Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:10

7
بهمن
هيپوتيروئيدی در كودكان

هيپوتيروئيدی در كودكان

غربالگري نوزادان براي هيپوتيروئيدي مادرزادي در بيشتر كشورهاي پيشرفته...

هيپوتيروئيدی در كودكان

 

 

غربالگری نوزادان برای هیپوتیروئیدی مادرزادی در بیشتر كشورهای پیشرفته انجام می‌شود در ایران نیز حدود 5 سال است كه غربالگری كم‌كاری تیروئید نوزادان اجرا می‌شود انجام كار با آزمایش T4 و TSH صورت می‌گیرد هیپوتیروئید مادرزادی یا دیس‌ژنری تیروئید به مواردی اطلاق می‌شود كه در آن غده تیروئید هیپوپلاستیك (كم‌كار )یا بطور كلی آژنری(فقدان تیروئید) موجود باشد.

در اغلب نوزادان با هیپوتیروئید اولیه T4 سرم پائین 7-10 دسی‌لیتر بر میلی‌متر جیوه طبیعی و غلظت TSH بالا است. در 3-5 روزگی تولد T4 كمتر از 9 دسی‌لیتر بر میلی‌متر جیوه و TSH بیشتر از 20 دسی‌لیتر بر میلی‌متر جیوه هیپوتیروئیدی مطرح می‌شود این غربالگری توسط وزارت بهداشت با همكاری سازمان بهزیستی كشور در حال انجام است در اكثر موارد نوزادان مبتلی به هیپوتیروئیدی مادرزادی كه در برنامه غربالگری تشخیص داده می‌شود علت اصلی دیس‌ژنری تیروئید است شیوع آن 4000/1 و در 3/2 این نوزادان احتمالا قسمتی از تیروئید موجود است و در آنها درجاتی متفاوت از كمبود هورمون تیروئید به چشم می‌خورد T3 طبیعی یا نزدیك به طبیعی و T4 پایین وجود باقیمانده تیروئید را مشخص می‌كند در دختران شایع‌تر و به نسبت دو برابر پسران می‌باشد موارد فامیلی نادری نیز تشخیص داده شده است این عارضه در مبتلایان به سندرم داون شیوع بیشتری دارد.

اغلب نوزادان دیس‌ژنری تیروئید بدون علت‌اند ولی ممكن است تعدادی از علائم هیپوتیروئیدی را در هفته‌های اول زندگی پیدا كنند ولی تنها حدود 5 درصد این نوزادان با معیارهای كلینیكی قبل از تشخیص به روش غربالگری قابل شناسائی هستند علائم و نشانه‌های هیپوتیروئیدی مادرزادی معمولاً 6-12 هفته یا بیشتر طول می‌كشد برای هر نوزادی كه زردی فیزیولوژیك آن طولانی شده یا علائمی مانند هیپوترهی بزرگی فونتانل خلقی بیش از یك سانتیمتر، مشكل شیر خوردن یا دیسترس تنفسی هنگام تغذیه داشته باشد هیپوتیروی را می‌توان مطرح كرد نشانه‌های مشخص معمولاً در هفته‌های اول ظاهر می‌شود در بافت‌های زیرجلد و زبان توده پیشرونده میكزدم قابل تشخیص است كه زبان ضخیم و بزرگ می‌شود كنترل بزاق مشكل خواهد بود صدای گریه به علت میكزدم طناب‌های صوتی خشك است هیپوتونی عضلانی، فتق نافی، یبوست و برادیكاروی مشاهده می‌شود انتهاها سرد و رنگ پریده و اختلال رشد در طول چند ماه ظاهر می‌شود.

 

هیپوتیروئیدی مادرزادی زودگذر

هیپوتیروئیدی مادرزادی ممكن است عارضه‌ای زودگذر باشد و برای مدتی بعد از تولد ظاهر شود و به علت مصرف مواد گواتروژنیك توسط مادر و گذشتن این مواد از جفت و رسیدن آن به جنین باشد از جمله تجویز ید در درمان تیروتوكسیكوز مادر كه جنین بطرز غیرعادی نسبت به ید حساس است از جمله موارد دیگری كه موجب هیپوتیروئیدی زودگذر می‌شود داروهای سولفونامید و مشتقات هماتنیك حاوی کبالت است. درمان هیپوتیروئیدی با هورمون تیروئید انجام می‌شود تیروكسین داروی انتخابی است زیرا قدرت یكنواخت و جذب قابل اعتماد دارد و بهترین راهنما برای درمان این بیماران اندازه‌گیری سرمی T4 و TSH خون می‌باشد.

برچسب ها: غربالگری نوزادان، زندگی آنلاین، مادرزادی تعداد بازديد: 589 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز