Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:41

19
خرداد
ميگرن در كودكان

ميگرن در كودكان

سردردهای شدید كوبشی را كه ممكن است از دو ساعت تا دو سه روز طول بكشد، میگرن می‌گویند.

ميگرن در كودكان

 

 

سردردهای شدید كوبشی را كه ممكن است از دو ساعت تا دو سه روز طول بكشد، میگرن می‌گویند. این درد كوبشی معمولا از پیشانی شروع می‌شود و به دو طرف سر و اطراف چشم‌ها می‌رسد. سردرد رفته‌رفته افزایش می‌یابد و هر تكان و هر فعالیت و هر صدای خفیفی آن‌را تشدید می‌كند و حتی ممكن است فرد دچار حالت تهوع و استفراغ شود. برخی افراد با شروع سردرد دچار تاربینی می‌شوند. میگرن در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است و این سردردهای طولانی و شدید هر سال یك یا دو بار رخ می‌دهند.

 

 

علائم بروز سردرد میگرنی در كودكان

علت اصلی سردردهای میگرنی در كودكان مشخص نیست. برخی از میگرن‌ها در اثر كمبود نوعی ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین رخ می‌دهند. اكثر داروهایی كه برای درمان میگرن تجویز می‌شوند نیز میزان سروتونین را بالا می‌برند. برخی از میگرن‌ها در اثر بعضی مواد غذایی، نوشیدنی‌ها یا انجام برخی تحرك‌های خاص بروز می‌كنند. مبتلایان به میگرن معمولا می‌دانند كه چه عواملی سبب تحریك این نوع سردردها در آنها می‌شود. این عوامل عبارتند از: زیاده‌روی در مصرف شكلات، پنیر، آجیل‌ها، صدف خوراكی، شكر و كافئین. اغلب اختلالات میگرنی تا سنین میانسالی بروز نمی‌كنند و شناخت اولیه عوامل ایجاد كننده و تحریك‌كننده میگرن به كودك كمك می‌كند تا زندگی سالم و عادی خود را داشته باشد.

 

 

 

علائم و نشانه‌های میگرن در كودكان

 احساس درد سنگین در یك سمت یا هر دو طرف سر

 دردی كه با فعالیت فیزیكی بیشتر می‌شود  حالت تهوع و استفراغ  بروز برخی مشكلات در بینایی، مثل تاربینی  عدم تحمل نور، صدا و بو  احساس خستگی و گیجی

 احساس تب و لرز  خشك و سفت شدن گردن سرگیجه

 

آیا كودكان نیز دچار میگرن می‌شوند؟

بله، علت اصلی سردرد در كودكــان نـوعــی عفــونت ویـروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنـزا است. حدود 5 درصد از كودكان دبستــانی و حــدود 20 درصد نوجوانان دبیرستــانی دچــار سردرد می‌شوند. این نــوع از سردردها در میان دخترها بیشتر از پسرهاست.

 

 

عواملی كه باعث بروز سردرد میگرنی می‌شوند

 بو و رایحه بسیار تند و غیر معمول، صدای بلند و نور شدید

 تغییر در آب و هوا

 احساس خستگی، استرس و ناراحتی

 تغییر در خواب

 مصرف برخی غذاهای خاص كه حاوی تیرامین، نیترات سدیم یا فنیل آلانین هستند

 غذا نخوردن برای مدت طولانی

 ایجاد تغییرات هورمونی، به خصوص در دختر خانم‌هایی كه در مرحله بلوغ جسمی هستند.

 قرار گرفتن در محیط پُر از دود و مجاورت با افراد سیگاری

 

برخی مواد غذایی نیز از عوامل تحریك كننده میگرن هستند

گوشت‌های فرآوری شده، سس‌های تند فلفلی، انواع سوسیس‌های فلفلی، آووكادو، لوبیا، كافئین، غذاهای كنسروی، شكلات‌های كاكائویی، عدس، آجیل و كره بادام زمینی، پیاز، نخودفرنگی، كشمش، آلوی برقانی، نمك، سس سویا. كودكی كه دچار میگرن می‌شود یا اشتهایش را به غذا از دست می‌دهد و یا بیشتر از حد معمول غذا می‌خورد، معمولا دچار خواب آلودگی می‌شود. برخی از كودكان از حرف زدن با دیگران پرهیز می‌كنند و برخی دیگر پر حرف می‌شوند. علائم میگرن در كودكان متفاوت است. مرحله دوم میگرن نیم ساعت قبل از شروع آن آغاز می‌گردد. كودك دچار برخی مشكلات مربوط به بینایی می‌شود و به شما می‌گوید، برخی نقاط ریز جلوی چشمانش در حال حركت است. كنترل را روی عضلاتش از دست می‌دهد و گیج و سردرگم می‌شود. این مرحله از میگرن حدود 3-4 ساعت طول می‌كشد. كودك احساس سرما می‌كند و دلش می‌خواهد در یك اتاق تاریك و بی‌سرو صدا دراز بكشد. مدام شكایت دارد كه دو طرف سرش درد می‌كند. بعد از آنكه حمله میگرن رفع می‌شود، كودك احساس شادی می‌كند، ولی خسته و كوفته است. این مرحله، مرحله چهارم میگرن است و معمولا چند روز طول می‌كشد. طول دوره حمله‌های میگرن در كودكان كوتاه‌تر از بزرگسالان می‌باشد؛ ولی به هر حال درد شدید آن غیرقابل تحمل است. كودكان نیز همانند بزرگسالان دچار انواع سردردهای هیجانی، میگرنی، سینوسی و ... می‌شوند.

 

عوامل ایجاد میگرن در كودكان

دلایل میگرن در كودكان متفاوت است، اما معمولا بیماری، عفونت و سرماخوردگی باعث بروز آن می‌شود. التهاب و عفونت گلو، عفونت گوش و التهاب سینوس‌ها از مهم‌ترین علل بروز سردرد در كودكان است. در 90 درصد موارد مربوط به میگرن، حتما سایر افراد خانواده نیز دچار آن هستند. وقتی كه پدر و مادر هر دو سابقه میگرن داشته باشند، به احتمال 70 درصد، كودك‌شان نیز دچار آن می‌شود. اگر فقط یكی از والدین به میگرن دچار شود، احتمال بروز آن در كودك 25-50 درصد است. استرس، نگرانی، افسردگی و تغییر در برنامه خواب، سر و صدای زیاد، مصرف برخی غذاها، مخصوصا غذاهای اعتیادآور و نور شدید از عوامل تشدید كننده میگرن هستند. در برخی از كودكان قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی، حالت نادرست نشستن و راه رفتن و كمر درد و گردن درد ناشی از آن باعث میگرن می‌شود.

 

 

تشخیص سردردهای میگرنی در كودكان

اگر كودك شما برخی از علائم میگرن را دارد، به پزشك مراجعه كنید. او سوالات زیادی در مورد سردردهایش از كودك و شما می‌پرسد. آزمایش CT. SCAN و MRI نیز انجام می‌شود تا پزشك مطمئن شود كودك به اختلال سیستم عصبی مركزی دچار نیست.

 

 

مدیریت استرس

برای آنكه بتوانید سردرد كودك و یا حتی سردرد خودتان را به طور موثری درمان كنید، باید هم والدین و هم كودك یاد بگیرند كه با فعالیت‌ها و حوادث استرس‌زا مقابله كنند. برای كنترل سردردها و علل به وجود آمدن آنها باید بتوانید عوامل استرس‌زا را تحت كنترل در آورید.

 

 

آموزش در مورد سردرد

تشخیص و شناسایی علل سردرد و عوامل تحریك‌كننده آن مثل كمبود خواب كافی، نداشتن برنامه غذایی منظم، خوردن برخی غـــذاهای خاص (مثل غذاهای كافئین‌دار)، محیط و استرس‌زا امری ضروری است. شما باید به كودك خود كمك كنید تا اطلاعاتش را در مورد سردرد افزایش داده و از محرك‌های سردرد دوری كند.

 

درمان سردردهای میگرنی در كودكان

درمان درست و مناسب برای سردردهای میگرنی در كودكان بستگی به عوامل ایجاد كننده آنها دارد. اینكه كودك در یك زمان مشخص چند بار دچار سردرد می‌شود، نوع سردردش چگونه است، سن كودك چقدر است و علت بروز سردردش چه بوده است. درمان سردردهای میگرنی در كودكان شامل: آموزش در مورد سردرد، مدیریت استرس و استفاده از داروهای مخصوص است.

 

 

مصرف داروها

به طور كلی سه نوع دارو برای درمان میگرن تجویز می‌شود. داروهای مسكن، داروهای پیشگیری كننده و داروهای متوقف كننده. داروهایی كه برای میگرن بزرگسالان تجویز می‌شوند، در دز پایین برای كودكان نیز تجویز می‌گردند. اما در كودكان زیر 15 سال نباید از آسپرین استفاده كرد، زیرا در كودكان و نوجوانان باعث بروز بیماری خطرناكی بنام سندرم Reye می‌شود. سردردهای میگرنی كودكان ممكن است با بزرگ‌تر شدن آنها برطرف شود، ولی احتمال دارد در مرحله‌ای دوباره بروز كنند. در نوجوانان، تغییرات هورمونی مهم‌ترین علت بروز سردردهای میگرنی است.

برچسب ها: سردرد، خواب آلودگی، زندگی آنلاین، ميگرن در كودكان، تغییر در خواب تعداد بازديد: 929 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز