Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:27

20
دی
جلوگیری از شکستگی استخوان در کودکان

جلوگیری از شکستگی استخوان در کودکان

کودکانی که مواد لبنی کمتری مصرف مي‌کنند، تراکم استخوانی کمتری داشته...

جلوگیری از شکستگی استخوان در کودکان

 

 

کودکانی که مواد لبنی کمتری مصرف می‌کنند، تراکم استخوانی کمتری داشته و نسبت به سایر کودکان، استخوان‌هایشان بیشتر در معرض شكستگی قرار دارد. از آنجا که یک رژیم غذایی بد در کودکان می‌تواند منجر به افزایش احتمال شکستن استخوان در کودکان شود، به والدین توصیه می‌شود کودکان را به مصرف سه وعده شیر و سایر مواد لبنی در روز تشویق کنند.

شکستگی استخوان در کودکی از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا زمانی که قسمتی از استخوان دارای شکستگی است، مواد مغذی صرف بهبود آن ناحیه می‌شوند و نمی‌توانند استخوان‌های سایر قسمت‌ها را تقویت کنند. به همین دلیل استخوان‌ها بسیار آسیب پذیر می‌شوند. امروزه فقط بخشی از افراد (12 درصد پسران و 32 درصد دختران) کلسیم کافی برای افزایش تراکم استخوان و کاهش آسیب‌پذیری استخوان‌ها دریافت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که در حال حاضر، پسران 32 درصد و دختران 56 درصد بیش از 40 سال پیش دچار شکستگی می‌شوند.

 

 

چاقی و شكستگی استخوان

الگوی غذایی کودکان امروزی و افزایش چاقی در آنها نیز با افزایش احتمال شکستگی استخوان بی‌ارتباط نیست. در گذشته، مصرف شیر در کودکان 4 برابر بیش از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا بود، اما امروزه مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در کودکان 2 برابر بیش از شیر است. آمار چاقی در بین کودکان نیز افزایش یافته است و آمارها نشان می‌دهند که شکستگی استخوان در کودکان چاق بیش از سایر کودکان اتفاق می‌افتد. ضعف استخوان‌ها و یکبار شکستگی آنها نیز می‌تواند شکستگی‌های بعدی را به دنبال داشته باشد. همین مسئله تاثیرات بسیار منفی در رشد کودکان و تراکم استخوان آنها خواهد داشت.

 

هیچگاه برای سلامت و استحكام استخوان‌ها دیر نیست!

هر چند که استخوان‌ها از 9 تا 14 سالگی دوران مقاوم شدن خود را طی می‌کنند، اما برای افزایش سلامت و استحکام آنها هیچگاه دیر نیست. والدین در جلوگیری از شکستگی استخوان نقش بسیار مهمی ‌دارند. با تشویق کودکان به مصرف شیر و سایر مواد لبنی، حذف تنقلات مضر از برنامه غذایی آنها و افزایش فعالیت‌های بدنی می‌توان از این مشکل جلوگیری نمود. تغییرات کوچک امروز می‌توانند منافع بزرگی در آینده برای فرزندان شما داشته باشند.

کودکان و نوجوانان برای داشتن استخوان‌هایی سالم به روزی سه وعده لبنیات و حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی نیاز دارند. از آنجا که معمولا نوجوانان گرایش زیادی به برخی مواد غذایی ناسالم مثل نوشابه‌های گازدار پیدا می‌کنند، تشویق و رویه خانواده می‌تواند در بهبود تغذیه آنها بسیار موثر باشد.

 

راهکارهایی ساده برای جلوگیری از شکستگی استخوان در کودکان

 فعال شوید! ورزش‌هایی مانند فوتبال، پیاده‌روی و طناب زدن استخوان‌ها را تقویت می‌کنند. ورزش در داشتن وزنی متعادل نیز بسیار موثر و مهم است.

 فرزندتان را تشویق کنید در خانه یا مدرسه شیر بخورد. خیلی از مدرسه‌ها شیرهای کم چرب یا شیرهای میوه‌ای برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند.

 بپرسید و ببینید که آیا در مدرسه به فرزند شما در زمینه تغذیه و سلامت آموزشی داده می‌شود یا خیر. آموزش در این زمینه کودکان را از خواص مواد غذایی آگاه کرده و آنان را به ورزش کردن تشویق می‌کند.

 با اضافه کردن شیر و مواد لبنی به برنامه غذایی خود، سعی کنید برای فرزندتان الگوی خوبی باشید. اگر شما شیر بخورید، فرزند شما میل بیشتری برای اینکار پیدا می‌کند.

 میان وعده‌هایی با پنیر و ماست برای فرزندتان تهیه کنید. همچنین می‌توانید از این دو ماده غذایی در پخت بسیاری از غذاها استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که تغییرات کوچک امروز، می‌توانند تاثیرات بزرگی بر زندگی فرزندان ما در آینده بگذارند.

 

 

برچسب ها: تغذیه، چاقی، شكستگی استخوان، نوشابه‌های انرژی‌زا تعداد بازديد: 669 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز