ساده که خون ریزی آنها زود قطع می‌شود نیازی به بخیه و در نتیجه مراجعه به پزشک ندارند. اگر احساس می‌کنید فرزندتان نیاز به بخیه دارد، پیش از مراجعه به درمانگاه بهتر است با یک تماس تلفنی زمان مناسب برای مراجعه را جویا شوید، زیرا معمولا برای بخیه زدن نیاز به پزشک یا جراح متخصص است و اگر شما پیش از مراجعه به مرکز درمانی اطلاع دهید، وقتتان کمتر تلف خواهد شد.

اگر نمی دانید که بریدگی فرزندتان به بخیه نیاز دارد یا خیر می‌توانید از این موارد کمک بگیرید:

 نگاه کنید و ببینید که آیا زخم باز است یا خیر. حتی می‌توانید برای اینکار کمی پوست اطراف زخم را بکشید. اگر زخم بیش از حد باز شد، به احتمال زیاد نیاز به بخیه است.

 هر نوع بریدگی که گوشت صورتی رنگ یا چربی زرد رنگ را نشان دهد نیاز به بخیه دارد، حتی اگر کوچک باشد.

 هر زخمی که در صورت ایجاد میشود، به دلیل حساسیت این منطقه و احتمال اینکه جای زخم به طور دائم در صورت بماند، باید توسط پزشک بررسی شود.

 

 برای بخیه زدن دو دلیل عمده و اصلی وجود دارد

 1– بخیه از خونریزی جلوگیری می‌کند. این واضح‌ترین دلیل بخیه است. اگر زخم بزرگ و وسیع باشد و خونریزی آن قطع نشود، قطعا بخیه زدن آن مفید خواهد بود. البته خونریزی اکثر بریدگی‌ها اگر عمیق نباشند، با گذاشتن یک پارچه تمیز بر روی آنها و ورود کمی فشار، خود به خود قطع می‌شود.

2– بخیه از ماندن جای زخم بر روی پوست به صورت دائم جلوگیری می‌کند. به شما توصیه می‌کنیم اگر زخمی بر صورت فرزندتان ایجاد شد، حتما برای بخیه زدن آن به یک جراح پلاستیک مراجعه کنید.

اگر نمی‌دانید که فرزندتان به بخیه نیاز دارد یا خیر، تنبلی را کنار بگذارید و به پزشک مراجعه کنید.

 

 تا چند ساعت بعد از ایجاد بریدگی باید برای بخیه زدن اقدام کرد؟

معمولا اکثر بریدگی‌ها را می‌توان تا 24 ساعت پس از وقوع حادثه بخیه زد. برخی زخم‌ها باید زودتر بخیه زده شوند. معمولا توصیه می‌شود بهتر است 8 ساعت صبر کرد سپس برای بخیه زدن اقدام کرد. به همین دلیل اگر زخمی در طول شب بر روی پوست فرزندتان ایجاد شد، لازم نیست بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که همه این حالات مربوط به زمانیست که شما جلوی خونریزی را گرفته باشید.

در غیر اینصورت باید فورا به پزشک مراجعه شود. اگر نمی‌توانید فورا به پزشک مراجعه کنید، باید حتما محل بریدگی را تمیز نگه دارید. بهتر است از نوعی مایع ضد عفونی کننده و گاز استریل بدین منظور استفاده کنید. هر گونه گرد و خاک یا آلودگی را از زخم خارج کرده و سپس گاز استریل را بر روی آن قرار دهید. این کار را هر دو ساعت یکبار تکرار کرده و گاز استریل را تعویض کنید.

 

 چه زمانی باید بخیه‌ها را کشید؟

 صورت: بخیه صورت باید پس از 3 الی 5 روز کشیده شود. چرا این قدر زود؟ زیرا پس از پنج روز، پوست به نخ بخیه واکنش نشان می‌دهد و احتمال اینکه جای زخم برای همیشه بر روی صورت بماند زیاد می‌شود. اگر محل ورود نخ در پوست قرمز نشده است، بهتر است 5 روز صبر کرد.

اگر پوست خیلی قرمز شده است، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.

 بدن و پوست سر: بخیه این نواحی از بدن را باید پس از 7 الی 10 روز کشید.

 

 برای اینکه جای بخیه بر روی پوست نماند چه باید کرد؟

 محافظت از پوست در برابر آفتاب: پوست آسیب دیده به آفتاب خیلی حساس است. به همین دلیل هم پزشکان توصیه می‌کنند محل بخیه تا شش ماه در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. اگر بخیه در صورت است، سعی کنید با استفاده از کلاه یا هر وسیله دیگری تا جایی که ممکن است اجازه ندهید آفتاب به صورت مستقیم بر آن بتابد.

 روغن بذر کتان: این روغن یک التیام بخش و ترمیم کننده طبیعی است. ثابت شده است که این روغن تمام مواد مغذی ضروری برای بازسازی پوست را داراست. البته این روغن را نباید بر روی پوست مالید. می‌توانید روزانه مقداری از این روغن را در نوشیدنی فرزندتان بریزید و تاثیر آن را مشاهده کنید.

 روغن ویتامین E: شما می‌توانید پس از کشیدن بخیه‌ها، این روغن را بر روی زخم بمالید. این روغن نیز می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم کمک کند.

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 3350 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز