Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 07:43

1
شهریور
اتاق مشاوره

اتاق مشاوره

پسری 2 سال و 2 ماهه دارم که همه اشیا را پرتاب می‌‌کند به خصوص موبایل ...

اتاق مشاوره

 

 

رکسانا خوشابی

کارشناس مشاوره بالینی

 

 

 پسری 2 سال و 2 ماهه دارم که همه اشیا را پرتاب می‌‌کند به خصوص موبایل و کنترل تلویزیون و اکثر مواقع آب که می‌خورد بعد اعلام میکند که بیندازم و لیوان را به زمین می‌اندازد و لیوان می‌شکند. تقریبا 3،4 ماهه که این‌گونه برخورد می‌كند. لطفا مرا راهنمایی کنید.

پرتاب اشیا معمولا در بین كودكان دیده می‌شود. ممكن است كودك شما یك بار كه چیزی را پرتاب كرده از صدا یا حالت پرتاب خوشش بیاید و یكی دو بار آن كار را انجام بدهد. این كار در ابتدا طبیعی است و در خلال رشد كودك رخ می‌دهد و گاه برای كودك به صورت بازی در می‌آید. اما اگر تداوم یافت حتما باید علت آن را جویا شوید و بفهمید. ممكن است این كار را از مادر یا پدر یا یكی از اطرافیان ببیند و تداوم دهد. یا تشویقی غیر مستقیم دریافت كند و ادامه دهد. بعضی از والدین خود این كار را مثلا در دعوا انجام می‌دهند و متوجه نیستند كه كودكشان نیز آن را خواهد آموخت. همچنین ممكن است كودكی در زمانی كه نیاز به توجه دارد این توجه را دریافت نكند و بخواهد با این روش جلب توجه كند. در این صورت بدیهی است چیزی كه كودك نیاز دارد توجه بجا است. این روش‌ها می‌توانند كمك كننده باشند:

به این كار بی‌توجهی كنید. وقتی انداختن بصورت عادت در آمد و شما از آن خسته شدید شی را روی زمین رها كنید و توجه كودك را به چیز دیگری جلب كنید. در مورد كودكان بزرگتر: شی را به او برگردانید و بگویید: اگر دوباره آن را بیندازی مال من می‌شه. هنگامی كه آن را انداخت بردارید و مدتی نزد خود نگه ندارید. اگر همچنان ادامه داد كودك را به طور موقت بیرون از آن مكان ببرید و تا مدتی او را از داشتن آن شی محروم كنید. برای كودكان خیلی كوچك، اشیا خطرناك یا شكننده باید از جلوی دستشان دور شود. اگر كودك بزرگتر باشد خودش مسوول جمع كردن قطعات شكسته و عذرخواهی از صاحب شی باید بشود. در همه موارد حفظ قاطعیت الزامی است. توجه داشته باشید كه برخی والدین كودك را لوس می‌كنند و در مقابل چنین كارهای او بی‌خیال باقی می‌مانند. كه متاسفانه باید منتظر عواقب آن هم باشند.

 

 

 

 

ریحانه سیگارچی

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

 

 کودکی 1ساله دارم که هنگام مخالفت با وی سر خود را به زمین می‌کوبد! دلیل آن چیست و روش برخورد کدام است؟

دوست عزیز شاید تعجب کنید اگر بگویم سر کوبیدن یک رفتار شایع کودکانه است. تقریبا 20درصد کودکان نوپا مخصوصا سر خود را به جایی می‌کوبند. و جالب است بدانید این رفتار در پسرها 3 برابر بیشتر از دختران است. سر کوبیدن معمولا در نیمه دوم سال اول زندگی آغاز شده و در سن 18 تا 24 ماهگی به اوج خود می‌رسد. این رفتار فرزند شما ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد اما معمولا کودکان تا 3 سالگی از این رفتار دست بر‌می‌دارند. ولی دلایلی که کودک دست به این عمل می‌زند متفاوت است!! کودکان یک ساله از توانایی یادگیری بالایی برخوردارند،آنها به آسانی از رفتارهای اطرافیان الگوگیری کرده و آن را انجام می‌دهند. دراین مورد بهتر است شما به رفتارهای مورد مشاهده توسط کودک خود دقت کنید، احتمال اینکه این رفتار به صورت الگوبرداری از دیگران به خصوص افراد نزدیک به کودک باشد، زیاد است، دراین صورت شما باید بر رفتارهای اطرافیان که مورد الگوگیری کودک می‌باشد کنترل بیشتری داشته باشید و جایگزین دیگری برای این رفتار ایجاد کنید. و اما دلیلی دیگر که می‌تواند این رفتار را سبب شود، شامل جلب توجه و شیوه‌‌ای برای ابراز مخالفت و عدم انجام دادن کار درخواست شده می‌باشد. کودک با این شیوه توجه شما را جلب می‌کند و این خود موجب تقویت وی برای انجام مجدد این رفتار میشود. هنگامی که شما به این رفتار توجه می‌کنید تا از ادامه دادن این رفتار جلوگیری کنید و به خواسته کودک پاسخ دهید، این رفتار همچنان قدرتمندتر می‌شود و کودک به تکرار این رفتار بیشتر ادامه می‌دهد. در این لحظه بی‌توجه بودن به اعمال وی می‌تواند روشی برای خاموش کردن رفتار کودک باشد. شما به محض دیدن رفتار بهتر است بی‌تفاوت از کودک گذر کرده و مشغول به کاری شوید تا وقتی که کودک شما آرام شد. هنگامی که کودک خواسته‌های شما را بدون سرکوبیدن به زمین انجام می‌دهد کودک را تحسین و تشویق کنید. البته نسبت به آسیب زدن‌ها هشیار باشید تا خطر جدی کودک را تهدید نکند. از سویی دیگر رفتارهای والدین و عوامل دیگری می‌تواند در تداوم این رفتارها تاثیر گذارد مانند: اعمال روش خصمانه و محدود کننده، دخالت بیش از حد در کارهای کودک، وادار کردن کودک به شتاب زدگی در کارها، خستگی، گرسنگی و بیماری‌های جسمانی و یکنواختی در برنامه زندگی. پیشنهاد آخر و اما مهم: حتما با پزشک متخصص و مورد اعتماد (روانپزشک) مشورت کنید تا خیالتان از بابت عدم مشکلات جسمانی که می‌تواند عاملی مهم و تاثیرگذار باشد و همچنین آگاهی از پیشگیری‌های زود هنگام و به موقع، راحت شود.

 

 

 

 

دكتر رضا راست‌منش

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

 

 

 دخترم 11 ماهه است و وزنش در حدود 9 كیلوگرم و مناسب است. لطفا بفرمایید مقدار قطره مولتی ویتامین و آهن چقدر باید باشد؟

مادر عزیز توجه كنید كه از شش ماهگی به بعد هر روز علاوه بر دادن یك سی‌سی از قطره ویتامینA+D یا مولتی ویتامین باید از قطره آهن به میزان 15 قطره (كه معادل 15 میلی گرم عنصر آهن است) یا یک و نیم میلی‌لیتر از شربت آهن (سولفات فرو) استفاده كنید تا نیاز شیرخوار شما به آهن نیز تامین شود. البته در مورد شیرخوارانی كه با وزن كم متولد شده‌اند (كمتر از 2500 گرم) شروع تجویز آهن از پایان دو ماهگی آنها است. در همه كودكان تجویز قطره آهن و قطره ویتامین A+D یا مولتی ویتامین باید تا دو سالگی ادامه داشته باشد و هرگز نباید به دلیل احتمال سیاه شدن دندان‌ها از مصرف قطره آهن صرف‌نظر نمود. بعد از ریختن قطره آهن در عقب زبان یا دادن شربت آهن به شیرخوار، علاوه بر خوراندن كمی آب جوشیده خنك شده یا كمی آبمیوه (البته از هنگامی كه دادن آبمیوه مجاز باشد)، باید دندان‌‌ها  را با مسواك نرم مخصوص شیرخوار و بدون استفاده از خمیر دندان، مسواك بزنید و یا دندان‌هایش را با پارچه تمیز یا گوش پاك كن كه كمی مرطوب شده باشد پاك كنید. مقدار مصرف روزانه قطره‌هایی كه هم مولتی ویتامین و هم آهن دارند یك میلی‌لیتر است، ولی چون مقدار آهن این فرآورده‌ها كمتر از حد مورد نیاز است‏، توصیه نمی‌‌شوند.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، اتاق مشاوره تعداد بازديد: 616 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز