Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:25

20
آذر
اسپری های بينی هوای تنفسی درمانی

اسپری های بينی هوای تنفسی درمانی

امروزه با شيوع انواع حساسيت‌ها در كودكان و بزرگسالان داروهاي مختلفی ...

اسپری های بينی هوای تنفسی درمانی

 

 

امروزه با شیوع انواع حساسیت‌ها در كودكان و بزرگسالان داروهای مختلفی برای آنها تجویز می‌شود. حساسیت‌ها ممكن است در دستگاه‌های مختلف بدن و با علائم مختلف ظاهر شوند؛ مثلاً در پوست به صورت كهیر، در دستگاه گوارش به صورت درد شكم و به‌خصوص در اثر آلرژن‌هایی مانند آلودگی هوا و پولن‌های گیاهی، زمینه خانوادگی و فردی در دستگاه تنفس به صورت آبریزش بینی، عطسه، سرفه و تنگی نفس و در موارد شدید به شکل آسم. برای درمان حساسیت‌ها اشكال مختلف دارویی مانند شربت، قرص، موضعی لوسیون یا پماد تجویز می‌گردد. یكی از این اشكال كه كاربرد آن راحت است و اخیراً زیاد مصرف می‌شود، اسپری‌های بینی است كه انواع مختلفی دارد.

 

اسپری بینی برای رفع احتقان بینی و سرماخوردگی

این نوع اسپری در رفع علائم سرماخوردگی بسیار مؤثر است. احتقان و آبریزش بینی از شایع‌‌ترین علائم سرماخوردگی است و با مصرف این اسپری‌ها این علائم موقتاً و به سرعت برطرف می‌شوند. به دو شكل است. اسپری ضد احتقان بینی به علت داشتن تركیبات ضد احتقان عروق خونی بینی را تنگ كرده و التهاب و احتقان بهبود یافته و راه بینی باز می‌شود. این دارو اثر موقت دارد و نباید بیش از

 5-3 روز یا به مدت طولانی مصرف شود؛ در غیر این صورت مخاط بینی آسیب می‌بیند و آبریزش بینی بیشتر می‌شود. علاوه بر این، حساسیت فرد كاهش می‌یابد.

 

 

اسپری حاوی آنتی هیتسامینیك

هیستامین که در بدن به طور طبیعی تولید می‌شود، باعث بروز واكنش‌های آلرژیك در بدن افراد می‌گردد. آنتی‌‌هیستامینیك در التهابات آلرژیك وقفه ایجاد می‌کند و در نتیجه علائم كاهش می‌یابند.

 

اسپری‌های محتوی تركیبات كورتن

معروف‌ترین اسپرهای استنشاقی هستند كه برای التهابات شدید و علائم سینوزیت آلرژیك مصرف می‌شوند و با كاهش التهابات مخاط، آبریزش بینی، عطسه، سرفه و... به طور موقت از بین می‌رود. مصرف این نوع اسپری نیاز به تجویز پزشك دارد.

 

اسپری بینی طبیعی

آب نمك یا «نورمال سالین» كه بدون نسخه ارائه می‌شود، محلول نمكی با غلظت معین بدون هیچ‌گونه ماده دارویی است که فقط برای مرطوب نگاه‌داشتن سطح داخل بینی به كار می‌رود. این محلول احتقان بینی را كاهش داده و عواملی مانند گردوغبار را كه باعث تحریك بینی می‌شود، از بین می‌برد و باعث بهبودی سینوس‌ها می‌گردد. بهتر است این محلول نمكی با غلظت معین تهیه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

آثار جانبی مصرف اسپری‌ها

عوارض شایع شامل سوزش موقت، خشكی بینی، عطسه و... است كه معمولاً نگران‌كننده نیستند. سایر عوارض جدی كه البته نادر هستند، عبارتند از: افزایش ضربان قلب، تهوع، سردرد، سرگیجه، لرزش، تعریق، ضعف شدید، خارش صورت و گلو كه در این صورت اسپری باید قطع شود. افرادی كه دارای فشارخون بالا، ناراحتی قلبی، دیابت یا مبتلا به بیماری تیروئید و پروستات هستند، اسپری‌های كورتن و آنتی‌هیستامینیك نباید مصرف کنند.

 

 

روش استفاده از اسپری‌های بینی

اسپری بینی را باید طبق دستورالعمل داخل جعبه استفاده كرد. ابتدا بینی را خالی كرده، قبل از مصرف سوراخ دیگر بینی را با انگشت به آرامی نگه دارید و همان طور که سر خود را بالا نگاه داشته‌اید، سوراخ اسپری را مقابل سوراخ بینی گرفته و آن را به آرامی داخل بینی فشار دهید و چند بار هوا را درون بینی بكشید (مثل اینکه می‌خواهید گلی را بو كنید) تا مطمئن شوید دارو به انتهای بینی رسیده است. هوا را به سرعت از بینی خارج نكنید تا دارو در بینی بماند. این كار را در مورد سوراخ دیگر بینی نیز تكرار كنید. دارو باید طبق دستور پزشک و به دفعات توصیه‌شده مصرف شود. پس از مصرف، نوك اسپری را تمیز کرده و درپوش را روی آن قرار دهید.

 

انواع اسپرهای بینی

اسپری‌های ضدحساسیت برای بیماران مبتلا به تنگی نفس و آسم كه انواع مختلف دارد و با دستورالعمل و دستور پزشك مصرف می‌شود.

اسپری انسولین برای بیماران دیابتی كه چون مقدار مصرف كاملاً معلوم نیست، مصرف چندانی ندارد.

 

 

 

برچسب ها: آسم، سرماخوردگی، سرگیجه، تنگی نفس، زندگی آنلاین، یماران دیابتی تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز