Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:11

21
فروردین
تاثير منفی نور شدید شبانه در تمرکز کودکان

تاثير منفی نور شدید شبانه در تمرکز کودکان

آيا تا كنون فكر كرده ايد ما انسان‌ها در روي زمين چقدر حق داريم،در طبيعت دخالت ...

تاثير منفی نور شدید شبانه در تمرکز کودکان

 

 

آیا تا كنون فكر كرده اید ما انسان‌ها در روی زمین چقدر حق داریم،در طبیعت دخالت كنیم؟ آیا مخلوقی هستیم كه هر كاری را می‌توانیم انجام دهیم؟ آیا طبیعت و فرایندهای تثبیت شده در انسان جواب این اعمال خود سر را نخواهد داد، اگر به بیماری‌های نو پدید دقت كنیم، این بیماری‌ها حاصل تغییر رفتاری است كه بشر در حال انجام است. به نظر می‌رسد، با افزایش روز افزون اشكالات اختلال رفتاری كودكان و منحنی صعودی، افت تحصیلی آنها و ایجاد فرایندهای اشكال آموزشی. لازم است مسؤولین سلامت و پزشكان اطفال كه خط مقدم بهداشت کودکان می‌باشند همچنین همكاران روانپزشکان بخصوص روانپزشکان کودکان در مورد علل این اختلال رفتاری اشكالات آموزشی چاره‌ای بیندیشند.

اتیولوژی:

تحقیقات نشان می‌دهد؛ سرنخ این اشكالات و حتی معلولیت‌های می‌تواند به دلیل تغییر ساختاری و یا عملكردی در روند تكامل اعصاب كودكان باشد.توجه و تمركز دو عامل شروع و شاید نقش مهمی در كلیه این مشكلات داشته باشد.مهم‌ترین علل ایجاد اشكالات رفتاری؛ فرهنگ غلطی است كه از ابتدای تولد نوزادان انجام می‌دهیم: برای مثال به دلایل استفاده ناجور از یك مورد تكنولوژی این دو قرن اخیر اشاره می‌كنیم و خواهیم دید، گسترش عملكردی بد تكنولوژی، چه اشكالات بزرگی در روند تكامل اعصاب كودكان ایجاد می‌كنند. به دنبال این یافته‌ها ی تحقیقاتی مستدل، در آینده احتمالا با استفاده وسیع و نابه‌جا از امكانات دیجیتالی موجود و استفاده كردن وسایلی مثل موبایل و كامپیوتر تغییرا ت رفتاری وسیعی در كودكان ایجاد می‌شود.

 

عوارض استفاده از تكنولوژی در كودكان

در حال حاضر استفاده از یافته‌های علمی، در كودكان سنین بالای 4 سال نیز گسترش یافته است. معمولا والدین در مطب با افتخار چنین مطرح می کنند، دكتر این كودك 14 ماهه من حاضر نیست از پای بازی‌های كامپیوتر برای غذا خوردن بیاید، و مرتبا پشت کامپیوتر نشسته است بهتر است بدانیم استفاده نامناسب از تكنولوژی در كودكان علاوه بر صدمات بینایی كه این وسایل دیجیتالی در روند تكامل بینایی و توجه و تمركز كودك ایجاد خواهد نمود، فعالیت‌های فیزیكی مختلف كه لازمه تكامل سیستم حسی و حركتی كودك می‌باشد انجام می‌گیرد خصوصا در سنینی كه ضروری است كودكان بیشترین تحرك را داشته باشد.

محققین متوجه شدند، لایه‌های گوناگون از مسیرهای مختلف سیستم بینائی مغزی در فاصله زمانی متفاوت بعد از تولد، تكامل می‌یابند و همچنین این تكامل تحت تاثیر، اطلاعات مختلف نوری صورت می‌پذیرد؛ آستانه دیدن نوزادان نیز بیشتر از بالغین است.

در نوزادان مقدار رودوسپین 35 درصد بالغین است همچنین قسمت انتهایی سلول‌های استوانه‌ای كه مسئول نگهداری رودوپسین است بسیار كوتاه‌تر است و این پارامترها در40 هفتگی بعد از تولد كامل می‌شود (حدود 10 ماهگی) براساس مطالعات انجام شده مقدار انتقال سیگنال بینائی در نوزادان به اندازه بالغین است؛ طول ناحیه حساس به ماده شیمیایی در هر دو نوع رسپتوری بینائی، هم مخروطی و هم استوانه بسیار كوچكتر از بالغین می‌باشد و در دو سالگی به اندازه به بالغین می شود، نوزاد یك سیصد و پنجاهم فرد بالغ نتون جذب می‌كند. بدین معنی كه بقیه سیگنال‌ها كه قابل جذب برای نوزاد نیست، سیگنال‌های اضافی مخدوش كننده وبد می‌باشد كه نسبت آن برای شیرخواران در بهترین شرایط 18/1 می‌باشد، بدین معنی که سیگنال‌های مخدوش کننده دید 18 برابر برای شیرخواران بیشتر از بالغین است، مسئله بسیار مهم اینكه، تكمیل دید در سلول‌های استوانه‌ای از جلو به انتها و یا اطراف می‌باشد و این مسئله بدین معنی است که بمرور بر حسب نور مناسب برای سلول‌های استوانه‌ای در نوزادی تا ده ماهگی تكمیل شده و دقت دید به تکامل خواهد رسید.كلیه این مدارك نشان می‌دهد، به علت عدم بلوغی كه در سلول‌های استوانه‌ای در اوائل زندگی تا 10 ماهگی وجود دارد، باید در نظر داشت به علت داشتن فرصت بلوغ سلول‌های مخروطی برای دید رنگی که سلول‌های استوانه‌ای خود بخود از محیط، دارند، به اندازه کافی نوررنگی در لامپ‌ها وجود دارد و همچنین به دلیل اینكه مقدار سیگنال‌های نوری در نوزادان مثل بالغین وارد چشم می‌شود، ولی 360/1 آن برای نوزادان قابل دیدن است، اكثریت آنها به صورت noise یا اشكال بینایی خواهند

بود. در كودكان شیرخوار (به خصوص نوزادان) نباید مقدار نور به همان اندازه باشد كه در بزرگسالان استفاده می‌كنیم، حداقل ولتاژ مصرفی لامپ‌ها در كشورها ما حدود صد است، كودكان کم سن و شیرخوار در نورهای شدید بازی می‌كنند و یا شیر می‌خورند و یا حتی بیشتر زمان را در شب نشینی‌های طولانی بسر می برد.علی‌رغم اینكه انجام این اعمال باعث بروز نابینایی نمی‌شود ولی بعلت محدودیت بلوغ سلول‌های استوانه‌ای كه تا10 ماهگی طول می‌كشد و در این زمان است كه كاركرد سلول‌های استوانه‌ای تكامل می‌یابند. اگر در این فرصت در شب (تاریكی واقعی شبانه) فرصت بالغ شدن سلول‌های استوانه‌ای وجود نداشته باشد، با نورهای رنگی كه در شب‌ها خواهیم داشت به اضافه ضربه‌هایی كه به سلول‌های مخروطی هم در آن زمان خواهیم زد، (با توجه به اینكه در این سن ظرفیت نورگیری سلول‌های مخروطی کم است)، نه تنها فقط به این سلول‌ها بعلت كاربرد نور شدید رنگی (سیگنال‌های لازم برای سلول‌های مخروطی) در تکامل سلول‌های مخروطی ضربه خواهد زد بلكه ممكن است سلول‌های استوانه‌ای نیز تكامل نیابند، در حالی كه برای كاركرد این سلول‌ها چه برایReflex attention (توجه دقیق و فوری به یك موضوع یا برای جلب نظر یك مطلب به طور آنی) احتیاج داریم مسیرMagnocellular كه مستقیما ازرسپتورهای سلول‌های استوانه ای كشیده می‌شود تا هسته‌های Superior calliculos اگر این مسیر خوب عمل ننماید، جسم ویا شیئی كه لازم است به آن توجه شود، جلب نظر نخواهد كرد و در نتیجه، فرایندهای بعدی توجه و تمركز را از دست خواهیم داد.

ملاحظه می‌شود، اگر دوران شیرخوارگی به خصوص دوران نوزادی از نورهای شدید و آزار دهنده برای كودك و نوزاد خود استفاده كنیم، شاهد فرایندهای مشكل‌زای گوناگون؛ عدم توجه و تمركز كودك خود در زمان تحصیلی او باشیم كه شاید یكی از مهمترین عامل افت تحصیلی باشد، بنابراین در اصل پایه اولیه افت تحصیلی را در همان دوران شیرخوارگی بخصوص دوران نوزادی با این اعمال غلط و نابخردانه انجام خواهیم داد. در مقاله بعدی به دلایل تخریبی به کارگیری کامپیوتر و موبایل در سنین زیر 1 سال می‌پردازیم.

 

برچسب ها: شیرخوار، تكنولوژی، سیستم بینائی مغزی تعداد بازديد: 626 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز