Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:06

30
شهریور
ازوفاژيت در كودكان

ازوفاژيت در كودكان

طیف گسترده سنی ابتلا به ازوفاژیت با اتیولوژی‌های مختلف و گاهی متعدد از قبل از

ازوفاژيت در كودكان

 

 

طیف گسترده سنی ابتلا به ازوفاژیت با اتیولوژی‌های مختلف و گاهی متعدد از قبل از تولد با تظاهر خونریزی گوارشی تا دوران نوزادی، شیرخواری، كودكی، نوجوانی و بزرگسالی را شامل می‌گردد. علائم آن در شیرخواران و كودكان متنوع و گاه غیراختصاصی مثل كولیك، شكم درد مزمن تكرار شونده و اختلال تغذیه است. با استفاده از اندوسكپی و نمونه‌برداری از بافت مری اتیولوژی‌های مختلف زیر برای آن مطرح است ك هر كدام درمان اختصاصی خود را می‌طلبد. عدم توجه به اتیولوژی و فقط استفاده از بلوك‌كننده هیدروژن و یا پمپ پروتون باعث شكست درمان می‌گردد.

 

1- شیمیایی: در اثر ریفلاكس محتویات معده و اثنی‌عشر و یا مواد بلع شده مثل دارو و مواد سوزاننده است.

2- ایمینولوژیك: حساسیت به پروتئین شیر گاو و یا مواد غذایی دیگر

3- عفونی: هلیكوباكتر همراه ریفلاكس، كاندیدا، هرپس سیمپلكس، سیتومگال ویروس و كریپتوسپریدوزیس

4- تروماتیك: استفاده از لوله بینی به معده و یا رادیوتراپی در بیماران پیوندی مغز استخوان

5- بیماری‌های سیستمیك: از جمله بیماری كرون و بیماری گرانولوماتوز مزمن

6- متفرقه محیطی: دود سیگار در محیط، مونچازن و پرخوری

7- ازوفاژیت ائوزینوفیلیك ایدیوپاتیك.

بروز موارد ازوفاژیت ائوزینوفیلیك رو به افزایش است و علائم كلینیكی آن شبیه بیماری گاستروازوفاژیال ریفلاكس می‌باشد، ولی پاسخ درمانی به داروهای مناسب بیماری ریفلاكس نمی‌دهد. مشخصه این نوع ازوفاژیت افزایش تعداد ائوزینوفیل منحصرا در بررسی نمونه بیوپسی مری است. در بررسی‌های انجام شده موارد فامیلی و نقش حساسیت غذایی در بیماران زیادی گزارش شده است. درمان‌های متعددی از جمله كورتیكواستروئید موضعی (محلول بلعی) یا سیستمیك و آنتاگونست گیرنده‌های لكوترین وجود دارد كه اخیرا نوع تولید شده بیولوژیك استفاده می‌گردد. اگرچه این بیماری قابل درمان است، ولی به نظر می‌رسد بیماری مزمنی است و احتیاج به محدودیت‌های غذایی و دارویی طولانی مدت دارد. علاوه بر گاستروانترولوژیست‌ها پزشكان كودك، گوش و حلق بینی و آلرژیست‌ها نیز باید به این بیماری آگاهی داشته باشند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، ازوفاژيت در كودكان تعداد بازديد: 529 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز