Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:53

11
خرداد
فشارخون در کودکان

فشارخون در کودکان

افزایش فشارخون یا به اصطلاح هایپرتانسیون در کودکان و نوجوانان نسبت به ...

فشارخون در کودکان

 

 

 افزایش فشارخون یا به اصطلاح هایپرتانسیون در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان چندان شایع نیست، ولی در صورت وجود، نشانه یک بیماری جدی و زمینه ای مثل بیماری‌های کلیوی، بیماریهای قلبی، غددی و... می باشد.

 

تشخیص

به منظور تشخیص و درمان به‌موقع، باید فشارخون تمام کودکان بالاتر از سه سال و بخصوص در مواردی که سابقه‌ خانوادگی افزایش فشار خون وجود دارد، اندازه‌گیری شود. اندازه گیری دقیق فشار خون علاوه بر دقت و توجه پزشک به راحتی و آسایش کودک نیز بستگی دارد، بیماران در هر سنی اگر هنگام اندازه گیری فشارخون دچار اضطراب و یا نگرانی شوند، فشارشان به‌طور کاذب بالا می‌رود. به این منظور می‌توان کودک را روی پای والدین نشاند و فشار او را اندازه‌گیری كرد. در مرحله بعد وجود یک فشارسنج مناسب جهت کودکان ضروری است که باید قسمت باد شونده آن طول و عرض متناسبی برای بازوی کودک داشته باشد. پس از رعایت این شرایط اگر فشار خون کودک (نسبت به سن و جنس بر اساس جدولهای موجود) بالا بود، باید یک یا دو بار دیگر به همین روش اندازه گیری شود و در صورت تایید بررسی های تکمیلی و بیشترحتما ضروری است.

 

 

 علائم

باید توجه داشت در اغلب موارد فشار خون در کودکان کاملا بدون علامت است و به‌طور اتفاقی در حین معاینه روتین و یا ارزیابی قبل از شرکت در مسابقات ورزشی تشخیص داده می‌شود. این کودکان ممکن است کمی چاق باشند ،ولی سایر علائم هم در صورت وجود عبارتند از سردرد، سرگیجه، خونریزی از بینی، بی اشتهایی، تغییرات بینایی و تشنج. در مواردی که علت فشارخون بیماری‌های کلیوی است، ممکن است نارسایی رشد هم وجود داشته باشد. از آنجا که ارث نیز یک عامل مهم و قوی در فشارخون است، در مواردی که نوجوان در سنین بلوغ بوده و فشارخون او کمی بالاتر از حد طبیعی و بستگان وی نیز دچار افزایش فشارخون باشند، هر چند ماه یكبار باید فشارخون را به‌طور مرتب اندازه‌گیری و کنترل نمود. پزشک پس از انجام معاینه بدنی دقیق و کامل و همچنین اخذ سابقه بیماری‌های قبلی کودک و خانواده او ، یکسری آزمایش درخواست می‌كند.

همچنین ممکن است اکوکاردیوگرافی قلب یا سونوگرافی کلیه‌ها و مثانه انجام شود. در مواردی که بعد از انجام معاینات و آزمایش‌های لازم، علت اصلی بیماری مشخص شود، روند درمان و میزان موفقیت بستگی به درمان بیماری زمینه‌ای دارد و در سایر موارد هم درمان های خاصی لازم است. اولین و ضروری‌ترین اصل درمان و همچنین پیشگیری، کنترل وزن کودک و درمان چاقی است که در موارد افزایش فشارخون خفیف، درمان چاقی، خود می‌تواند باعث کاهش مختصری در فشارخون شود. همچنین داشتن برنامه ورزشی منظم و ثابت، کاهش مصرف نمک و چربی ضروری است. درمان‌های دارویی نیز در صورت ضرورت بر اساس سن و شرایط بیمار با توجه به عوارض جانبی خاص آنها، زیر نظر پزشک شروع خواهد شد.

برچسب ها: فشارخون، زندگی آنلاین، بیماری‌های کلیوی، فشارخون در کودکان تعداد بازديد: 696 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز