Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:29

20
دی
دل دردهای نوزادان

دل دردهای نوزادان

چه اتفاقي در سيستم گــوارش كودك‌تـــان رخ مي‌دهد كه دچار دل درد مي‌شود...

دل دردهای نوزادان

 

 

چه اتفاقی در سیستم گــوارش كودك‌تـــان رخ می‌دهد كه دچار دل درد می‌شود؟

 

سیستم گوارش نوزاد شما، هنوز با دنیای بیرونش سازگار نشده و فرایند گوارش به نرمی و راحتی انجام نمی‌شود. پدر و مادرهایی كه به تازگی صاحب فرزندی شده‌اند، با مشاهده دل دردهای نوزادشان نگران و هراسان می‌شوند، اما كم‌كم یاد می‌گیرند كه با این مسأله چگونه كنار بیایند و چگونه آن را درمان كنند.

در چند ماه نخست زندگی، نوزاد معمولاً مقدار اندكی از شیری را كه نوشیده بالا می‌آورد و این اتفاق مدت كوتاهی پس از شیر خوردن رخ می‌دهد. شاید به نظرتان برسد كه او تمام شیری را كه خورده بالا آورده است، اما اینطور نیست. بزاق دهان نوزاد با آن شیر تركیب می‌شود و مقدار آن بیشتر به نظر می‌رسد. بالا آوردن شیر در نوزادان تقریباً یك مسأله عادی است و فقط در برخی موارد نیاز به درمان دارد. اگر نوزادتان به خاطر آن اذیت نمی‌شود، بهتر است شما نیز دچار استرس و نگرانی نشوید.

عضله اِسفنكتر (دریچه) بین معده و مری نوزاد هنوز بالغ نشده است و باعث می‌شود كه شیر از معده به سمت بالا بیرون بپرد. این مشكل معمولاً تا شش ماهگی برطرف می‌شود و این عضله تقویت می‌شود.

بعد از هر بار شیر دادن به او، حتماً آروغ‌اش را بگیرید. هیچ‌گاه به نوزاد‌تان فشار وارد نكنید كه حتماً مقدار بیشتری شیر بنوشد. نیم ساعت بعد از شیر دادن به او، او را در حالت صاف نگه دارید تا غذایی كه خورده كاملاً پایین برود.

در صورت ناراحتی نوزاد، حتماً مسأله را با پزشكش در میان بگذارید، ممكن است از بیماری رفلكس اسید معده رنج ببرد و نیاز به درمان داشته باشد.

 

یبوست

بسیاری از نوزادان نیز دچار یبوست می‌شوند. در این حالت عمل دفع بسیار سخت و با درد همراه است. حتی برخی از آنان فقط هفته‌ای یكبار دستشویی بزرگ می‌كنند. شروع خوردن غذاهای جامد، تغذیه با شیر خشك و حتی تغییر رژیم غذایی مادر می‌تواند عامل یبوست نوزادان باشد. میزان مایعات دریافتی بدن نوزاد را بیشتر كنید. بعد از دو ماهگی هر روز مقداری آبمیوه به او بدهید (1-2 بار در روز). آب سیب بسیار مناسب است. غذاهای جامدی كه حاوی فیبر بیشتری هستند، برای آنها مناسب‌ترند. در صورت تشدید مشكل به پزشك مراجعه كنید.

 

حالت تهوع و استفراغ

تعداد نوزادانی كه در نخستین سال پس از تولدشان، اصلاً بالا نمی‌آورند و دچار دل به هم خوردگی و استفراغ نمی‌شوند، اندك است؛ لذا خود را آماده كنید تا با این مسأله راحت‌تر كنار بیایید. بعد از تولد، استفراغ كردن نوزاد می‌تواند در اثر عفونت ویروسی كه با حالت تهوع همراه است، باشد. در چنین مواقعی نوزاد دچار اسهال، تب و احساس ناراحتی و بی‌قراری نیز می‌شود. اگر به نظر می‌رسد كه نوزادتان دچار عفونت ویروسی شده است، قبل از شیر دادن، او را به مدت یك ساعت صاف نگه دارید. قبل از 4-6 ماهگی هم اصلاً به او غذاهای جامد ندهید. اگر نوزادتان سایر علائم عفونت مثل تب بالا، كم‌آبی بدن و بی‌قراری شدید را از خود بروز می‌دهد، حتماً به پزشك مراجعه كنید. اگر استفراغ نوزادتان به رنگ سبز یا زرد است و یا در آن رگه‌های خونی دیده می‌شود، مسأله را حتماً با پزشك در میان بگذارید. اگر نوزادتان هر روز بیش‌تر از 6 تا 8 بار دستشویی بزرگ می‌كند، یعنی به اسهال دچار است. این حالت می‌تواند با استفراغ، دل درد و تب نیز همراه باشد.

 

برچسب ها: اسید معده، سیستم گوارش، عفونت ویروسی تعداد بازديد: 566 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز