Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 15:02

11
خرداد
شب‌ادراری

شب‌ادراری

شب‌ادراری اولیه به معنای تخلیه کامل ادرار در هنگام خواب شب و یا خواب هنگام...

شب‌ادراری

 

شب‌ادراری اولیه به معنای تخلیه کامل ادرار در هنگام خواب شب و یا خواب هنگام روز می‌باشد. در این حالت کودک هنگام بیداری هیچ مشکل ادراری ندارد. در واقع مرکز مغزی مخصوص کنترل ادرار در حین خواب در برخی کودکان دیرتر تکامل می‌یابد و منجر به بی‌اختیاری ادرار حین خواب، به رغم کنترل کامل حین بیداری می‌شود. در صورتی که علاوه بر بی‌اختیاری در خواب، هنگام بیداری نیز علائمی مثل سوزش ادرار، تکرر ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار و بی‌اختیاری وجود داشته باشد، حتماً مشکل دیگری در سیستم ادراری وجود دارد و کودک باید به‌طور دقیق توسط پزشک متخصص بررسی شود.

 

میزان شیوع

تقریبا 15درصد کودکان در سن پنج‌سالگی مبتلا به شب‌ادراری اولیه می‌باشند. از این افراد 5درصد در سن پنج‌سالگی و 1درصد در سن پانزده‌سالگی هنوز بهبود نیافته‌اند. این عارضه در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود. بسیاری از این افراد در سابقه فامیلی مشکل مشابهی دارند و اغلب نیز در همان سنی که فامیل مبتلا بهبود یافته، کودک نیز بهبود می‌یابد.عوامل مستعدکننده

 

 سابقه فامیلی

 پایین بودن سطح اقتصادی-اجتماعی خانواده

 استرس (در صورتی که استرس ناگهانی در چهارسالگی اتفاق بیفتد، احتمال ادامه شب‌ادراری بیشتر خواهد بود)

 

درمان

محدود کردن مصرف مایعات شبانه  تخلیه کامل ادرار قبل از خواب  بیدار کردن کودک قبل از زمان معمول شب‌ادراری  مصرف داروهایی مثل ایمی‌پرامین، اکسی‌بوتینین، تولترودین، مینیرین زیر نظر پزشک  استفاده از تشک‌ها یا لباس زیر هشداردهنده  نکته آخر اینکه تشویق کودک برای کمک به خود، اجتناب از تنبیه و تلاش برای کاهش استرس او بسیار مهم است.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، شب‌ادراری تعداد بازديد: 595 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز