Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:07

25
آذر
مراقبت‌های بعد از واكسن زدن

مراقبت‌های بعد از واكسن زدن

دمای بدن كودك را مرتباً چك كنید تا متوجه شوید تب دارد یا نه.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

بعد از واكسن زدن، كودك شما نیاز به توجه و مراقبت بیشتر از جانب شما دارد. برخی از واكسن‌‌ها از كودك شما در برابر بیمار‌ی‌های جدی و حاد مقابله می‌كنند، ولی احتمال ایجاد درد و ناراحتی نیز وجود دارد تا جائی كه كودك دچار درد و تب می‌شود.

زمانی كه كودك دچار ناراحتی و درد می‌شود چه باید كرد؟

دمای بدن كودك را مرتباً چك كنید تا متوجه شوید تب دارد یا نه. یك روش آسان و ساده برای اینكار استفاده از دماسنج در زیر بغل كودك است. اگر دمای بدن كودك بیشتر از حالت معمول در چنین مواقعی است، حتماً به پزشك مراجعه كنید. در حال حاضر دماسنج‌های دیجیتال وجود دارد كه كاربرد آن برای شما آسانتر از دماسنج‌های شیشه‌ای است.

برای كاهش دمای بدن كودك‌ چه باید كرد؟

لباس‌‌های خنك و راحت به او بپوشانید و به هیچ‌وجه او را با لباس‌های تنگ و محكم نپوشانید.

از داروی مخصوص كاهش تب استفاده كنید مثل استامینوفن و یا ایبوپروفن. مقدار لازم برای دادن استامینوفن بستگی به وزن كودك‌‌تان دارد. هرگز به كودك‌تان آسپیرین ندهید. یك ساعت بعد از دادن دارو، دوباره دمای بدن او را چك كنید و اگر چیزی مشكوك به نظر می‌رسید، به پزشك مراجعه كنید.

بعد از واكسیناسیون ممكن است كودك داد و بیداد بسیار كند چرا كه هم درد دارد و هم تب كرده است. برای كاهش ناراحتی و درد او باید از استامینوفن با ایبوپروفن استفاده كنید اگر دادوبیداد و ناراحتی كودك‌تان تا 24 ساعت بعد هم ادامه داشت، به پزشك مراجعه كنید.

وقتی كه دست و یا پای كودك متورم و یا قرمز می‌شوند.

از یك تكه پارچه مرطوب، سرد و تمیز استفاده كنید و آن را روی ناحیه متورم شده قرار دهید.

برای كاهش درد، به او مسكن‌های توصیه شده را بدهید و اگر درد و قرمزی آن ناحیه تا 24 ساعت بعد هم قطع نشد، به پزشك مراجعه كنید.

داروها و مقدار مصرف آنها برای كاهش درد و تب

از دارو‌های مناسب و صحیح استفاده كنید و هر بار موقع استفاده به مقدار آنها كاملا توجه كنید.

از پزشك و یا پرستار كودك‌تان در مورد تأثیرگذارترین و كم‌خطرترین دارو سوال كنید. 

به كودك‌تان متناسب با وزنش مسكن بدهید. اگر وزن دقیق او را نمی‌دانید با توجه به سن او به او مسكن بدهید. در مصرف مسكن زیاده‌روی نكنید. هیچگاه به هنگام دارو دادن به كودك‌تان از قاشق آشپزخانه استفاده نكنید.

وقتی كه می‌خواهید به نوزادتان استامینوفن بدهید، بسیار محتاط و مراقب باشید. برچسب داروی مصرفی را به دقت بخوانید و طبق دستورالعمل به او دارو بدهید. استفاده زیاد از داروها باعث بروز خطرات جدی در كودكان می‌شود. در مواردی مصرف این داروها بدون توجه به مقدار دقیق و مجاز مصرفی باعث نارسایی و از كار افتادگی كبد می‌شود.

چه چیزهایی برای مراقبت از كودكان بعد از واكسیناسیون لازم است؟

مسكن (استامینوفن یا ایبوپروفن)

حوله یا دستمال

كیسه مخصوص یخ به همراه گیاهان دارویی

بعد از بازگشت به خانه شروع كنید به دادن مایعات به كودكتان، تب یكی از واكنش‌های سیستم دفاعی است. بدن كودك‌تان كمی گرم می‌شود و همین باعث می‌شود كه نیازش به مایعات خنك بیشتر شود. در ضمن تا جائی‌كه ممكن است لباس‌هایش را خنك و كم كنید تا باز هم دمای بدنش كم شود. اگر با اینكارها باز هم دمای بدنش بسیار بالا بود، با پزشك تماس بگیرید.

از یك حوله یا پارچه خنك استفاده كنید و آن را روی ناحیه واكسن‌ زده شده قرار دهید. اینكار را اگر كودك‌تان از درد و تورم آن بخش شكایت دارد، حتماً انجام دهید. می‌توانید از كمپرس سرد (كیسه یخ) نیز استفاده كنید و داخل كیسه مقداری از سبزیجات مخصوص بی‌حسی ناحیه درد استفاده كنید.

طی 2 روز بعد از واكسن زدن بیشتر از او مراقبت كنید و به او توجه بیشتری كنید. غذای مورد علاقه‌اش را درست كنید. یك بالش نرم و یك پتو بیاورید و بگذارید روبروی تلویزیون بنشیند و برنامه تماشا كند. به او توجه ویژه كنید تا حال عمومی‌اش بهتر شود. 
تقریباً یك‌چهارم بزرگسالان از سوزن و آمپول وحشت دارند. این تعداد در مورد كودكان بسیار بیشتر است و معمولا از كودكی تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. معمولا ترس كودكان از واكسن و آمپول در 5-4 و 6 سالگی بسیار زیاد می‌شود و واكسن زدن را بدترین تجربه زندگی‌شان می‌دانند. هرگز از جملاتی مثل «چیزی نشده»، «آمپول كه درد ندارد»، «دیدی چیزیت نكرد» و.... استفاده نكنید.

این جملات در مورد كاهش درد ناشی از واكسن زدن كاملا بی‌تأثیر هستند حتی برعكس كودك حس می‌كند كه اطرافیانش به او دروغ می‌گویند و به همین دلیل نباید به آنها اعتماد كند. اگر فرزند شما نوزاد یا خردسال است، بهتر است كه به او بیشتر شیر (شیر سینه خودتان) بدهید. كمی آب قند قبل از واكسن زدن نیز بسیار مفید است.

 

برچسب ها: بیماری های کودک، واکسیناسیون کودک، سلامت کودک، كاهش دمای بدن كودك‌، مراقبت‌های بعد از واكسن زدن تعداد بازديد: 1127 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز