Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 17:09

22
اسفند
اتـاق مشاوره

اتـاق مشاوره

پسري دو ساله دارم كه لباس‌هاي افراد خانواده و حتي كساني كه به خانه‌مان...

اتـاق مشاوره

 

 

رکسانا خوشابی

کارشناس ارشد مشاوره

 

 

پسری دو ساله دارم كه لباس‌های افراد خانواده و حتی كسانی كه به خانه‌مان می‌آیند را بالا می‌زند و آنها را چنگ می‌زند یا خودش را به آنها می‌مالد یا نیشگون می‌گیرد. لطفا ما را راهنمایی كنید كه چه باید بكنیم؟

 

 

اول باید مطمئن شوید كه پسرتان این كار را از فیلم یا كارتون یا كودكان اطراف یاد نگرفته باشد، چون كودك در این سن مانند طوطی است و به آسانی كارهایی را كه می‌بیند تقلید می‌كند. اگر این طور باشد لازم است منبع یادگیری را از او دور كنید و نگذارید همچنان آن را مشاهده كند. حتی اگر كسی باشد كه او را به روش بدنی تنبیه می‌كند ممكن است او نیز تنبیه كردن دیگران را بدین صورت یاد گرفته باشد و بخواهد انجام بدهد. از طرفی ممكن است كودكتان به هر دلیلی این كارها را برای جلب محبت اطرافیان انجام بدهد. گاهی اگر توجه شما به كودكتان زیاد باشد و وقتی مهمان می‌آید این توجه كم شود، یا توجه مهمان‌ها به اندازه توجه شما به كودكتان نباشد، او برای جلب توجه ممكن است دست به این كار بزند، چون متوجه شده است كه با این كارها به او بیشتر توجه می‌شود.

متاسفانه برخی كودكان به جای روش‌های جذب كننده و شیرین، از روش‌های خشن یا ناراحت كننده برای جلب توجه استفاده می‌كنند، چون واكنش برخی والدین در مقابل شیرین‌كاری فرزندانشان به اندازه كارهای خشن و ناراحت كننده نیست و كودك یاد می‌گیرد نظر آنها را با این نوع كارها جلب كند. شما باید به پسرتان یاد بدهید كه به جای نیشگون گرفتن یا چنگ زدن، چگونه نظر شما و دیگران را با انجام كاری خوب جلب كند، چون كودكان همین را نمی‌دانند و وقتی كودكتان كار خوب انجام می‌دهد باید او را تشویق كنید (منظور تشویق پولی یا كادویی نیست، این تشویق می‌تواند بوسیدن و بغل كردن او باشد یا دست زدن برای كارش).

مثلا لازم است به او بگویید برای دیگران سرود بخواند یا شكلات تعارف كند یا... این كار را وقتی مهمان نیست در منزل با او تمرین كنید. ادای مهمان را در آورید تا او برایتان شیرین كاری كند و او را تشویق كنید. تا جایی كه می‌توانید وقتی در حضور خودتان (نه مهمان) این كارها را انجام می‌دهد بی‌تفاوت بمانید و به كارتان ادامه دهید تا او متوجه شود كه با این كارها نظرتان جلب نمی‌شود. و بالاخره اگر با این شیوه‌ها موفق نشدید رفتار او را تغییر دهید برای یادگیری طرز رفتار به یك روانشناس كودك مراجعه كنید تا بررسی علمی‌تری روی رفتار‌های شما و كودكتان انجام دهد و روش مورد نظر را به شما آموزش بدهد.

 

 

نوه‌ای(دختر) دارم كه دو سال و شش ماهه است و در خارج از كشور زندگی می‌كند. وقتی من پیش آنها بودم، او راحت به دستشویی می‌رفت، ‌اما بعد از برگشت من،‌ باز با دخترم گاهی اوقات به دستشویی می‌رود، ‌ولی دو هفته‌ای است كه خیلی لجباز شده و دستشویی خود را نمی‌گوید و حتی به سختی پوشك او را عوض می‌كنند. دختر من چه باید بكند؟

 

 

كلا والدین باید منتظر باشند كه وقتی كودكشان آداب دستشویی رفتن را بلد است گاهی، اما نه بطور منظم شلوارش را خیس كند یا لجبازی‌هایی در دستشویی رفتن داشته باشد (حتی تا 5 یا 6 سالگی) خصوصا اگر خسته یا نگران باشد. این هم ممكن است كه ناراحتی و لجبازی نوه‌تان واكنشی باشد در مقابل رفتن و به اصطلاح از دست دادن شما. شاید شما وقت زیاد و محبت زیادی را به او اختصاص می‌دادید و رفتن شما باعث شده او ناراحت باشد. در این صورت نیاز است والدین، تا مدتی، زمان بیشتری را به او اختصاص دهند و مانند شما با او بازی كنند تا او هم بتواند رفتار دستشویی رفتن را موفقیت‌آمیز انجام بدهد. این امكان هم هست كه او از چیز دیگری ناراحت باشد كه نه شما و نه ما نمی‌دانیم. در این صورت والدین باید سعی كنند علت ناراحتی را بفهمند و آن‌را رفع كنند (تغییر منزل، تولد نوزاد دیگر، یك مهد كودك جدید یا... ممكن است علت آن باشد). حتی گاهی عفونت ادراری یا مشكلی در مثانه كودك باعث می‌شود كه او چنین واكنش‌هایی را نشان دهد كه حتما باید پزشك اطفال او را ببیند، اما اگر از نظر جسمانی سالم بود و این رفتار ادامه داشت بهتر است یك روانشناس كودك نوه‌تان را ببیند و نگرانی احتمالی او را تشخیص دهد.

 

 

 

دكتر حسین علیمددی

فلوی فوق تخصص گوارش كودكان

 

 

سلام. دختری 6 ماهه دارم كه شب‌ها خیلی ناآرام است. جدیدا خیلی شیطان شده و موقع خواب بی‌قرار است. دائم بیدار می‌شود و بهانه می‌گیرد. دكتر گفته ممكن است بدلیل دندان درآوردن او باشد،‌ اما این بی‌قراری او همیشگی است. لطفا بفرمایید دلیلش چیست و باید چكار كنم؟

 

 

بی‌قراری کودک علامتی است که می‌تواند علل متعددی داشته باشد. توجه به سایر علائم و نیز نتیجه معاینات برای تشخیص علت ضروری است. علل رایج یا مهم بیقراری در یک کودک 6 ماهه شامل شروع رویش دندان‌ها، عفونت ادراری، سوختگی ناحیه پوشک، عفونت گوش، آلرژی‌های گوارشی و ریفلاکس معده به مری هستند، اما باز هم تاکید می‌شود بی‌قراری کودک علامت مهمی است که بایدتوسط پزشک بررسی شود. در مورد کودک دلبند شما باتوجه به سن کودک، بیدار شدن‌های مکرر شبانه و بیقراری موقع خواب، ریفلاکس معده به مری در درجه اول مطرح است که لازم است برای درمان آن به پزشک مراجعه نمایید.

 

 

 

دكتر لادن گیاهی

متخصص تغذیه

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

 

دخترم دو هفته‌ای است كه 7 ماهه شده است. حریره بادام را شروع كرده‌ام. برای شروع كردن سوپ، بهتر است گوشت قرمز را اضافه كنم یا مرغ؟

 

 

از نیمه دوم ماه هفتم می‌توانید هر دو را استفاده بفرمایید. ارجحیتی نسبت به هم ندارند. می‌توانید گاهی از مرغ و گاهی از گوشت استفاده کنید. فقط باید کامل پخته شوند.

 

 

 

 

برلیانت بزرگمهر

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

 

 

دختر من 7 ماهه و 7100 گرم وزنش است. دكتر می‌گوید وزنش كم است، البته رفلاكس معده و آلرژی به گندم، بادام و مشتقات گاوی هم دارد و هویج هم نمی‌تواند بخورد، البته من شاغل هستم و شیر خودم و شیرخشك هم می‌خورد، لطفا مرا راهنمایی كنید كه چگونه وزنش را بالا ببرم كه دچار سوء تغذیه نشود؟

 

 

این خواننده محترم مجله در سوال‌شان مشخص نكرده بودند كه وزن هنگام تولد فرزندشان چقدر بوده است. چنانچه او به هنگام تولد از وزن طبیعی برخوردار بوده، به نظر نمی‌رسد كه در حال حاضر كمبود وزن داشته باشد. این مادر عزیز می‌توانند جهت حفظ سلامت، پیشگیری از سوء تغذیه و افزایش وزن و قدشان، برای او سوپ‌های مختلف با گوشت چرخكرده بدون چربی، یا مرغ تهیه نمایند و از انواع سبزیجات تازه در سوپ یا برنج شل استفاده كنند، ضمناً حبوبات را به صورت له شده یا پوره یا سوپ یا برنج مخلوط كنند. ایشان مطمئن باشند چنانچه تغذیه خودشان كافی و مناسب باشد، شیرشان از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار بوده و حتماً كودك‌شان وزن مناسب كسب خواهد نمود.

 

 

برچسب ها: مشاوره، عفونت ادراری، زندگی آنلاین، رویش دندان‌، آلرژی‌ تعداد بازديد: 597 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز