Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:19

24
اردیبهشت
پـيـگيری نـوزادان پـر خطر

پـيـگيری نـوزادان پـر خطر

برنامه پیگیری نوزادان پرخطر باید از اصول هر NICU باشد. بهتر است همان پزشك ...

پـيـگيری نـوزادان پـر خطر

 

 

برنامه پیگیری نوزادان پرخطر باید از اصول هر NICU باشد. بهتر است همان پزشك مسئول مراقبت و درمان نوزاد در طول بستری پیگیری نوزاد را (حداقل برای چند ماه) انجام داده و در صورت لزوم با سایر پزشكان (اعصاب، تكامل و ...) مشاوره نماید، این امر باعث اطمینان خاطر بیشتر خانواده می‌گردد.

با توجه به گستره پیگیری نوزادان پرخطر، اگر چه برخی نوزادان بستری در NICU را پرخطر تلقی نموده و توصیه بر پیگیری آنان می‌نمایند ولی با رعایت مشكلات خانواده و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر، محدوده نوزادان پرخطر كه باید پیگیری شوند به: نوزادان با وزن تولد كمتر از 1500 گرم، سن حاملگی كمتر از 32 هفته، نوزادان با سابقه PPHN , MAS , Sepsis و فتق دیافراگم محدود گردیده است و لذا توصیه می‌گردد در خلاصه پرونده تمامی نوزادان بستری در بخش NICU موارد ذیل حتما قید گردد،

1- تاریخ تولد، وزن تولد، سن حاملگی، آپگار، نكات مهم دوره بارداری و زایمان

2- مدت بستری، شدت بیماری تنفسی، نوع و مدت تهویه مكانیكی، علائم عصبی مهم، جراحی

3- واكسیناسیون، مشكلات باقیمانده، داروهای مصرفی بعد از ترخیص، نیاز به فیزیوتراپی، كاردرمانی گفتاردرمانی و تجهیزات مورد نیاز در خانه اما حداقل مورد نیازبرای ارزیابی بالینی در پیگیری نوزادان پرخطر ارزیابی رشد و تكامل عصبی – حسی در 2 سال اول می‌باشد.

 

الف ) تغذیه :

در زمان پیگیری نوزادان پرخطر، میزان تغذیه باید دقیقا بررسی شود و با توجه به سابقه نوزاد و مشكلات فعلی، رشد مورد انتظار تعیین گردد، رشد مناسب علامت سلامت نوزاد ( شیرخوار ) بوده و اختلال در رشد بیانگر وجود مشكلات تغذیه‌ای، تغذیه ناكافی، بیماری مزمن و یا اشكالات اجتماعی – احساسی خانواده است و لذا باید توجه ویژه در مورد تغذیه و مقدار كالری دریافتی صورت گیرد .

مهم‌ترین مشكل تغذیه‌ای نوزادان پرخطر به دلیل تاخیر در شروع تغذیه دهانی با توجه به اقدامات تهاجمی (لوله تراشه و معده، ساكشن كردن) و بیماری‌های نوزاد (GERD, CLD) می‌باشد كه در این شرایط استفاده از مكیدن غیر تغذیه ای (NON NUTRITIVE SUCKING ) اهمیت ویژه ای برای تغذیه نوزاد در آینده دارد .

 

ب) معاینه چشم از نظر رتینو پاتی‌ پرمچوریتی(ROP)

1– تمامی نوزادان نارس با وزن تولد كمتر از 1500 گرم، سن حاملگی كمتر از 28 هفته و یا وزن تولد كمتر از 2000 گرم با مشكلات مهم، باید از نظر ROP بررسی شوند.

2 – زمان اولین معاینه چشم از نظر ROP بین 6-4 هفته بعد از تولد و یا سن حاملگی 33-31 هفته (هركدام دیرتر باشد) پیشنهاد می‌گردد.

3- انجام معاینات بعدی بر اساس نظر چشم پزشك می‌باشد .

4- چنانچه بهردلیلی فقط امكان یك بار معاینه چشم از نظر ROP وجود دارد بهتر است در سن 9-7 هفته بعد از تولد صورت گیرد .

 

ج) سنجش شنوائی :

خطر كاهش و از دست دادن شنوائی در نوزادان پرخطر بدلیل هیپوكسی، زردی، عفونت، فشار خون متغیر، صدای محیط و داروهای مصرفی (به‌خصوص آمینوگلیكوزاید و لازیكس) در نوزادان بستری در بخش NICU وجود دارد، در یك مطالعه نشان داده شده كه 3-1 درصد نوزادان نارس دچار از دست دادن شنوائی گردیده‌اند و لذا سنجش شنوائی برای تمامی نوزادان بستری در NICU توصیه گردد، زمان انجام این مهم قبل از ترخیص نوزاد از NICU و یا حداكثر تا 3 ماهگی پیشنهاد می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده است كه نوزادان با كاهش متوسط تا شدید شنوائی در خطر دیر حرف زدن می‌باشند.

د- علائم اولیه معلولیت: بسیاری از مشكلات نوزادان بر اساس شرح حال، مراقبت دوره بارداری، نوع و كیفیت زایمان و معاینه بالینی نوزاد قابل تشخیص و پیش آگهی شدت معلولیت در آنها امكان پذیر است، به طور كلی حداقل بر اساس شرایط دوره نوزادی و شیرخواری علائم اولیه مهم معلولیت شدید را می‌توان به شرح ذیل خلاصه نمود؛

 ناهنجاری مهم كه مانع فعالیت كمی و كیفی متناسب با سن باشد.

 تنفس وابسته به اكسیژن (تهویه مكانیكی)

 تغذیه با لوله و یا سرم (TPN )

 رشد وزن یا قد كمتر از 3 استاندارد متوسط برای سن نوزاد ( شیرخوار )

 كوری یا دید بسیار ضعیف

 تشنج‌های مكرر علیرغم درمان

 اختلال شنوائی علیرغم درمان

 عدم كنترل سر، تاخیر در نشستن و ایستادن

 عدم توانائی صحبت كردن

 نیاز به دیالیز

 عدم توانائی تغذیه با دست

 كاهش قدرت تشخیص و ذهنی (I.Q )

 هیدروسفال

 انواع شدیدCEREBRAL PALSY

در صورت وجود هر یك از علائم فوق، طبیعی است كه نوزاد ( شیرخوار ) دارای معلولیت مهم بوده كه مسئولیت پیگیری این گروه از نوزادان پرخطر در قالب یك تیم پزشكی ( پزشك معالج، مدد كاری، كاردرمانی، فیزیوتراپی و پزشكان فوق تخصص مربوط ) می‌باشد.

لازم به ذكر است كه اغلب مشكلات عصبی در سال اول زندگی از بین می‌روند و در سال دوم عوامل محیطی مانند تحصیلات والدین و طبقه اجتماعی نقش اساسی خود را در تكامل كودك نشان می‌دهند، در سال سوم توانائی حرف زدن، در 4 سالگی اختلالات رفتاری و در سن مدرسه مشكلات یادگیری، بینائی و ... قابل ارزیابی بوده كه این موارد بیشتر احتیاج به پیگیری روانشناسی دارند تا پزشكی .بطور كلی توانائی فعالیت كودك در هر سن مهم تر از تشخیص بیماریهای عصبی و یا ضریب هوشی (I.Q) اوست، اختلال عصبی – تكاملی به كودكی اطلاق می‌شود كه دارای ناهنجاری مهم یا ضریب هوشی كمتر از 70 و یا هر دو را داشته باشد.

برچسب ها: تغذیه، دیالیز، زندگی آنلاین، اكسیژن تعداد بازديد: 999 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز