Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:54

18
آذر
گل مژه؛ عفونتی رايج در کودکان

گل مژه؛ عفونتی رايج در کودکان

اگر به پزشک مراجعه کنید، ممکن است پزشک برای فرزندتان پماد آنتی بیوتیک تجویز کند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

گل مژه نوعی عفونت رایج است که در چشم‌های کودکان ایجاد می‌شود. البته این عفونت تنها منحصر به کودکان نیست و در بزرگسالان نیز قابلیت ایجاد دارد. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که یکی از غدد نزدیک به مژه عفونت می‌کند. این غدد وظیفه تولید چربی را برعهده دارند. این چربی‌ها در کنار اشک چشم‌ها را نرم و چرب می‌کنند.

گل مژه‌ای که معمولا اکثر ما در ذهن خود داریم گل مژه ایست که پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود. اما برخی انواع گل مژه مزمن هستند. این نوع گل مژه را نباید با نوع موقت آن اشتباه گرفت. تمایز این دو از آن جهت مهم است که هر یک درمان متفاوتی را می‌طلبند و نباید با یک روش به درمان هر دو اقدام کرد. برای تشخیص نوع گل مژه باید به علائم آن توجه داشت.

علائم گل مژه موقت و مزمن

گل مژه موقت معمولا شبیه به یک جوش قرمز رنگ بر پلک چشم است.
با رشد گل مژه، پلک متورم و دردناک می‌شود و ممکن است چشم دچار آبریزش غیر طبیعی شود.

اکثر گل مژه‌ها تا سه روز متورم می‌شوند و سپس ترشحات آنها به صورت طبیعی خارج می‌شود.
گل مژه‌های موقت معمولا برای بهبود به یک هفته زمان نیاز دارند.

اولین علامت به وجود آمدن یک گل مژه مزمن، ایجاد یک کیست کوچک زیر پوست پلک چشم است.
برخلاف گل مژه موقت، گل مژه دائم معمولا درد زیادی ندارد.

فرد احساس می‌کند شی خارجی وارد چشمش شده است.
حساسیت نسبت به نور.

سرعت رشد گل مژه دائم کمتر از گل مژه موقت است. اگر گل مژه دائم بزرگ شود می‌تواند بر بینایی فرد تاثیر بگذارد.
تورم و التهاب می‌تواند به فضای اطراف چشم نیز سرایت کند.

اگر اقدام درمانی برای درمان گل مژه مزمن به کار گرفته نشود، معمولا پس از چند ماه خود به خود از بین می‌رود.

درمان گل مژه

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید یک گل‌مژه موقت یا مزمن را فشار داد یا تحریک کرد. اینکار می‌تواند عفونت را به بافت‌های اطراف گل‌مژه سرایت دهد و موجب گسترش حوزه عفونت شود. معمولا گل مژه موقت یا مزمن را می‌توان با استفاده از یکی از این روش‌ها درمان کرد:

کمپرس گرم: کمپرس گرم به باز شدن غدد بسته کمک می‌کند. یک پارچه تمیز را در آب داغ قرار دهید و سپس آن را از آب خارج کرده و به مدت 10 الی 15 دقیقه بر چشم کودک بگذارید. این کار را سه الی پنج بار در روز انجام دهید تا به تدریج گل مژه از بین برود. برای اینکه پارچه همچنان گرم بماند شما باید پارچه را مدام در آب داغ فروبرید. این کمپرس گرم باعث می‌شود غدد بسته شده به تدریج باز شوند و مایعی سفید یا زرد از آن خارج شود. اگر این غده باز شد، شما با کمی ماساژ دادن اطراف آن به تخلیه‌اش کمک کنید.

پمادهای آنتی بیوتیک: اگر به پزشک مراجعه کنید، ممکن است پزشک برای فرزندتان پماد آنتی بیوتیک تجویز کند. این پماد به از بین رفتن عفونت و در نتیجه از بین رفتن گل مژه کمک خواهد کرد.

تزریق استروئید: تزریق استروئید گاه برای کاهش تورم و التهاب گل مژه به کار گرفته می‌شود.

جراحی: اگر اندازه گل مژه بزرگ است و در عین حال به هیج یک از روش‌های درمانی پاسخگو نیست، و همچنین بر قوه بینایی تاثیر نامطلوب گذاشته است، ممکن است پزشک متخصص تشخیص دهد که این گل مژه باید به وسیله عمل جراحی تخلیه شود. برای انجام این عمل معمولا از بی حسی موضعی یا بیهوشی کوتاه مدت استفاده می‌شود.

گل مژه‌های موقت و مزمن معمولا در مقابل روش‌های درمانی مقاومت نمی‌کنند و خیلی خوب پاسخگو هستند. تعداد کمی از گل مژه‌ها ممکن است پس از درمان دوباره متورم شوند. اگر گل مژه‌ای پس از درمان دوباره متورم شد، ممکن است پزشک دستور نمونه برداری را بدهد. نمونه برداری بدین معناست که قسمتی از این گل مژه برای بررسی و آزمایش توسط پزشک برداشته می‌شود. با این کار اگر مشکل جدی‌تری وجود داشته باشد می‌توان به آن پی برد.

 

برچسب ها: علائم گل مژه، گل مژه موقت، گل مژه مزمن، گل مژه و کمپرس گرم، بیماری های چشم، درمان گل مژه تعداد بازديد: 732 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز