Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:31

19
خرداد
اتـاق مشاوره

اتـاق مشاوره

فرزندم 5 سال دار د وبه تازگی سرفه های شدید می‌کند. آیا دچار آسم شده...

اتـاق مشاوره

 

 

دکتر محمد رضا بلورساز

فوق تخصص بیماریهای عفونی اطفال

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

 فرزندم 5 سال دار د وبه تازگی سرفه های شدید می‌کند. آیا دچار آسم شده است ؟  نشانه و علائم آسم چیست ؟ لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.

آنچه در تشخیص سرفه مزمن اهمیت دارد نوع و مدت سرفه، وجود یا عدم وجود تنگی نفس و خس خس سینه است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.سرفه‌های پشت سرهم و خس خس سینه از علائم شایع بروز سرفه مزمن است. این علائم یا به صورت دوره‌ای و حمله بروز می‌کند و گاه به صورت متناوب سرفه و خس خس سینه ایجاد می شود. این علائم به ترتیب اولویت شامل بیماری آسم، وجود جسم خارجی و عفونت‌های تنفسی است. لذا به مادران توصیه می گردد، در صورتی که سرفه کودکان به مدت بیش از دو تا سه روز ادامه یابد ، حتما به پزشک متخصص مراجعه كنند. باید کودکان را از عواملی که باعث ایجاد و یا تشدید سرفه می‌شود، دور نگه داشت که این عوامل شامل عوامل تغذیه‌ای (بادمجان، توت فرنگی و خربزه)، عوامل تحریکی  (انواع اسپری‌ها، حشره‌کش‌ها، مواد معطر، مواد سفیدکننده؛ به خصوص قرار گرفتن در معرض دود سیگار) و استفاده از البسه کهنه است.

 

 

دكتر بهروز باریك بین

متخصص پوست و مو

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

 

كودكمان را در هفته چند بار باید به حمام ببریم؟

بعضی مادران معتقدند كه باید نوزاد را كمتر حمام كرد و در این كار آنقدر افراط می‌كنند كه در مطب‌های متخصصان پوست با نوزادانی عرق‌سوز شده مواجهیم و از طرفی تعدادی از مادران چنان در حمام كردن نوزاد وسواس به خرج می‌دهند كه كودك دچار اگزمای پوستی می‌شود. اگر شیرخواری پوست سالم داشته باشد، بهتر است یك روز در میان حمام شود. پوست ظریف كودكان نیازی به لیف و كیسه ندارد و فقط كافی است مادر به آرامی دست خود را روی بدن نوزاد بكشد تا پوست او كاملا تمیز شود. درخصوص شیرخوارانی كه دارای پوست خشك هستند، بسیار مهم است كه میزان حمام كردن كودك كم باشد. برای این كودكان، هفته‌ای یكبار و نهایتا دو بار حمام كافی است. برای شست‌وشوی بدن كودكان مبتلا به اگزما از هیچ شوینده‌ای نباید استفاده شود و تنها آب روان برای تمیز كردن پوست لطیف این بچه‌ها كافی است. لازم است پس از استحمام با یك حوله تمیز و بسیار لطیف بدن كودك خشك شود. این كار باید با ملایمت بسیار زیاد انجام شود تا پوست حساس كودك صدمه‌ای نبیند. آخرین كاری كه باید بعد از استحمام انجام شود، مرطوب كردن پوست كودك با استفاده از یك مرطوب كننده است. با این كار رطوبت پوست حفظ شده و از خشكی بیش از حد پوست جلوگیری می‌شود. بهترین مرطوب كننده برای كودكانی كه مبتلا به اگزما هستند، وازلین است؛ زیرا ضمن حفظ رطوبت، پوست بدن این كودكان را شاداب می‌كند.

 

 

دكتر لادن سیفی

متخصص زنان

 

خانمی 25 ساله هستم و دو ماهه بار دارم. شب‌ها زمان خواب احساس گزگز در پاهایم دارم؛ علت چیست و راه های درمان آن كدامند؟

علت نامشخص است اگر فشارخون شما طبیعی است و از لحاظ مواد لبنی تغذیه مناسبی دارید و زمینه بیماری دیابت یا عروقی ندارید، مورد نگران كننده‌ای نیست. با ماساژ بهتر می‌شود.

 

 

دكتر سید مسعود كیمیاگر

متخصص تغذیه

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

 

پسر یكسال و نوزده ماهه‌ای دارم كه وزن هنگام تولد او 2700 گرم قدش 50 سانتی‌متر بود. حالا وزن او 5/10 كیلوگرم قدش 80 سانتی‌متر است كه این قد 2 ماه است ثابت مانده و هیچ تغییری نكرده. لطفا مرا راهنمایی كنید. چه كار كنم كه قدش كوتاه نماند. چون قد خودم كوتاه است. خیلی نگرانم كه نكند به خودم رفته باشد. ممنون.

با توجه به آنكه وزن و قد هنگام تولد این كودك خوب بوده انتظار بر این است كه وزن او در پایان سال دوم زندگی به حدود 9 كیلوگرم و در پایان سال دوم به حدود 11 كیلوگرم برسد. قد او نیز در پایان سال اول باید حدود 74 سانتی‌متر و در پایان سال دوم حدود 85 سانتی‌متر باشد. قد كودك عموما (و نه همیشه) برآیندی از قد پدر و مادر است. اگر قد پدر را با مادر جمع و تقسیم بر 2 كنیم عددی به دست می‌آید كه برای پسران باید حدود 6 سانتی‌متر به آن اضافه كنیم و برای دختران باید حدود 6 سانتی‌متر از آن كم كنیم تا قد مورد انتظار در بزرگسالی به دست آید. مثلا اگر قد مادر 155 سانتی‌متر و قد پدر 165 سانتی‌متر باشد، قد پسر باید در 18 سالگی حدود 166سانتی‌متر و قد دختر 154 سانتی‌متر باشد. البته این وزن همیشه صادق نیست. در هر حال  باید به یك متخصص تغذیه یا غدد اطفال مراجعه كنید و دستورات لازم را بگیرید.

 

 

دكتر سید مرتضی صفوی

متخصص تغذیه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان

 

سلام، دختر من الان 15 ماهه است. وزن تولدش دوونیم كیلوگرم بوده، الان 10 كیلوگرم و قدش 80سانتیمتر است. خیلی بد غذا است. اصلا غذا نمی‌خورد و فقط میوه دوست دارد. بیشتر وقت‌ها به زور به او غذا می‌دهم. چاره دیگری ندارم. در ضمن تا حالا آهن دریافت نكرده است.

بسیار بجاست كه مثل سایر كارهای روزمره‌تان در این امر هم از خودتان ذوق و سلیقه بخرج دهید، مثلا استفاده از بشقاب و ظروف زیبا با تزیین مناسب برای میل بیشتر كودك به غذا كار انگیزشی مناسبی است همچنین استفاده از غذاهای با حجم كم، ولی كالری بالا مثلا در تهیه غذای كودك‌تان از كره استفاده كنید و از دادن آب‌میوه همراه شكر پرهیز كنید، چون با حجم بالا جلوی غذا خوردن كودك‌تان را می‌گیرد. می‌توانید مغزهای مختلف مثل پسته و فندق و بادام و گردو را همراه خرما خرد كرده با شیر مخلوط كنید و به كودكتان بدهید. بهتر است غذاهایی كه كودكان بیشتر دوست دارند را در برنامه غذایی قرار دهید. به خاطر داشته باشید كه قدرت تقلید كودك در این سن زیاد است و لذا افراد خانواده نباید در مقابل كودك اظهار كنند چیزی را دوست ندارند. قبل از صرف غذا به كودك‌تان استراحت دهید و زمانی ثابتی به او غذا بدهید. همیشه در محیط آرام و بدون وسایل سرگرم كننده مثل تلویزیون به كودك غذا بدهید.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، اتـاق مشاوره تعداد بازديد: 571 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز