Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:47

28
اردیبهشت
اتاق مشاوره

اتاق مشاوره

دختري 2 ماهه دارم. من هم شاغل هستم و هم آمپول‌هاي كم‌خوني (هفته‌اي 3 تا)...

اتاق مشاوره

 

 

دكتر سیدمسعود كیمیاگر متخصص تغذیه

 

 

دختری 2 ماهه دارم. من هم شاغل هستم و هم آمپول‌های كم‌خونی (هفته‌ای 3 تا) باید بزنم و در آن مدت، كودكم را نمی‌توانم به آن بخش ببرم تا به او شیر بدهم. چه چیزی جایگزین شیر خودم كنم؟

روزهایی كه نمی‌توانید شیر بدهید می‌توانید شیر خود را قبلاً بدوشید و در یخچال قرار دهید و فردی كه از شیرخوار مراقبت می‌كند، در زمانی كه وقت شیر خوردن شیرخوار است، شیر را به درجه حرارت اتاق برساند و به او بدهد، در غیر این صورت باید از شیرهای خشك (فرموله) كه پزشك اطفال تجویز می‌كند استفاده كنید.

 

 

با سلام. بچه‌ای یك ماهه دارم. همه می‌گویند لاغر است. من هم می‌ترسم و به او شیر خشك می‌دهم. چكار كنم شیرم زیاد و قوی بشود؟

كودك یك‌ماهه باید حتماً زیر نظر پزشك متخصص اطفال باشد و تغذیه او توسط پزشك اطفال تعیین شود و اگر لازم باشد شیر خشك تجویز كنند، اما برای افزایش شیر مادر باید آب زیاد نوشیده شود. همچنین سوپ جو و سوپ‌های دیگر، آش ماش، زیره و رازیانه نیز در افزایش شیر مادر تأثیر دارند.

 

 

 

رکسانا خوشابی کارشناس ارشد مشاوره

 

پسرم 12 سال دارد، زمانی كه به او پیشنهاد گردش خانوادگی می‌دهیم، قبول نمی‌كند و ترجیح می‌دهد روز خود را با دوستانش سپری كند. لطفاً مرا راهنمایی كنید.

معمولا در سنین نوجوانی دختر و پسرها تمایل بیشتری به گروه همسال نشان می‌دهند تا به گردش خانوادگی. اگر بتوانید دوستان همسال پسرتان را در گردش خانوادگی با خانواده همراه كنید یا در گردش‌های خانوادگی از همسالان پسرتان در فامیل هم دعوت كنید، هم معاشرت پسرتان را جهت داده و زیر نظر داشته اید و هم از جروبحث‌های بیهوده پیشگیری كرده‌اید. از طرفی با پسرتان هم صحبت كنید و قرارهایی بگذارید. مانند این كه وقتی یك یا دو بار با همسالان است باید یك بار هم با خانواده به گردش برود. گاهی هم گردش‌های خانوادگی برای یك نوجوان خسته كننده‌اند و در آن گردش‌ها كارهایی انجام می‌شوند كه جوابگوی شور و حال و انرژی جوان‌ها نیست. دراین صورت تغییر نوع گردش می‌تواند موثر باشد.  البته این را هم در نظر داشته باشید كه در برخی موارد اختلاف عمیق‌تری بین فرزندان و والدین وجود دارد كه دامنه آن در گردش یا سایر فعالیت‌ها خودنمایی می‌كند.

در این صورت مراجعه به مشاور و روانشناس  و شناسایی عوامل پنهان‌تر اختلاف كمك كننده است. ضمن این كه رفتار والدین و خانواده با نوجوان در زمان گردش نیز باید مد نظر قرار گیرد. گاهی والدین رفتار متناسبی با نوجوانشان ندارند و با او مانند یك كودك رفتار می‌كنند در نتیجه نوجوان از این رابطه فراری می‌شود.

 

 

پسری 8 ساله دارم. بسیار عصبانی صحبت می‌كند (حتی صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب) و لجبازی می‌كند. با اصرار من درس‌هایش را می‌خواند و مدام حالت دفاعی به خود می‌گیرد. غذا هم به زور می‌خورد. با او چه كنم؟

 در درجه اول باید بگویم مراجعه شما و پسرتان به روانشناس كودك ضرورت دارد و شما نمی‌توانید به پاسخ ما اكتفا كنید. چرا كه مولفه‌های زیادی در باره پسرتان، شما و همسرتان، روابط  هر سه شما و بسیاری نكات ریز و درشت دیگر هست كه باید توسط متخصص بررسی شود تا علت رفتار پسرتان مشخص و سپس درمان شود.  اما جا دارد بگویم به رفتار خودتان و همسرتان بیشتر دقت كنید. بسیاری مواقع این رفتارهای فرزندان ما نوعی همانند‌سازی با والدین (و خصوصا والد هم جنس) است. در این صورت در گام اول خود والدین‌اند كه باید تغییر رفتار دهند.

گاهی هم رفتار ما با فرزندمان بگونه‌ای است كه او از ما خشم دارد و این خشم را با لجبازی یا با رفتار پرخاشگرانه بروز می‌دهد. مادر یا پدری كه بسیار فرزند خود را تحت فشار می‌گذارند، به حریم او تعرض می‌كنند، او را می‌زنند یا توهین و تحقیر می‌كنند باید منتظر چنین رفتارهایی از فرزند خود باشند. گاهی هم معنای رفتار كودك شما اعتراض است. اعتراض به چیزی كه در زندگی و در خانواده وجود دارد و او را ناراحت می‌كند. حتی این امكان هم هست كه كودك‌تان با ایجاد ناخودآگاه شرایط ناراحت كننده، دارد شما و پدرش را به خود مشغول می‌كند تا از بروز چیز دیگر (مانند دعوا و مشاجره والدین یا هر چیز دیگری ) بطور غیر مستقیم ممانعت كند. به هر حال همانطور كه اشاره شد مراجعه شما به روانشناس كودك و ارزیابی وضعیت كودك و خانواده، برای شما ضرورت دارد تا انشاا... این رفتارها در نوجوانی امتداد پیدا نكند.

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، اتاق مشاوره تعداد بازديد: 629 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز