Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:47

23
بهمن
گريه و بی قراری شيرخواران

گريه و بی قراری شيرخواران

كودكان در مسیر رشد و نمو جسمی، روحی، حركتی و عاطفی خود، دردها ...

گريه و بی قراری شيرخواران

 

 

كودكان در مسیر رشد و نمو جسمی، روحی، حركتی و عاطفی خود، دردها، فشارهای روانی و بی‌مهری والدین روبرو می‌شوند. اغلب كودكان در واكنش به این دردها و اختلالات عكس‌العمل‌هایی مانند گریه‌، بیقراری، جیغ زدن و نق‌نق كردن كه یك پدیده طبیعی و حق مسلم آنها برای اعتراض به وضع موجود می‌باشد نشان می‌دهند. كودكان تمایل به استقلال دارند. این استقلال را باید شناخت و به استقلال او احترام گذاشت. عدم شناخت و سخت‌گیری والدین در اینگونه موارد تعادل شخصیتی كودك را به هم می‌زند.

 

 

قولنج شیرخواران

یكی از دلائل گریه نوزادان كولیك یا قولنج دوران شیرخوارگی است. اگر چه هنوز علت كولیك نوزادان مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد یكی از عوامل بروز كولیك گاز روده است، اما مهم این است كه شیرخوار درد دارد و باید به او كمك كرد. واژه كولیك به معنای اسپاسم یا گرفتگی دردناك عضلات است كه در روده یا شكم احساس می‌شود كه منجر به گریه مداوم نوزاد می‌شود كه ظاهراً در غیر از این مواقع نوزاد سالم، خیلی خوب شیر می‌خورد و وزن او در پایش رشد طبیعی است. حدود 20درصد شیرخواران به كولیك مبتلا می‌شوند. كولیك معمولا به مدت 3 ساعت و 3-4 بار در هفته اتفاق می‌افتد كه معمولاً از2-4 هفتگی شروع و تا سه ماه طول می‌كشد و هنوز معلوم نیست چرا هنگام غروب یا شب گریه می‌كنند.

شیرخوار خیلی سخت آرام می‌شود، هنگام گریه نوزاد پشت خود را قوس می‌دهد و پای خود را به سمت شكم می‌برد. گاهی اوقات بیقراری نوزاد باعث اذیت و ناراحتی شما می‌شود. از همكاری و مساعدت دیگران غافل نشوید. نوزاد را به دیگری (پدر یا مادر خود) بسپارید. ماساژ دورانی شكم نوزاد با آرامش توسط پدر بسیار تسكین دهنده است. شاید یك موزیك یا یك فنجان چای و قهوه به شما آرامش بدهد. انرژی خود را احیاء كنید و مجدداً‌ به اتاق كودك بروید و او را در آغوش بگیرید. هنوز داروی خاصی برای برطرف كردن كولیك شیرخواران معرفی نشده است. كولیك به خودی خود و بطور ناگهانی از بین می‌رود. تجویز روزی دو قاشق چایخوری عرق نعنا توصیه می‌شود. اگر داروی دیگری مصرف می‌كنید با پزشك خود مشورت كنید.

 

 

گرسنگی

شیرخواران معمولاً یك ساعت بعد از تغذیه با شیر مادر ناآرامی می‌كنند. این ناآرامی ممكن است بخاطر گرسنگی بوده و در اثر شیر دادن، كودك آرام می‌شود. اگر از گرسنه بودن مطمئن نیستید او را بلند كنید و در آغوش بگیرید و راه بروید. اگر گریه ادامه داشت به او شیر دهید.

 

صدای بلند یا نور زیاد

صداهای بیش از اندازه بلند مانند تلفن، تلویزیون، نور خیره كننده، حضور در اجتماعات یا مهمانی‌ها آرامش شیرخوار را مختل می‌كند، حتی محصور شدن در بین كوهی از اسباب‌بازی نیز می‌تواند برای نوزاد ایجاد تنش كند. این هوشیاری والدین است كه دقیقاً مراقب حساسیت شیرخوار خود باشند و پی به علت اصلی بیقراری ببرند.

 

مشاجره والدین

شیرخواران تنش و مشاجره والدین را احساس می‌كنند. این باعث نگرانی و بیقراری آنها می‌شود. بهتر است مشاجرات خانوادگی به بعد از خواب او موكول شود. قرار گرفتن بیش از اندازه در یك وضعیت ثابت روی صندلی یا گوشه‌ای از اتاق می‌تواند سبب خستگی و كسالت شیرخوار شود، بنابراین بهتر است او را حركت و نوازش دهید. گاهی اوقات شیرخواران در گردش با ماشین با خانواده به خواب می‌روند و آرامش دارند. اگر فرصت این كار را ندارید لااقل با او صحبت كنید و آواز و شعر بخوانید. كودكان از بودن در كنار شما، دیدن شما و صدای شما، لذت می‌برند.

 

درجه حرارت مناسب

درجه حرارت مناسب اتاق شیرخواران 25-26 درجه حرارت مرطوب می‌باشد. چنانچه شیرخوار پوشش محكم به بدن داشته باشد چون در ابتدای شیرخوارگی تنظیم درجه حرارت بدن تكامل نیافته است در مواقع گرما و سرما بی‌قراری می‌كند. در این صورت با توجه به این نكته برای آرامش كودك كمك كنید.

 

اختلالات شنوایی

در مسیر تكامل تكلم كودكان ممكن است اختلالات شنوایی نیز باعث جیغ كشیدن كودك شود، چون كودك نمی‌تواند نیازهای خود را به طور طبیعی بیان كند، با جیغ زدن جلب توجه می‌كند و جلب توجه بیشتر نزد او شرطی می‌شود. سعی كنید با توجه به معاینات شنوایی سنجی با او صحبت كنید.

 

پس سخن را كوتاه كنیم

كودكان گل‌های زیبای زندگی هستند. چنانچه ریشه این گل‌ها با روابط عاطفی والدین، مهربانی و نوازش كودك محكم شود، عطر این گل‌ها سال‌های سال محیط خانواده را شاد و معطر می‌كند.

برچسب ها: اختلالات شنوایی، شیرخوارگی، زندگی آنلاین، مشاجرات خانوادگی تعداد بازديد: 607 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز