Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 04:56

9
مرداد
گام به گام با رشد و تكامل كودك 9تا 10ماهگی

گام به گام با رشد و تكامل كودك 9تا 10ماهگی

اكنون، كودك شما از همه كارهايي كه انجام مي‌دهد، لذت فراوان مي‌برد و به...

گام به گام با رشد و تكامل كودك 9تا 10ماهگی

 

 

اكنون، كودك شما از همه كارهایی كه انجام می‌دهد، لذت فراوان می‌برد و به همان اندازه از كنار شما و دیگر افراد خانواده بودن. توانایی او برای فهم زبان به اوج رسیده است و بسیار می‌كوشد تا با شما ارتباط برقرار كند.

 

 مهارت‌های بینایی

از لحظه تولدش تاكنون، بینایی نوزاد شما بسیار بهتر از گذشته شده است و دیگر می‌تواند اندازه چیزی كه در فاصله 1 متری از او قرار دارد را حدس بزند. افزون بر آن، می‌داند توپ در حال حركتی كه به سمتش می‌آید، با نزدیك‌تر شدن بزرگ‌تر می‌شود و هنگامی كه دورتر می‌شود، كوچك‌تر به نظر می‌رسد. توپ به او نزدیك می‌شود و او دست‌هایش را به سمت جلو می‌گیرد تا توپ را بگیرد. از او بخواهید كه آن را به جلو هل بدهد، او آنقدر تمرین می‌كند تا یاد می‌گیرد كه چگونه توپ را به سمت شما قل بدهد. 

 

رشد اجتماعی و عاطفی

احتمالاً، اكنون كودك شما با كارهای روزمره‌اش به طور كامل آشناست و از بودن در كنار خانواده و شركت در فعالیت‌های خانوادگی؛ مانند غذا خوردن، لذت می‌برد. این ماه او بیشترین خنده‌هایش را با شما می‌كند؛ اما، این توقع را نیز داشته باشید كه ترس او نیز بیشتر شده باشد.

 

احساس خوشی و شوخ‌طبعی

نخستین خندیدن‌های كودك شما با بازی‌های فیزیكی اتفاق می‌افتد. برای مثال، هنگامی كه او را كمی به بالا می‌انداختید شروع به خندیدن می‌كرد. پس از آن شوخی‌های نگاه كردنی او را به خنده می‌انداخت، مانند هنگامی كه موهای‌تان را روی صورت‌تان می‌ریختید و شروع به تكان دادن و لرزاندن آنها می‌‌كردید و او می‌خندید؛ اما، اكنون می‌خواهد خودش شما را به خنده بیندازد. هنگامی كه از كنارش می‌روید، از پشت در سرش را پایین می‌آورد تا شما را ببیند و شما را به خنده بیندازد، یا دكمه off تلویزیون را فشار می‌دهد، بشقاب را به سرش می‌زند و بسیاری كارهای دیگر را انجام می‌دهد تا خنده شما را ببیند.

 

 رشد فیزیكی

نوزاد شما زمان بیشتری را بازی می‌كند و زمان بازی برای او سرگرم كننده‌تر شده است. چرا كه او همه‌چیز را بهتر از گذشته می‌بیند و اسباب بازی‌هایش را نیز راحت‌تر در دست می‌گیرد.

 

 بالارفتن از پله‌ها

اگر تا به حال تنها كودك‌تان چهار دست و پا حركت می‌كرد، ممكن است همین روزها ببینید كه برای چهار دست و پا بالا رفتن از پله‌ها می‌كوشد. چرا كه بالا رفتن از پله‌ها به او كمك می‌كند تا یاد بگیرد قضاوت درست‌تری درباره بلندی و عمق داشته باشد و البته، تعادلش نیز بهتر شود. پله‌ها باید نرده داشته باشد تا از نظر ایمنی خطری او را تهدید نكند. بالا رفتن برای كودك راحت‌تر از پایین آمدن است.

 

 گشت‌ زدن

كودكان پر تحرك این روزها به یك میز و یا مبل تكیه می‌دهند و می‌كوشند چند قدم حركت كنند. نوزاد شما با تكیه دادن به مبل و یا هر چیز دیگری می‌خواهد به اطمینان بیشتری برسد. او كشف كرده است كه برای برداشتن چند گام باید از یك جای مطمئن كمك بگیرد. پیش از مهارت راه رفتن، آخرین مهارت او دانستن و یادگیری این است كه چگونه در خانه گردش كند و خود را از این ور به آن ور برساند. اگر توانست خود را از یك اتاق به اتاق دیگر برساند و اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را بردارد، یادتان باشد كه او را بسیار تشویق كنید.

 

 انگشتان و دست‌ها

اكنون كودك شما دیگر در قاپیدن و چنگ زدن، مهارت بسیاری دارد. او میتواند چیزهایی را كه می‌خواهد با دست‌هایش بقاپد و آن را بین انگشتان شست و سبابه بگیرد. هماهنگی بیشتر دست‌ها و چشم‌ها باعث می‌شود تا او هر چه را كه سر راهش می‌بیند به راحتی بردارد و در دست بگیرد. در این مرحله سنی او به بازی‌های ریختنی و جمع كردن علاقه بسیاری دارد. او می‌ریزد و شما جمع می‌كنید و او باز هم می‌ریزد تا شما جمع كنید.

 

 گفت‌وگو

كودك شما رابطه داشتن با مردم را بسیار دوست می‌دارد و از وقت‌هایی كه می‌تواند در كنار دیگران باشد، لذت بسیاری می‌برد. او می‌خواهد در گفت‌وگوهای اطرافیانش شركت كند و حتی، ممكن است خودش شروع كننده یك گفت‌و گو باشد. بسیار مهم است كه به حرف‌های او خوب گوش بدهید و به او پاسخ بدهید چرا كه می‌كوشد بیشتر این اتفاق بیفتد.

 

زبان و مهارت‌های هوشی

اكنون، كودك شما ارتباط بیشتری با اطرافیانش برقرار می‌كند و می‌خواهد به شما بفهماند كه او نیز یك فرد مهم در خانواده است و حتی، می‌خواهد مثل بقیه چیزی بگوید.

 

افزایش ترس‌هایش

كمابیش در همین زمان‌هاست كه ترس‌هایش جدی‌تر و بیشتر می‌شود و احتمالاً از چیزهایی می‌ترسد كه پیش‌تر احساسی به آنها نداشت. صدای جاروبرقی یكی از این موارد است. به نظر می‌رسد كه ترس‌های او بی‌جا هستند؛ اما، در چنین مواقعی باید بكوشید به او احساس راحتی و آرامش بدهید و او را مطمئن كنید كه قرار نیست هیچ آسیبی به او برسد. شما باید كم‌كم كودك خود را با آن چیزی كه باعث ترسش شده است، آشنا كنید تا بالاخره، بر ترسش غلبه پیدا كند. برای مثال، به او اجازه بدهید كه خودش دكمه خاموش و روشن جاروبرقی را فشار دهد.

 

فهم زبان

فهم زبانی كودك شما در حال رشد و افزایش است. او بیشتر می‌فهمد؛ اما، هنوز توانایی كافی برای صحبت كردن را ندارد. او از حالات و حركات فیزیكی استفاده می‌كند تا بتواند توجه شما را جلب كند. لباس شما را می‌كشد، ممكن است جیغی بزند، شما را دنبال می‌كند و بسیاری كارهای دیگر تا منظورش را به شما برساند و اگر شما متوجه نشوید، اینكارها بارها و بارها تكرار می‌كند.

 

 صداهای جدید

كودك شما استفاده از كلمات جدید را آغاز می‌كند. شاید نتواند كلمات را به طور كامل ادا كند؛ اما، با اشاره‌ای كه به صداها می‌كند، منظورش را به شما می‌رساند. برای مثال، «دَ» به جای «دست»، «آبه» به جای «آب» و ...  بكوشید واژه‌ها و صداهایی كه نوزادتان می‌گوید را بفهمید و منظور او را با حالت درستش تكرار كنید. برای مثال، وقتی گفت: «آبه»، شما به او بگویید آب و تكرار این كار باعث می‌شود كه او با ادای درست واژگان آشنا شود. تماشا كردن و گوش دادن به شما باعث می‌شود كه او صداها را بهتر بشناسد و این شناخت به او احساس لذت فراوانی هم می‌دهد.

 

 

 برای فعالیت‌ها برای رشد مهارت‌ها

اكنون، كودك شما از آنچه كه در اطرافش رخ می‌دهد، آگاه است. برخی از وسایل درشت‌تر خانه را به او معرفی كنید و نشانش دهید و فرصتی نیز برایش فراهم سازید تا مهارت‌های حركتی‌اش بهتر شده و سریع‌تر رشد كند. وسایل و چیزهای خطرناك را از اطرافش بردارید.  او كم‌كم با صداهایی كه حیوانات تولید می‌كنند، آشنا می‌شود. بنابراین، می‌توانید برخی از ترانه‌های مربوط به حیوانات را به او معرفی كنید. با هم كتاب‌های حیوانات را تماشا كنید و وقتی كه عكس‌ها را نگاه می‌كنید، بكوشید صدای هر حیوان را درآورید تا او با تماشای چهره شما و شنیدن صدایی كه در می‌آورید و به طور همزمان تماشای تصویری كه می‌بینید ارتباط و هماهنگی در ذهنش به وجود آورد. او می‌كوشد صدای شما را تقلید كند و به همین ترتیب، تشویق می‌شود تا صداهای بیشتری را نیز تقلید كند. اگر كودك شما از جابه‌جایی برخی چیزها از یك‌جا‌ به ‌جای دیگر لذت می‌برد، چرا برایش یك جعبه تهیه نمی‌كنید تا هر چیز جالب و بی‌خطر را در آن بگذارد.

هر بار یك چیز را از داخل جعبه درآورید و توضیحی درباره آن بدهید، معرفی‌اش كنید و سپس دوباره آن را داخل جعبه بگذاید. برای آن‌كه این بازی را سرگرم‌كننده‌تر و جالب‌تر كنید، می‌توانید دور برخی از این وسایل كاغذ بپیچید و او بكوشد با پاره كردن كاغذ به آن چیز برسد. این بازی، بازی مورد علاقه اوست. وقتی كه در بازی‌تان كاغذ پیچیدن را نیز وارد می‌كنید، دقت داشته باشید كه هرگز كودكتان را با كاغذها تنها نگذارید، چرا كه ممكن است آنها را به سمت دهانش ببرد و برخی خطرات تهدیدش كند. كودك خود را تشویق كنید از حس لامسه‌اش نیز برای توصیف و كشف چیزها استفاده كند. برخی از كتاب‌های «دست بزن و احساس كن» برای این‌كار مناسب است چرا كه این‌گونه كتاب‌ها شكل‌ها و تصاویر و بافت‌های مختلفی دارد و لمس كردنی است. كودكان در این سن چهار دست و پا و حركت كردن در پشت مبل‌ها و دیگر وسایل خانه را دوست دارند. یك توپ را به سوی او بیندازید تا ببینید كه او چگونه می‌كوشد خود را به توپ برساند. تماشای توپی كه روی زمین می‌غلطد، نیز برای او بسیار لذت‌بخش است. یك فرصت برای گردش خارج از خانه نیز امكان خوبی را در اختیار شما و او می‌گذارد تا با هم بیشتر بازی كنید، در ضمن مهارت‌های دیداری او نیز تقویت می‌شود. او مرتب به همه‌چیز با انگشت اشاره می‌كند و شما را درباره آن به او توضیح می‌‌دهید.

 

 بازی‌ها

ساده‌ترین وسایل بازی برای یك كودك بسیار سرگرم‌كننده است، مانند یك بطری پلاستیكی آب. هر بار از جعبه‌اش یك چیز را در می‌آورد و سپس، آن را دوباره داخل جعبه پرت می‌كند. لباس‌های خشك را از سبد ماشین لباسشویی خارج می‌كند و به جایش اسباب‌بازی‌ها را داخل سبد می‌اندازد، قابلمه‌ها را از داخل كابینت‌ها در می‌آورد و با به هم كوبیدن آنها و یا حتی قرار دادن آنها داخل یكدیگر خود را سرگرم می‌كند و در این حال برخی از مهارت‌هایش را تقویت می‌كند. برخی از كتاب‌ها نیز برای او در این مقطع سنی بسیار مناسب است. كتاب‌هایی با رنگ‌های روشن و پررنگ برایش انتخاب كنید كه تصاویر واضحی  دارد و البته، بهتر است كه بافت‌های جالب و متفاوتی نیز داشته باشد. توجه كودك شما به محیط اطرافش در حال رشد است. او به مردم و چیزهای اطرافش علاقه‌مند است و به همه چیزهایی كه در فاصله 3 متری‌اش است، توجه می‌كند. بیشتر جذب فعالیت‌هایی می‌شود كه از آنها لذت می‌برد و در لحظه بازی با این چیزها، مهارت‌های تمركزی‌اش افزایش می‌یابد. به همین دلیل است كه در این ماه‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری با یك اسباب‌بازی سرگرم می‌ماند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، كودك 9تا 10ماهگی، سرگرم‌كننده، كودكان پر تحرك تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز