Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:39

11
تیر
ريـفلاكس در شيرخواران

ريـفلاكس در شيرخواران

ريفلاكس؛ شايع‌ترين بيماري در شيرخواران است معمولاً ريفلاكس طبيعي و ...

ريـفلاكس در شيرخواران

 

 

ریفلاكس؛ شایع‌ترین بیماری در شیرخواران است معمولاً ریفلاكس طبیعی و فیزیولوژیك در اغلب كودكان اتفاق می‌افتد كه در روز 5-4 بار استفراغ نموده ولی كودكان در منحنی پایش وزنی رشد نمودار طبیعی دارند. تا 7-6 ماهگی كه كودك قادر به نشستن می‌باشد طول می‌كشد و بتدریج بهبودی می‌یابد.  معمولاً 50درصد شیرخواران در سه ماهه اول تولد مشكل ریفلاكس دارند. در 10 ماهگی 10درصد شیرخواران دچار ریفلاكس می‌شوند. ریفلاكس شیرخواران معمولا به علت اینكه دریچه انتهای مری كه ورود غذا از مری به معده را كنترل می‌كند، هنوز خوب تكامل پیدا نكرده است شیر و محتویات غذا با شیره گوارش مخلوط و می‌تواند به مری بازگردد. بعد از سكسكه تهوع و استفراغ ایجاد شده و شیرخوار، شیر را با فشار بالا می‌آورد. گاهی رگه‌های خونی در مواد غذائی خارج شده دیده می‌شود، در این حالت كودك از خوردن غذا خودداری می‌كند. ورود غذا به مری ممكن است با آپنه (بند آمدن تنفس) همراه باشد.

 

 حساسیت به شیر مادر

حساسیت به شیر مادر و شیر گاو از شایعترین علل  ریفلاكس در شیرخواران و كودكان است. كودكان هنگام تغذیه با شیر مادر بعلت وجود مواد حساسیت‌زا لاكتوز دچاردرد شكم و تهوع می‌شود در اینگونه موارد مادر باید از مصرف لبنیات شیر مانند گاو و حتی در موارد شدید فرآورده‌های لبنی مانند ماست و... پرهیز كند و در كودكان بزرگ‌تر از یكسال كه با خوردن شیر گاو، دچار درد شكم، تهوع و ریفلاكس می‌شوند، باید از مصرف شیر گاو پرهیز كنند. برای مادر و كودك مكمل‌های كلسیم و ویتامین D تجویز شود.

 

 حساسیت به شیر

حساسیت به شیر در شیرخواران معمولاً در شیرخوار بعد از هر وعده غذا با شیر از صبح تا شب درد شكم دارد و وزن متناسب ندارد، در صورتی‌كه در قولنج شیرخواران، فقط شیرخوار عصرها بی‌قراری می‌كند و از 3 ماهگی به بعد بهبودی می‌یابد. معمولاً در مواقعی كه كودك روزانه بیش از 5 بار استفراغ نماید، هنگام شیر خوردن گریه و بی‌قراری می‌كند و بعد از خوردن غذا مرتب استفراغ می‌نماید كه باید به علت ریفلاكس شدید به متخصص كودكان مراجعه نمایید. در موارد استفراغ‌های طبیعی شیرخواران مادر نباید نگران باشد. وقتی شیرخوار آرام شد دهان او را بشویید. همیشه دستمال مرطوب روی شانه خود همراه داشته باشید بعد از خوردن شیر یا غذا او را 10-20 دقیقه صاف نگه دارد و نخوابانید و در موقع خوابیدن بالش نرم زیر سر او بگذارید با تفاوت بیشتر و مقدار كمتر به او غذا بدهید در هر وعده حجم غذای ورودی به معده‌اش را كنترل كنید. اگر شیر خشك می‌خورد و عادت دارد سر شیشه را بمیكد هوای زیاد وارد معده‌اش شده باید هر 2-3 بار آروغش را بگیرید.

 

 تشخیص

 در مواقع استفراغ شدید ریفلاكس باید به پزشك كودكان مراجعه و دستورات لازم انجام شود. تجویز داروهای آنتی ریفلاكس توسط پزشك انجام می‌گیرد و به علت عوارض این داروها و به این نكته توجه كرد كه به مدت طولانی داده نشود. جهت تشخیص معمولاً انجام سونوگرافی بعد از 3 ماهگی بعلت مشخص نبودن تصویر انجام شود.

 

 

برچسب ها: حساسیت به شیر، زندگی آنلاین، حساسیت به شیر مادر تعداد بازديد: 469 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز