Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:14

24
شهریور
حساسيت كوچولوها

حساسيت كوچولوها

اگر والدين كودكي هستيد كه به حساسيت غذايي دچار است، دردسرهاي‌تان...

حساسيت كوچولوها

 

 

مامان، نمی‌توانم اینو بخورم؟

اگر والدین كودكی هستید كه به حساسیت غذایی دچار است، دردسرهای‌تان در روزهای تعطیلات بیشتر می‌شود. حتی اگر فرزند شما به این وضعیت دچار نباشد، حتما در میان دوستان و همكلاسی‌هایش این مشكل وجود دارد و همیشه كسی هست كه باید نگران غذاخوردن او بود. همه می‌دانیم كه حساسیت‌های غذایی این روزها در بین مردم بیشتر شده است، ولی از علت آن به‌طور دقیق آگاه نیستیم. طبق پژوهش‌های اخیر، میزان حساسیت‌های غذایی در میان كودكان زیر 18 سال در آمریكا نسبت به آنچه كه متخصصان انتظارش را داشتند، دو برابر شده است. 8 درصد از جمعیت كل آمریكا به حساسیت غذایی دچارند و حدود 6 میلیون كودك آمریكایی از این مسأله رنج می‌برند. كودكان كم‌سن و سال‌تر با انواع خفیف‌تر این حساسیت‌ها مواجه می‌شوند و با افزایش سن‌و سال، حساسیت آنها نیز شدت می‌یابد.

اگر فكر می‌كنید كودك شما نیز به حساسیت غذایی دچار است، به نكات زیر توجه كنید:

ابتدا باید با علائم و نشانه‌های حساسیت آشنا باشید و آنها را تشخیص دهید. در حساسیت غذایی كودك چند دقیقه پس از خوردن غذایی خاص شروع به بروز برخی واكنش‌ها می‌كند و علائمی از خود نشان می‌دهد؛ مثل تورم دهان و گلو، خس‌خس كردن، مشكل در نفس كشیدن، كهیر، خارش پوست، رنگ پریدگی و برخی علائم دیگر. اگر كودكتان به این وضعیت دچار شده است، سریعاً به پزشك مراجعه كنید.

 

قبل از آزمایش كمی فكر كنید

آزمایش‌های مربوط به حساسیت‌های غذایی فقط وقتی ضروری هستند كه كودك شما در برابر برخی غذاهای خاص واكنش نشان دهد. اگر خود یا همسرتان به حساسیت غذایی دچار هستید، دلیل نمی‌شود كه حتما فرزندتان نیز دچار آن باشد.

 

 

به برچسب محصولات غذایی توجه كنید

اگر تشخیص داده‌اید كه كودك‌تان به ماده غذایی خاصی حساسیت دارد، باید به برچسب محصولات غذایی بیشتر توجه كنید. تمام مواد غذایی حساسیت‌زا نیستند. روی محصولات غذایی قید می‌شود كه در تهیه آن از چه نوع ماده حساسیت‌زا استفاده شده است. غذاهای بسته‌بندی شده اگر حاوی یكی از غذاهای حساسیت‌زا باشند، باید حتماً در برچسب‌شان این مساله قید شود. اگر در مورد حساسیت‌زا بودن و نبودن محصولی كه در حال خریدش هستید شك دارید، آن را نخرید و به سراغ انواع مطمئن‌تر آن بروید.

 

 

چند نكته برای ایمنی بیشتر

برای آنكه از بروز واكنش‌های خطرناك آلرژیكی در فرزندتان جلوگیری كنید:

بعد از دست زدن به ماده غذایی حساسیت‌زا، پوست او را با آب و صابون بشوئید (ژل‌های آنتی باكتریال كافی نیستند).

كودكی كه به حساسیت غذایی دچار است، همواره باید 2روز آمپول اپی‌نفرین همراه داشته باشد.

سعی كنید سالم‌ترین مواد غذایی را به عنوان غذاهای میان وعده برای وقتی كه كودك‌تان در منزل نیست به او بدهید.

 

 

مواد غذایی حساسیت‌زا

شیر، تخم‌مرغ، بادام زمینی، آجیل‌های درختی (مثل بادام و گردو)، گندم، سویا و ماهی

 

 

مصرف ویتامین‌ها و مكمل‌ها

اگر كودك من تغذیه متعادل و متناسبی داشته باشد، باز هم نیاز به مصرف ویتامین‌ها دارد؟

پاسخ كوتاه به این سوال خیر است. برای توضیحات بیشتر، كودكانی كه خوش‌خوراك هستند اما در برنامه غذایی‌شان ویتامین‌های كافی گنجانده نشده است، نیاز به مصرف برخی ویتامین‌ها و املاح ضروری دارند. اما برای آنهایی كه هیچ محدودیتی در برنامه غذایی‌شان ندارند، نیازی به دریافت مولتی‌ویتامین‌های روزانه نیست. مصرف مكمل‌های ویتامین D برای نوزادان، حتی اگر از شیر مادر تغذیه می‌كنند، لازم است؛‌ زیرا بیشتر كودكان به كمبود ویتامین D دچارند. ویتامینD موجب استحكام استخوان‌ها می‌شود و به سلامت آنها كمك می‌كند و نقش مهمی در تقویت سیستم دفاعی بدن دارد. برخی گروه‌های خاص از كودكانی كه گیاهخوار هستند یا كودكانی كه به حساسیت‌های غذایی دچارند و نیاز به برنامه غذایی كنترل شده دارند، نیاز بیشتری به مصرف روزانه مولتی‌ویتامین‌ها دارند. كلسیم، آهن و ویتامینD معمولاً از نیازهای اصلی این كودكان است.

توجه داشته باشید كه اگر این ویتامین‌ها بیش از نیاز كودك مورد استفاده قرار بگیرند، به شكل سموم درمی‌آیند و ممكن است كودك را با برخی خطرات جدی مواجه كنند. بنابراین ویتامین‌ها و مكمل‌ها را باید طبق دستور پزشك و در مواقع مورد نیاز مصرف كرد.

 

 

مراقبت از پوست‌های بسیار حساس

كودكان خردسال علاقه زیادی به بازی كردن در محیط خارج از خانه دارند و اگر هوای بیرون بیش از اندازه سرد و یا خشك باشد، دچار حساسیت پوستی می‌شوند. برای اینكه بزرگ‌ترین ارگان بدن كودك خود را نرم و مرطوب نگه دارید:

كودك خود را بیش از هفته‌ای 3 بار حمام نبرید و در حمام از صابون‌های تند استفاده نكنید. روی برچسب صابون‌ها و سایر محصولات شوینده را بخوانید و از محصولات ملایم و مرطوب كننده استفاده كنید. بعد از حمام، پوست او را محكم با حوله نكشید و آرام و ملایم خشك كنید.

به نواحی خشك‌تر پوست كودك بیشتر توجه كنید؛ مثل لب‌ها، دست‌ها و پاها. برای بهبود پوست ترك خورده و لب‌های خشكیده، از كرم‌ها و پمادهای غلیظ استفاده نمایید.

هر شب قبل از آنكه نواحی خشك شده بدتر شوند، آنها را درمان و خشكی‌شان را برطرف كنید.

 

برچسب ها: محصولات غذایی، زندگی آنلاین، حساسیت‌های غذایی، حساسيت تعداد بازديد: 539 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز