Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 15:19

19
خرداد
راهكارهای خانگی در كنترل دردهای نوزادان

راهكارهای خانگی در كنترل دردهای نوزادان

وقتی فرزند شما ساعت چهار صبح شروع می‌کند به فریاد کشیدن و بی‌تابی ...

راهكارهای خانگی در كنترل دردهای نوزادان

 

 

وقتی فرزند شما ساعت چهار صبح شروع می‌کند به فریاد کشیدن و بی‌تابی کردن، عاقلانه‌ترین راه این است که به دنبال دارو یا مرهمی خانگی باشید. بدن نوزادان و کودکان معمولا به داروهای طبیعی پاسخی مثبت می‌دهد. اما اگر در این‌باره شک دارید حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

 

با عفونت گوش مبارزه کنید

گوش درد در نوزادان و کودکان زیاد اتفاق می‌افتد. درد گوش را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد؛ نوع اول که مربوط به قسمت خارجی و نوع دوم که مربوط به قسمت میانی گوش است. در نوع دوم، افزایش مایعات مخاطی داخل گوش مانع از عملکرد درست مجراهای گوش می‌شود. علائم عفونت گوش عبارتند از: درد، ضربان، ترشح مایعات و احساس پر بودن گوش. کودکانی که هنوز قادر به صحبت کردن نیستند، درد خود را با گریه، جیغ، مالیدن و کشیدن گوش عفونی نشان می‌دهند. همچنین ممکن است در چنین شرایطی کودک تب یا اسهالی خفیف نیز داشته باشد. به منظور کمک به بدن جهت مبارزه با عفونت گوش، از داروی گیاهی سرخارگل استفاده کنید. این گیاه دارای مولکول‌های بزرگ پلی ساکارید می‌باشد. این مولکول‌ها در بدن به عنوان نوعی باکتری محسوب می‌شوند. در نتیجه گلبول‌های سفید خون شروع به فعالیت می‌کنند و مقاومت سیستم ایمنی بدن افزایش می‌یابد. یکی از راه‌های خوراندن این گیاه به کودک، استفاده از عصاره یا جوشانده آن است. سعی کنید از محصولاتی مخصوص و مناسب کودکان استفاده کنید. این محصولات را می‌توان مستقیما در دهان کودک گذاشت یا با مخلوط کردن عصاره این گیاه با سایر مایعات، از طریق شیشه شیر به او داد. در صورت وجود عفونت در گوش، به آرامی پشت و دور گوش را ماساژ دهید و لاله گوش را کمی بکشید.  گردن او را از بالا به پایین ماساژ دهید تا جریان تخلیه مایعات لنفاوی را بهبود بخشید.

همچنین مالیدن شقیقه‌ها جریان خون را به ناحیه عفونی افزایش می‌دهد و عفونت‌ها را از آن ناحیه دور می‌کند. استفاده از روغن گیاه اسطو خودوس نیز خاصیت ضد عفونی کننده مشابهی دارد. همچنین گاهی مالش دایره وار انگشتان پا در کاهش درد گوش موثر واقع می‌شود، زیرا این نقطه محل برگشت خون به سایر قسمت‌های بدن است. ماساژ کودک با دو قطره روغن اسطو خودوس نیز می‌تواند به رفع گرفتگی و کاهش درد کمک زیادی کند. پشت گوش تا پایین گردن را به آرامی با این روغن ماساژ دهید. مراقب باشید این روغن داخل چشم‌ها و دهان نشود.

 

 

تسکین دل درد

قولنج یا دل درد می‌تواند هم برای شما و هم برای کودکتان استرس‌زا باشد. مهمترین علامت قولنج زمانی است که کودک زانوانش را به سمت شکمش جمع می‌کند. این نوع دل درد زمانی اتفاق می‌افتد که گازهای ایجاد شده در معده حبس می‌شوند و ایجاد اسپاسم می‌کنند. تنش در محیط خانه نیز می‌تواند از عوامل موثر باشد. البته ممکن است کودک به یکی از موادی که مادر مصرف می‌کند و او از طریق شیر آن را دریافت می‌کند حساسیت داشته باشد.

بعضی کودکان به شیر گاو حساسیت دارند و به محض مصرف آن دچار قولنج می‌شوند. در چنین مواردی می‌توان از شیر بز، که هضم آن بسیار راحت‌تر است، استفاده کرد. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری مایع اسیدوفیلوس (به ازای هر 230 گرم) به شیر اضافه کنید تا بهتر هضم شود. علائم حساسیت کودک به مواد غذایی که مادر از آنها استفاده می‌کند عبارتند از: سرخی گونه‌ها، یبوست، عفونت مکرر گوش، حلقه‌های سیاه  اطراف چشم‌ها، بزاق بیش از حد دهان، گاز معده و عرق کردن هنگام شیر خوردن. غذاهایی که می‌توانند منجر به دل درد کودکان شوند نیز شامل گندم، ذرت، حبوبات، شکر، شکلات، مغزها و برخی انواع ادویه‌جات است. غذاهایی که در ما ایجاد نفخ می‌کنند نیز می‌توانند منجر به دل درد کودک شوند مانند: کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم، برگ کلم، حبوبات، سیر و پیاز. همچنین موادی چون خیار، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، غذاهای سرخ شده، تخم مرغ، بادام زمینی و کافئین می‌توانند تاثیری مشابه داشته باشند. مادران شیرده می‌توانند از مکمل منیزیم (500میلیگرم در روز)، که منجر به آرامش ماهیچه‌ها می‌شود و از اسپاسم جلوگیری می‌کند، استفاده کنند.

 

 

آرامبخشی برای دندان درآوردن

دندان درآوردن از آن دسته دردهایی است که هم کودک و هم والدین را اذیت و بی‌خواب می‌کند. حال راه مقابله با آن را به شما می‌آموزیم. اگر کودک از شیر خودتان تغذیه می‌کند، چای بابونه و پونه بنوشید. این گیاهان آرام بخش‌هایی موثر هستند. در غیر این صورت می‌توانید پارچه‌ای را در چای سرد شده این گیاهان بخیسانید و در دهان فرزندتان گذاشته تا او با گاز زدن آن کمی احساس راحتی کند. حلقه سیب خشک شده و سولفور نشده نیز می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند. معمولا 3 یا 4 انگشت کودک را در این حلقه‌ها می‌کنند تا سیب دیرتر از دست او بیافتد. دندانی‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. هنگام استفاده کودک از این دندانی‌ها حتما کنار او حضور داشته باشید تا از بلعیده شدن دندانی و یا خفگی او جلوگیری کنید.

 

 

مرطوب کننده‌ای برای زخم پوست سر

گاهی زخم‌هایی بر پوست کودکان به وجود می‌آید که نه می‌خارد، نه مسری است و نه دردی دارد. گویی این زخم‌ها برای والدین بیش از کودکان عذاب آور است. معمولا این زخم‌ها به صورت قرمزی‌هایی روی پوست سر، زیر بغل، کشاله ران و پوسته شدن پوست سر بروز می‌کنند. علت اصلی این مشکل پوستی در کودکان فعالیت بیش از حد غدد چربی یا گاهی مخمری به نام پیتروسپوروم است. این مشکل معمولا بین 2 هفتگی تا سه ماهگی نوزاد شروع می‌شود و تا سن نوپایی ادامه پیدا می‌کند. مادران شیرده می‌توانند از مکمل‌ها برای رفع این مشکل استفاده کنند. 2 کپسول امگا 3 و چای ریشه گیاه بابا آدم را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. با این کار فعالیت غدد چربی و حتی قارچ‌ها را کنترل می‌کنید زیرا فعالیت نامنظم غدد چربی و رشد بیش از حد مخمرها در ایجاد این مشکل پوستی نقش اساسی را ایفا می‌کنند. یکی دیگر از درمان‌های خانگی و به صرفه، حمام با جو دو سر است. مقداری آرد جو را در پارچه‌ای بسیار نازک بپیچید و به صورت مربعی درآورده و آن را با نخی محکم ببندید. سپس این بسته مربع را در وان حمام بیاندازید. از آردهایی که از پارچه بیرون می‌ریزند برای شستن پوست کودک استفاده کنید. شب‌ها پوست سر کودک را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا نارگیل همراه با 3 قطره روغن رزماری یا سنبل ماساژ دهید. بهتر است از صابون و شامپو‌های قوی برای شستن آنها استفاده نکنید. در عوض از چای ولرم بابونه، ریشه گیاه بابا آدم، اسپیره کوهی و برگ بنفشه استفاده کنید. بگذارید چای بر پوست سر بماند تا خشک شود. سپس مقداری کره کاکائو به پوست سر بمالید تا خشکی‌ها را نرم کنید. به کمک برسی مخصوص و بسیار نرم می‌توانید پوسته‌ها را از سر جدا کنید.

 

 

مرهمی برای سوختگی جای پوشک

سوختگی جای پوشک زمانی اتفاق می‌افتد که رژیم غذایی مادر یا فرزند بیش از حد اسیدی باشد. این امر در واقع نشانگر آن است که موادی همچون گوجه فرنگی، مرکبات، شیرینی‌ها و برخی دیگر از انواع میوه بیش از مقدار مورد نیاز مصرف می‌شوند. برای درمان این نوع سوختگی، اولین کاری که باید انجام شود، تعویض زود به زود پوشك كودك است. تا جایی‌که ممکن است او را بدون پوشک و آزاد بگذاریم تا پوست او در معرض نور آفتاب و هوای آزاد قرار بگیرد. برای سوختگی‌های عمیق و مضمن‌تر می‌توانید از ماست ساده استفاده کنید. کافی‌ست مقداری ماست را بر روی محل سوختگی بمالید. همچنین می‌توانید از پروبیوتیک‌های داخلی استفاده کنید که مخصوص کودکان طراحی شده اند (مادران شیر ده می‌توانند خودشان از مکمل‌های اسیدوفیلوس acidophilus مخصوص بزرگسالان استفاده کنند). اسیدوفیلوس Acidophilus  نوعی پروبیوتیک و باکتری بی‌خطر است که در ماست به وفور یافت می‌شود. از آنجایی که بسیاری از این نوع سوختگی‌ها در اثر فعالیت بیش از حد قارچ‌ها به وجود می‌آیند، استفاده از این پروبیوتیک‌ها در رفع آنها بسیار موثر است. از پماد کالندولا نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

 

 

برچسب ها: عفونت، امگا 3، کاهش درد، زندگی آنلاین، آرام بخش‌ تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز