Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:03

27
شهریور
ريزش مو در كودكان

ريزش مو در كودكان

ريزش مو نه تنها در بزرگسالان بلكه در كودكان نيز رايج است. كودكان زيادي با...

ريزش مو در كودكان

 

 

ریزش مو نه تنها در بزرگسالان بلكه در كودكان نیز رایج است. كودكان زیادی با ریزش مو مواجه هستند و طبق آمار، حدود 3 درصد از كودكان از ریزش مو و یا كچلی رنج می‌برند. متأسفانه این مشكل بسیار جدی است و بدون از دست دادن زمان باید علت بیماری تشخیص و درمان شود.ریزش مو در کودکان می‌تواند مادرزادی ویا اکتسابی باشد.

 

 

علل و درمان ریزش مو در كودكان

دلایل ریزش مو در كودكان عموماً ناشی از شرایط جسمانی كودكان است اگرچه تغذیه نامناسب نیز می‌تواند یكی از دلایل ریزش مو در كودكان باشد. علل مهم ریزش مو اکتسابی در كودكان عبارتند از: عفونت‌های قارچی سر، ریزش مومنطقه‌ای، ریزش موتلوژن و تریكوتیلومانیا. در اینجا به هر یك از آنها نگاهی می‌اندازیم.

 

عفونت قارچی پوست سر

عفونت‌‌های قارچی پوست سر می‌توانند موجب ریزش مو شوند. این نوع از عفونت قارچی بصورت  پوسته پوسته شدن پوست سرتا ضایعات التهابی شدید بروز می‌کند. معمولاً پزشك در این شرایط برای تأیید، آزمایش قارچ شناسی انجام می‌دهد و پس از تأیید آزمایشات، داروهای ضد قارچ تجویز می‌كند. شامپوهای ضد قارچ به كاهش عفونت كمك و از گسترش آن جلوگیری می‌كنند. احتمال سرایت آن به دیگران نیز وجود دارد. بنابراین باید به كودك خود آموزش دهید كه از به اشتراك گذاشتن وسایل شخصی خود با دیگران خودداری كنند.

 

 

ریزش موی تلوژن

هنگامی كه كودك از استرس شدید ناشی از موقعیت‌های استرس‌زا مانند مرگ والدین و یا افراد نزدیک رنج می‌برد، دچار ریزش مو می‌شود. تب بالا، بیماری سخت و جراحی نیز از دیگر علل این ریزش مو هستند كه در آن تغییرات ممكن است منجر به طاسی جزئی و یا طاسی كامل شود. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. ریزش مو معمولا 2-3 ماه بعد از واقعه استرس‌زا ایجاد می‌شود. هنگامی كه كودك از شرایط استرس‌زا خارج شود به تدریج وضعیت موهای او به شرایط نرمال باز می‌گردد، ولی این امرممکن است حدود یك سال و یا بیشتر طول بكشد.

 

كمبود تغذیه‌ای

یكی از دیگر علل ریزش مو در كودكان كمبود‌های تغذیه‌ای است. كمبود بیوتین یا (ویتامین H ) می‌تواند منجر به ریزش مو شود. كمبود روی، سلنیوم، آهن نیز منجر به از دست دادن مو می‌شود. گاه مصرف زیاد ویتامین A از علل ریزش مو در كودكان است.

 

 

آلوپسی آره آ‌تا (ریزش مو منطقه ای)

این یک بیماری خودایمنی وغیر مسری است و معمولا تكه‌ای گرد و یا بیضی شكلی بدون مو بر روی پوست سر بوجود می‌آید بطوریكه  فولیكول‌های مو در این بیماری آسیب دیده و مو دچار ریزش می‌شود. این بیماری معمولا علامتی ندارد و خیلی از اوقات بصورت اتفاقی توسط والدین دیده می‌شود .هیچ شكل خاصی از درمان برای پیشگیری از آن به طور كامل وجود ندارد ولی با داروهای مناسب می‌‌توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری كرد. در برخی از موارد شدیدتر کل موهای سر و حتی موهای بدن كودك نیز می‌ریزند. پزشكان معمولاً داروهای كورتون را تجویز می‌كنند كه به صورت پماد، محلول و یا ژل در منطقه طاس استفاده می‌شود. علاوه بر این گاه نیز درمان با استروئید مینوكسیدیل صورت می‌گیرد. مصرف آنترالن نیز می‌تواند رشد موها را موجب می‌شود. رشد موهای مجدد حداقل 2 ماه طول می‌كشد.

 

تریكوتیلومانیا

در این وضعیت کودک بطور ناخودآگاه موهای خود را می‌کند. در اغلب موارد کودک تحت یک استرس روحی_ روانی است و یا مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی مثل وسواس، افسردگی و... است. اولین قدم در درمان این نوع ریزش مو، مراجعه به روانپزشك و یا مشاور و درمان استرس كودك است. پیش آگهی این نوع ریزش مو در کودکان خوب است.

 

كم‌كاری و پرکاری تیروئید

كودكانی كه از اختلال عملکرد  تیروئید رنج می‌برند، اغلب به ریزش مو دچار می‌شوند. وقتی كه غده تیروئید پرکار یا کم کار است، سوخت‌وساز بدن نامنظم می‌شود. با یك آزمایش خون می‌توان اختلال عملکرد تیروئید را تشخیص داد. توجه داشته باشید كه به‌طور كلی موهای نوزادان پس از تولد دچار ریزش می‌شود و موهای جدیدی جایگزین آن می‌شود و این امر كاملاً طبیعی است. بیش از حد شانه زدن و یا شستن موها نیز موجب شكستگی و تضعیف ریشه موها می‌شود. هرگاه كودك شما دچار ریزش مو شد وحشت نكنید چرا كه در اكثر موارد این شرایط موقتی خواهد بود و پس از مدت كوتاهی برطرف می‌شود. فقط كافی است پیگیر باشید و البته اصول اولیه بهداشت را به كودكان خود بیاموزید.

برچسب ها: ریزش مو، ویتامین A، علل ریزش مو، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 691 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز