Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:34

18
اردیبهشت
اتـاق مشـاوره

اتـاق مشـاوره

پسر 13 ماهه‌ای دارم که متوجه شده ام در هنگام ایستادن و راه رفتن زانو هایش...

اتـاق مشـاوره

 

 

دكتر احسان فلاح

جراح و متخصص استخوان و مفاصل

 

پسر 13 ماهه‌ای دارم که متوجه شده ام در هنگام ایستادن و راه رفتن زانو هایش از هم فاصله دارند و به صورت پرانتزی است. آیا نیاز به اقدام خاصی دارد؟

پای پرانتزی یا ژنوواروم می‌تواند به صورت پدیده‌ای طبیعی و فیزیولوژیک در کودکان وجود داشته باشد. حداکثر ژنوواروم فیزیولوژیک، معمولا در سن 6 تا 12 ماهگی وجود دارد که به تدریج تا سن 18 تا 24 ماهگی از بین می‌رود. سپس تا 4 سالگی، پا به سمت ژنو والگوم یا پای ضربدری می‌رود که این پدیده به تدریج تا 11 سالگی اصلاح می‌شود. بنابراین وجود ژنوواروم در فرزند شما می‌تواند طبیعی باشد و نیاز به اقدام خاصی نداشته باشد مگر آنکه پس از 2 سالگی همچنان باقی بماند و یا پیشرونده باشد. در ضمن ژنوواروم فیزیولوژیک قرینه است و در صورت عدم قرینگی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کند تا اقدامات لازم برای كودكتان انجام شود.

 

 

دكتر اكبر كوشانفر

متخصص كودكان -عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

 

فرزندم وقتی به دنیا آمد پوستی سفید و قرمز داشت الان تقریبا 3 ماهه است. ولی بیشتر پوستش (صورت و تنش) به كبودی می‌زند ولی دست‌‌هایش سفید است، پوست نوزاد تا چند ماهگی تغییر می‌كند؟

رنگ پوست نوزاد در بدو تولد ارغوانی یا قرمز رنگ می‌باشد و در روزهای اول این رنگ كاملا قابل توجه است و تمام بدن رنگ قرمزی دارد. این رنگ طبیعی است ولی باید توجه داشت در زیر این قرمزی گاهی اوقات رنگ نوزاد زرد می‌شود كه در 50 درصد نوزادان زرد رنگ عوارض یرقان بوده كه باید توجه داشت در روزهای 2 و 3 چنانچه پوست نوزاد زرد رنگ و سفیدی چشم زرد باشد این نوزاد باید از نظر بیماری زردی كنترل شود و اقدامات لازم درمانی انجام گیرد. گاهی اوقات رنگ نوزاد به علت كمبود اكسیژن كه در زمان زایمان به مغز و بدن نرسیده رنگ بچه كبود یا تیره می‌شود. كه در این صورت مربوط به كمبود اكسیژن یا بیماری‌های مادرزادی قلب بوده كه در این صورت باید توجه داشت و باید آزمایشات لازم در زمینه بیماری‌های قلبی انجام شود. ولی این طور كه این مادر می‌گوید گاهی اوقات در اثر خونریزی كودك مبتلا به كم خونی نیز می‌شود و ممكن است رنگ نوزاد كه روشن و سفید است مربوط به كم خونی او باشد كه در صورتی كه در هفته اول یا 10 روز اول این رنگ پریدگی موجود باشد نوزاد باید از نظر كم خونی مورد بررسی قرار گیرد، ولی اكنون كه كودك 3 ماهه است چنانچه اندام رنگ طبیعی سفید مایل به قرمز دارد ممكن است عوارضی كه در بدو تولد داشته برطرف شده ولی در مورد این كودك می‌توان به كم خونی مشكوك بود و در صورت معاینه نوزاد و رنگ پریدگی باید از نظر كم خونی آزمایش بدهد. در غیر این صورت به نظر می‌رسد این نوزاد مشكلی از نظر زردی و كم خونی نداشته باشد.

 

 

دكتر علی اصغر پیوندی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و سر و گردن

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

 

كودكی سه و سال و نیمه دارم كه پزشك تشخیص داده لوزه سوم دارد و باید عمل كند این مشكل به ویژه وقتی كه او سرما می‌خورد بیشتر اذیتش می‌كند. آیا به غیر از جراحی راه دیگری هم وجود دارد؟

بافت لوزه سوم یك بافت لنفاوی است و در صورت سرماخوردگی زیاد و آلرژی بزرگ شده و باعث مشكلات انسدادی و گوش می‌شود. در هر صورت اگر لوزه سوم بزرگ شود، باعث مشكلات تنفس می‌گردد و بایستی جراحی شود ولی در صورت بزرگی خفیف كه فقط در موقع سرماخوردگی گرفتگی پیدا می‌كند با داروی ضد آلرژی قابل كنترل می‌باشد.

 

 

دكتر سید مرتضی صفوی

متخصص تغذیه

 

سلام، دختر من الان 15 ماهه است. وزن تولدش دو و نیم كیلو گرم بوده، الان 10 كیلوگرم و قدش 80 سانتیمتر است. خیلی بد غذا است. اصلا غذا نمی‌خورد و فقط میوه دوست دارد. بیشتر وقت‌ها به زور به او غذا می‌دهم. چاره دیگری ندارم. در ضمن تا حالا آهن دریافت نكرده است.

بسیار بجاست که مثل سایر کارهای روزمره‌تان در این امر هم از خودتان ذوق و سلیقه بخرج دهید، مثلا استفاده از بشقاب و ظروف زیبا با تزیین مناسب برای میل بیشتر کودک به غذا کار انگیزشی مناسبی است همچنین استفاده از غذاهای با حجم کم، ولی کالری بالا (مثلا در تهیه غذای کودکتان از کره) استفاده کنید و از دادن  آب میوه همراه شکر پرهیز کنید، چون با حجم بالا جلوی غذا خوردن کودکتان را می‌گیرد. می‌توانید مغزهای مختلف مثل پسته و فندق و بادام و گردو را همراه خرمای خرد کرده با شیرمخلوط کنید و ‌به کودکتان بدهید. بهتر است غذاهایی که کودکان بیشتر دوست دارند را در برنامه غذایی او قراردهید. به خاطر داشته باشید که  قدرت تقلید کودک در این سن زیاد است و لذا افراد خانواده نباید در مقابل کودک اظهار کنند چیزی را دوست ندارند. قبل از صرف غذا به کودکتان استراحت دهید و زمان ثابتی به او غذا بدهید. همیشه در محیط آرام و بدون وسایل سرگرم کننده مثل تلویزیون به کودک غذا بدهید.

 

 

 

دكتر محمدرضا وفا

متخصص تغذیه

دانشیار گروه تغذیه دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران

 

با سلام، آیا خوردن كراتین باعث چاقی می‌شود و برگشت یا عارضه ندارد و آیا مصرف آن در خانم‌های شیرده مشكلی ایجاد نمی‌كند؟

چاقی و اضافه وزن تعادل ساده بین کل کالری دریافتی از طریق خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های روزانه و کالری مصرفی در بدن ناشی از سوخت و ساز (متابولیسم) و فعالیت فیزیکی یا ورزش روزانه است، بنابراین اگر کل انرژی دریافتی بیشتر از نیاز بدن باشد، مازاد نیاز بدن بصورت چربی در بدن ذخیره می‌شود که بتدریج منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود و تفاوت نمی‌کند که منشاء کالری اضافه چربی، پروتئین یا کربوهیدرات باشد. مسلما در شرایط طبیعی مصرف کراتین برای هیچ فردی بعنوان منبع پروتئین توصیه نمی‌شود و تمام افراد باید پروتئین مورد نیاز خود را از طریق خوراکی‌های طبیعی مثل گوشت، شیر، تخم‌مرغ، نان و غلات و یا حبوبات و مغز دانه‌ها تامین نمایند، بنابراین مصرف این ماده به هیچ عنوان برای خانم شیرده توصیه نمی‌شود و باید این افراد نیز پروتئین مورد نیاز خود را از منابع طبیعی و سالم خوراکی تامین نمایند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، اتـاق مشـاوره تعداد بازديد: 643 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز