Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:30

14
آبان
عفونت‌های ادراری در کودکان

عفونت‌های ادراری در کودکان

عفونت‌های ادراری بعد از عفونت‌های تنفسی و گوارشی از جمله علل شایع عفونت در کودکان است....

عفونت‌های ادراری در کودکان

 

 

عفونت‌های ادراری بعد از عفونت‌های تنفسی و گوارشی از جمله علل شایع عفونت در کودکان است. در حدود 5-4 درصد از كودكان دختر و در حدود 1 درصد کودکان پسر دیده می‌شود که آنهم بیشتر در دوران نوزادی و شیرخواری می‌‌باشد و بطور كلی در دختران شایع‌تر از پسران است، در بسیاری از  موارد (حدود 40-30 درصد) پس از اولین بار كودك دچار عفونت مجدد می‌شود، که میزان عود نیز در کودکان دختر شایع‌تر است.  

 علائم عفونت‌های ادراری در كودكان بسیار متغیر می‌باشد كه شایع‌ترین آنها عبارتند از: سوزش ، دشواری یا درد حین ادرار کردن، درد ناحیه شكم، زیر شكم یا پهلوها، تکرر ادرار، احساس ناگهانی دفع ادرار، بی اختیاری در دفع ادرار، تب، ادرار بدبو، تهوع، استفراغ، گاهی اسهال، در نوزادان بد شیر خوردن، بی‌قراری و یا كاهش وزن. البته بروز این علائم به سن كودك، نوع عامل عفونت‌زا و محل عفونت در سیستم كلیوی نیز بستگی دارد .

 گاهی نیز علائم کاملا بصورت غیر مرتبط دیده می‌شود، مثلاً ممکن است در نوزادی بعلت زردی طول کشیده، عفونت ادراری تشخیص داده شود.   شایع‌ترین عللی كه باعث عفونت‌های ادراری در كودكان می‌‌شوند عبارتند از: ختنه نشدن پسر بچه‌ها، اشكالاتی در آموزش توالت كردن، وجود سنگ در سیستم ادراری، دستكاری‌های مجاری ادراری، پوشیدن لباس زیر تنگ، یبوست، اشكالاتی درآناتومی‌‌سیستم ادراری مثل چسبندگی ناحیه تناسلی در دختر بچه‌ها، برگشت ادرار از مثانه به كلیه‌ها، شستن ناحیه ادراری تناسلی در دختر بچه‌ها از پشت به جلو، عفونت‌های انگلی و كرمی ‌‌و...

  تشخیص عفونت ادراری بخصوص در كودكان به نمونه‌گیری ادرار به روش صحیح بستگی دارد، بهتر است نمونه ادرار حتی‌الامكان صبح گرفته شود. در كودكانی كه توالت رفتن را یاد گرفته‌اند بهتر است از روش نمونه وسط ادرار استفاده شود كه در این مورد از پزشك و تكنسین آزمایشگاه باید روش صحیح آنرا بپرسید اگر كودك شما در سنین نوزادی و یا شیرخواری باشد میتوان ادرار را در كیسه مخصوص آن جمع آوری نمود ولی احتمال بروز آلودگی و پاسخ اشتباه در این روش بسیار زیاد است، لذا در برخی موارد پزشك از روش‌های دیگر استفاده می‌‌كند و یا آزمایش ادرار را تكرار می‌‌نماید، به یاد داشته باشید پس از جمع‌آوری ادرار در ظرف مخصوص بایستی نمونه را به سرعت به آزمایشگاه بفرستید در غیر اینصورت ادرار خود، عفونی و آلوده می‌‌شود.   درمان به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری صورت می‌‌گیرد، پزشك بسته به نوع و شدت عفونت و شرایط كودك‌تان در مورد نوع درمان بیمار تصمیم‌گیری می‌‌كند. همچنین بسته به شرایط بیمار از برخی اقدامات دیگر مثل سونوگرافی و یا برخی از روش‌های عكس‌برداری استفاده می‌‌نماید.   پس از پایان دوره درمان و اطمینان از بهبودی بیمار، در صورتیكه هر كدام از عللی كه بعنوان علت عفونت ادراری ذكر شد وجود داشته باشد مثل اشكال در شستشوی كودك، پوشیدن لباس زیر تنگ و یا یبوست و غیره را برطرف نمود. همچنین گاهی در صورت عود بیماری و تكرار علائم، در بعضی موارد پزشك از برخی روش‌ها مثل مصرف طولانی مدت دارو به منظور پیشگیری از عود استفاده می‌‌نماید.

برچسب ها: زندگی آنلاین، عفونت‌های ادراری در کودکان تعداد بازديد: 546 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز