Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:45

13
شهریور
گام به گام با رشد و تكامل كودك 10تا 11ماهگی

گام به گام با رشد و تكامل كودك 10تا 11ماهگی

رفتارهاي كودك شما بيشتر شبيه يك كودك نوپا شده است. او زمان بيشتري...

گام به گام با رشد و تكامل كودك 10تا 11ماهگی

 

 

رفتارهای كودك شما بیشتر شبیه یك كودك نوپا شده است. او زمان بیشتری را روی پاهایش می‌ایستد و احساس می‌كند كه بزرگ شده است. دوست دارد كه در اطراف شما باشد و به شما كمك كند و از همراهی شما لذت می‌برد.

 

 تقلید كردن و كمك كردن

كودك شما در حال دریافت دنیای پیرامونش به شكل روشن‌تری است. می‌خواهد كه همه جا حضور داشته باشد، اگر ببیند كه شما سرتان شلوغ است، پس از غذا خوردن می‌كوشد سطح میز را پاك كند، در واقع، حركات شما را تقلید می‌كند. هنگامی كه شما موهای‌تان را شانه می‌زنید، دست‌های‌تان را می‌شویید، او نیز می‌خواهد همین كارها را تكرار كند. وقتی كه لباس‌هایش را عوض می‌كنید، به شما در انجام این‌كار كمك می‌كند. می‌كوشد دست‌هایش را از آستین‌ها در آورد و پاهایش را صاف نگه می‌دارد تا شما راحت‌تر شلوارش را بپوشانید. همیشه هر كاری كه انجام می‌دهید به او بگویید و دلیلش را نیز برایش توضیح بدهید. توقع نداشته باشید كه بتواند كارهایش را به درستی انجام دهد؛ برای مثال، هنگامی كه موهایش را با مسواك شانه زد، تعجب نكنید.

 

 

دوست‌یابی

اكنون كودك شما از تماشا كردن كودكان دیگر لذت می‌برد. هنگامی كه از دوستان‌تان دعوت می‌كنید كه همراه فرزندان‌شان به منزل شما بیایند، او بسیار هیجان‌زده می‌شود. با خوشحالی بازی و در اطراف خود حركت می‌كند؛ اما، انتظار نداشته باشید، بین كودكان روابط زیادی به وجود آید. آنها هنوز شیوه ارتباط برقرار كردن را به طور كامل نمی‌دانند و همین اندازه كه كنار هم بنشیند، برای‌شان خوب است. آنها فقط با تماشا كردن می‌توانند بسیاری چیزها را یاد بگیرند و نخستین گام‌ها را برای دوست شدن بر می‌دارند.

 

 رشد فیزیكی

در این مرحله، كودكان به صورت متفاوت از یكدیگر رشد می‌كنند. برخی از آنها در 10 ماهگی می‌توانند چهار دست و پا حركت كنند؛ ولی، هنوز نشستن را شروع نكرده‌اند. برخی دیگر به راحتی می‌نشینند؛ اما، چهار دست و پا حركت نمی‌كنند وعده‌ای هم می‌توانند به آرامی روی پاهای‌شان ایستاده و حركت كنند. در هر صورت كودك خود را با كودكان دیگر مقایسه نكنید و نگران هم نباشید، حتی اگركودكتان بسیار كند باشد، فرزند شما نیز به زودی به این مرحله از رشد فیزیكی می‌رسد.

 

 خم شدن و برگشتن

تعادل فیزیكی كودكتان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. او می‌تواند به اطرافش خم شود و در حالی‌كه نشسته است، بدون آنكه تالاپی زمین بخورد، به اطراف برگردد و اگر چیزی پشت سرش روی زمین افتاده است آن‌را بردارد. او می‌تواند خودش را به همه چیز برساند.

 

 به تنهایی ایستادن

اكنون، مدت زمان بیشتری را سرپا می‌ایستد. او حتی می‌كوشد تا دست‌هایش را از هم دور نگه دارد و آنها را برای برخاستن از زمین تكیه‌گاه كند. آماده زمین خوردن‌های او باشید و به محض آنكه این اتفاق افتاد، كمكش كنید و به او اطمینان دهید كه مراقبش هستید. او به زودی نخستین گام را به تنهایی بر می‌دارد. در ضمن، می‌كوشد تا تعادل فیزیكی‌اش را بیشتر كند و هماهنگی‌اش را بالا ببرد.

 

 مهارت‌های عاطفی و اجتماعی

كودك شما دوست دارد در كارهای خانه شریك باشد. او عاشق بودن در كنار كودكان دیگر است.

 

 چیزی كه به او آرامش می‌دهد

در این زمان، بیشتركودكان به یك چیز می‌چسبند؛ برای مثال، به یك پتوی نرم یا یك اسباب‌بازی راحت و خوب، چیزی كه بخواهند همیشه و همه جا همراه داشته باشند. این چیز در زندگی نوزاد شما جایگاهی ویژه پیدا می‌كند و تا مدت‌ها كنار او می‌ماند. هنگامی كه خسته است، هنگامی كه می‌خواهد بخوابد و هنگامی كه احساس ناراحتی می‌كند، آن را از خودش جدا نمی‌كند. به ویژه اگر شما را در اطراف خود نیابد. این حالت تا زمانی‌كه كودك یاد بگیرد با نگرانی‌ها مقابله كند، ادامه دارد. كودك شما نیز مانند انسان‌های دیگر به دنبال راحتی و آرامش بیشتر است. هنگامی كه راه دیگری را برای آرام كردن خودش به هنگام ناراحتی‌ها بیابد، كم‌كم آن را كنار می‌گذارد. اگر درباره مسائل بهداشتی این موضوع نگران هستید، می‌توانید از آن چیز دو عدد تهیه كنید تا هر بار یكی را در اختیار كودك‌تان قرار دهید.

 

واكنش‌ها در برابر پرسش‌ها

كودك شما هنوز نمی‌تواند حرف بزند. البته، برخی كلمات را به صورت نامفهوم بیان می‌كند؛ اما، درك او از زبان و ارتباط برقرار كردن افت و خیز دارد. در برابر پرسش‌های ساده واكنش نشان می‌دهد؛ مانند «عروسكت كجاست»؟ او می‌كوشد با اشاره كردن آن‌را به شما نشان دهد. هنگامی كه از او می‌پرسید: «آب می‌خوری؟»با یك لبخند به شما پاسخ می‌دهد و به سمت فنجانش حركت می‌كند. اگر كودك شما خواهر یا برادر بزرگ‌تر از خودش داشته باشد، می‌توانند در چنین فرصت‌هایی هر آنچه را كه او با ایما و اشاره می‌گوید، برای شما تفسیر كنند و البته، این مسئله رابطه بین آنها را بهبود می‌بخشد.

 

 

زبان و مهارت‌های هوشی

احتمالا شما و كودكتان اكنون بهتر از قبل با هم ارتباط برقرار می‌كنید. اكنون او نزدیك به یك سال دارد و می‌فهمد كه دنیای اطرافش به سرعت در حال تغییر است.

 

 فهم و درك مفاهیم

با رشد مهارت‌های هوشی نوزادتان، می‌بینید كه واكنش‌های او سریع‌تر می‌شود. برای مثال، هنگامی كه عكس سگی را در یك كتاب می‌بینید، آن‌را به سگ همسایه‌شان ربط می‌دهد. همه سگ‌هایی كه او می‌بیند، از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند؛ اما او می‌فهمد كه آنها سگ هستند. با كمك توضیحات شما می‌تواند مفهوم ضد هم بودن را درك كند. تفاوت بین خشكی و خیسی را می‌داند، همچنین سرما و گرما، كوچك و بزرگ، داخل و خارج را می‌فهمد. كودك شما مفهوم علت و معلول را می‌فهمد. می‌داند هنگامی كه روی طبلش ضربه می‌زند، چه اتفاقی می‌افتد (صدایی كه تولید می‌شود). او می‌كوشد تا چیزها را با هم مقایسه كند و با هدف این‌كار را انجام می‌دهد. از تلفن اسباب‌بازی‌اش استفاده می‌كند و آن‌را به سمت گوشش می‌برد. این گام در فهم چیزها و كارها و رابطه‌ها تاثیر به‌سزایی دارد.

 

برخی فعالیت‌ها برای رشد مهارت‌ها

كودك یازده ماهه شما نسبت به گذشته علاقه بیشتری به اسباب‌بازی‌های متحرك پیدا كرده است. آنها را به هم می‌كوبد و صداهایی تولید می‌كند. مهارت‌های دستی‌اش بیشتر شده و می‌تواند چیزهایی را كه دوست دارد، در برخی‌ جاها بگذارد. بنابراین، اجازه بدهید فعالیت‌هایی را انجام دهد كه این مهارت‌ها را بهبود می‌دهد.

  احتمالا كودك شما از بازی كردن با یك جعبه ساده بسیار سرگرم خواهد شد. می‌توانید یك جعبه معمولی را بردارید، روی آن یك دایره و یك چهارگوش بكشید و آنها را در آورید و سپس، به او یاد بدهید كه برخی چیزها را از سوراخ‌ها عبور داده و داخل جعبه بیندازد. هنگامی كه بازی كردن با یك وسیله بازی و سرگرمی را به طور كامل یاد گرفت، می‌توانید وسایل بازی دیگری كه كمی هم پیچیده‌تر است، خریداری كنید.

 وقتی كه كودكتان یاد می‌گیرد خودش صفحات یك كتاب را ورق بزند، كتاب‌های بیشتری برایش تهیه كنید و در اختیارش بگذارید تا آنها را ورق بزند و تماشا كند. به طور مرتب، زمان‌هایی را به كتاب خواندن و كتاب ورق زدن برای او اختصاص دهید و این‌كار را به یك عادت هر روزه تبدیل كنید.

 یك تلفن اسباب بازی برایش بخرید. تقلید كردن از شما نخستین گام برای تقویت قوه تخیلش است. هنگامی كه یك اسباب بازی در اختیارش می‌گذارید، نامش را نیز به او بگویید تا مهارت‌های زبانی‌اش نیز تقویت شود.

كتاب‌ها بهترین منابع برای آموزش دادن به كودكان و علاقه‌مند كردن آنها است. حتی، در این مرحله از زندگی آنها از انجام این فعالیت لذت می‌برند، به ویژه هنگامی كه تصاویر كتاب را به دقت نشان‌شان می‌دهید.

برچسب ها: زندگی آنلاین، كودك 10تا 11ماهگی، اسباب‌بازی تعداد بازديد: 640 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز